Gå til innhold

Alenemødre - hva et det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere egentlig i ordet "alenemor"? En mor som har barnet sitt boende hos seg 50% av tiden? En mor som har barnet sitt hele tiden unntatt annenhver helg? En mor som har omsorg for barnet alene, men som har ny samboer/mann? Eller er det når far aldri eller kun sporadisk har kontakt med barnet sitt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det siste. Alenemor=ansvar for barn alene.

• Liker 5
Skrevet

For meg er det der far er gått bort.

Alle de såkalte er ikke alenemødre for meg.

• Liker 1
Skrevet

Når far ikke har noe med barnet å gjøre.

Anonymous poster hash: d7570...f58

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker ikke ordet alenemor, men aleneforsørger. Fordi jeg forsørger barnet mitt alene. Men å være alenemor eller -forsørger, handler jo om helt andre ting egentlig. Opplevelsen av å være alene om barnet. Selv om mitt barn er hos faren sin innimellom, finnes det ingen jeg kan dele tunge stunder (ang. barnet) med, ingen som synes barnet mitt er like altoppslukende fantastisk som jeg synes, ingen som er der sammen med meg når det skjer store ting i barnets liv osv. Og derfor er jeg alene. Faren hans er også alene, men han har i motsetning til meg, valgt det selv.

Anonymous poster hash: 23859...cd4
Skrevet

En som har vært mer opptatt av å ha sex enn hvem hun hadde sex med.

Anonymous poster hash: ecbcc...7d8
Skrevet

Hva legger dere egentlig i ordet "alenemor"? En mor som har barnet sitt boende hos seg 50% av tiden? En mor som har barnet sitt hele tiden unntatt annenhver helg? En mor som har omsorg for barnet alene, men som har ny samboer/mann? Eller er det når far aldri eller kun sporadisk har kontakt med barnet sitt?

En aleneforsørger er for meg en som har barnet alene hele tiden eller det aller meste av tiden. Om far har barnet annenhver helg og hver onsdag vil jeg ikke klassifisere det som en alenemor, da hun ikke er alene med barnet. Har far barnet en helg i måneden eller mindre er hun alenemor i mine øyne, da hun da i hovedsak har aleneansvar om barnet.

Anonymous poster hash: af941...639

Skrevet

Alenemor legger jeg i en mamma som har full foreldreomsorg for barnet. Kan ta mitt eksempel. Her er far fraværende, han bryr seg i perioder, men så går det flere uker før han viser interesse. Altså ikke en stabil farsfigur som stiller opp. En mamma som har barnefar i bildet og hvor barnet tilbringer noen dager i uka med pappaen ser jeg ikke på som alenemamma.

Anonymous poster hash: 40682...cf1

Skrevet

Alenemor er en mor som har ansvaret for ungene helt alene.

Ei som deler det med far kan ikke kalle seg alenemor syns jeg.

Anonymous poster hash: ece62...bbd
  • Liker 5
Skrevet

Har blitt kalt alenemor av en del av de rundt meg, tross en far som er der annenhver helg.

Han pines gjennom samværet tydeligvis, og vil aldri aldri aldri se ungene ellers. Jeg kan glemme å spørre han om han kan hjelpe til dersom jeg er syk eller om han vil se dem, eller komme en tur når fireåringen spør etter han. Han fått klar beskjed om at jeg ikke får hjelp om jeg så ligger for døden :P I kid you not.

Jeg får barnefri annenhver helg, fre-søn, annet enn det er jeg ganske på egen hånd med to små i barnehage.

Tilnærmet alenemor vil jeg absolutt si at det føles som, selv om de ser pappaen annenhver helg. Knapt.

Anonymous poster hash: bfb8c...d2d

• Liker 1
Skrevet

En som har vært mer opptatt av å ha sex enn hvem hun hadde sex med.

Anonymous poster hash: ecbcc...7d8

:klaske:

Anonymous poster hash: 94616...45c

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker en alenemor eller alenepappa er helt alene om å forsørge barn, enten om den andre parten er død eller ikke til stede. Har de samboer eller er gift på ny er de ikke lengre aleneforsørgere.

Skrevet

I vår omgangskrets kaller alle seg alenemødre når de ikke er sammen med barnefaren. Prøvde å spørre om dette en gang og da fikk jeg slengt tilbake at de måtte jo gjøre aaaaalt med barnet heeeele tiden. Jeg har en mann som jobber borte, kommer hjem fredag ettermiddag og drar søndag ettermiddag. Et par av de mente jeg kunne kalle meg alenemor siden han ikke var hjemme hele tiden. Tull tenker jeg, når far aldri / veldig sjeldent ser barnet er man aleneforeldre.

Anonymous poster hash: ef968...f78

• Liker 1
Skrevet

En alenemor er en som ikke har noen tilstedeværende far til barnet, evt en som dukker opp en gang i blant. Der far har regelmessig samvær (om så "bare" annenhver helg) er man ikke alenemor.

Men jeg tror mange bruker alenemor for både det og "enslig mor", og ikke tenker særlig over det.

Anonymous poster hash: 7b46f...344
  • Liker 2
Skrevet

Vel, jeg ser på meg selv som alenemor selv om far er med i bildet. Men jeg har barnet 80% av tiden sett bort fra ferier, og jeg og barnet bor alene.

Anonymous poster hash: add63...6c6

Skrevet

100 % omsorg uten noen far tilstede. 

Ahr flere veninner som er «alenemødre».... enda de har barna bare annenhver uke feks..

Det blir feil i mine øyne

Skrevet

En alenemor er en som ikke har noen tilstedeværende far til barnet, evt en som dukker opp en gang i blant. Der far har regelmessig samvær (om så "bare" annenhver helg) er man ikke alenemor.

Men jeg tror mange bruker alenemor for både det og "enslig mor", og ikke tenker særlig over det.

Anonymous poster hash: 7b46f...344

Alenemor ligger i ordet, å være mor alene. Jeg er mor alene. Far har samvær 1-2 ganger i måneden, med 1-2 netter om gangen. På det meste altså 4 netter på en måned (sjeldent). Jeg er definitivt alenemor, jeg har bodd alene med barnet og hatt full omsorg alene i snart ti år. Jeg har aldri hatt noen samboer, og faren deltar ikke på noenting, og bor langt unna. 

Er man mor alene (dvs uten far eller annen voksenperson å dele ansvaret med) så er man alenemor. For min del går skillet på om man har delt omsorg, eller om man har omsorgen alene. 

Anonymous poster hash: 48f76...78c

Skrevet

Takk for svar. Jeg har personlig definert det som "single mødre hvor far har veldig lite eller ingen samvær". Men kan inntrykk av at noen mener "mødre som ikke er sammen med far". Det blir jo litt feil i en del tilfeller, mener jeg.

Skrevet

Når forelderen har 100% aleneansvar, da er de alenefar eller alenemor.

Et eksempel er Mette-Marit:

Hun og sitt første barns far traff hverandre tilfeldig og faren ønsket ikke å være delaktig i barnets liv.

Mette-Marit var fullt ut 100% alenemor. Hun NAV'et og nøt godene.

Så møtte hun kronprinsen på rockefestival og barnet fikk en ny figur å forholde seg til: mors kjæreste og senere ektemann.

Anonymous poster hash: 2ff27...9f0

Skrevet

Jeg tenker mor som har ansvar for barnet alene eller tilnærmet alene.

Anonymous poster hash: d8ab4...e47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...