Gjest Fighter Skrevet 24. september 2004 #1 Del Skrevet 24. september 2004 Er det noen som har jobbet i eller hatt barn i en fruluftsbarnehage? Hvor stor forskjell er det på en friluftsbarnehage og en vanlig barnehage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 24. september 2004 #2 Del Skrevet 24. september 2004 Datteren min går i naturbarnehage. Hun har tidligere gått i vanlig barnehage og jeg syns forskjellen er enormt stor. I den vanlige barnehagen var de inne til klokka 11.30, også gikk de enten en liten tur i skogen eller var utenfor barnehagen. I naturbarnehagen går de ut seinest klokka 10.15. Da går de opp i skogen (går ca 1 km) og opp til lavvoen de har der. Der blir de hele dagen til de går til barnehagen igjen ca 14.30. I lavvoen har de en liten vedovn så de har mulighet til å tørke klær og holde varmen (spesielt på vinteren) i tillegg har de en steinovn som de lager mat på. (steker poteter, lager pinnebrød osv) De har lagd mange lekeapparater i trærne rundt, klatrestativer, husker ol er alle lagd av det de har funnet i skogen. De lærer mye om hvordan man ferdes i skog og mark, de lærer om dyrene og om plantene. Hver høst plukker de sopp og blåbær, lager blåbærsyltetøy og blåbæris. I høst har de også lagd maling av blåbær og malt bilder av dette. De har ett eget tre i skogen som de følger årstidene på. De har også fanget rumpetroll og sett at de blir til frosker. De har sett elg, rev, mus, hoggorm og alle andre dyr man kan møte i skogen. Og det viktigste... de lærer hvordan man skal oppføre seg når man møter sånne dyr. De er ute alle dager (bortsett fra mandager) hele året igjennom. Unntakene er om det blir under 15 minusgrader. Spiller ingen rolle om det styrtregner, ungene elsker å være i skogen der lavvoen er. På vinteren går de også masse på ski og skøyter. De eldste barna går gjerne lange skiturer på vinteren og har sykkelturer på sommeren. De dyrker også poteter og gulrøtter i barnehagen som de tar med opp i lavvoen og spiser der. Å ha barn i en naturbarnehage krever vel kanskje litt mer av både barna og foreldrene. Ungene er nødt til å ha gode klær av bra kvalitet for at de skal holde regn og snø og kulde ute. Men hvis man kjøper gode klær klager ikke ungene over at det regner eller er litt kaldt. Alle barna må også bære sin egen sekk med matpakke, drikke og evt skiftetøy selv opp til lavvoen. (det sier seg kanskje selv at dette er en barnehage for unger over 3 år) Barnehagen kan du også lese litt om her: http://www.bydel-grorud.oslo.kommune.no/de...parker&id=73214 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 24. september 2004 #3 Del Skrevet 24. september 2004 Takk for svar. Det hørtes ut som et veldig bra opplegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 24. september 2004 #4 Del Skrevet 24. september 2004 Jeg har en venninne som hadde barnet sitt i utebarnehage. De var ute hele dagen. Ble levert ute, og henta ute. De hadde kune ei lita hytte som de brukte når de feks skulle skifte bleier, eller at været var gruuuusomt. Dette var en uteavdeling til den vanlige barnehagen. JEg mener å huske at de hade noen måneder midt på vinteren hvor de var tilbake på gamle trakter, altså i den vanlige barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #5 Del Skrevet 25. september 2004 Begge mine har vært i naturbhg. I eldste sin hadde de to turdager. Da dro de fra bhg med taxi-buss i halv-ti-tiden og kom igjen halv to. De dro forskjellige steder, men hadde en skog de hadde en gapahuk i og der var de oftest. Barna måtte bære sekkene selv, og det var ut på tur i allslags var, unntatt -15. Minsten går i kort-tidsbhg to dager i uka. Han skal leveres i uteklær kl ni, og da går de ofte rett ut i skogen. Skogen liggger 10 min unna, og der har de en liten hytte med camping-do og uteleker. Der har de lagd til en leirplass med benker, og en hinderløype ol. De går tilbake til bhgen i to-tiden, og barna hentes tre. Siden det er så kort avstand mellom skogen og bhgen(hvor de kan være inne i ok lokaler), er de litt fleksible med hensyn til vær, eller litt mindre tøffe enn hva jeg var vant til i den forrige bhgen Her bruker de også vogn til sekker, eller trøtte tre-åringer. Begge ungene liker seg ute, og har elsket turene. Det kreves selvfølgelig bra uteklær, men man må ikke ha det dyreste. Tips; varm drikke om vinteren er lurt, ikke send med mere mat og drikke enn ungen spiser(sekken bør være lettest mulig), skiftetøy bør ligge i en pose så det ikke blir vått, ullundertøy er lurt skifte for det er varmt og lett. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 26. september 2004 #6 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg har jobbet i naturbarnehage. Der var det 12 barn som var ute fra de kom til de skulle hjem igjen. Vi hadde en gamme som vi brukte innimellom, men stort sett var vi alltid ute på tur. Barna bar da egen sekk. Vi var aldri inne i den vanlige barnehagen med mindre det var ekstremt kaldt. Barna lærte å leke på en helt annen måte enn "innebarna" siden de ikke hadde leker å leke med, men måtte leke med det de fant rundt seg i naturen. Samtidig fikk de mye bedre kroppsbeherskelse, og ble "tøffere". Jeg anbefaler naturbarnehage på det sterkeste til alle, forutsatt at barnet er glad i å være ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 26. september 2004 #7 Del Skrevet 26. september 2004 Oppfordrer alle som er interresserte i naturbarnehage å følge med på barne-tv fredag 8 oktober. Da begynner nemlig en ny, norsk serie som følger barna i en naturbarnehage gjennom et helt år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå