AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #21 Skrevet 12. oktober 2015 Kun panelovner, bor i BBL. Flyttet nettopp fra eldre enebolig der jeg hadde varmepumpe, og supplerte med vedfyring om vinteren. Eller briketter som jeg brukte de siste 5-7 årene, mer miljøvennlig, og likesågod varme som ved. Anonymous poster hash: b66b8...ac9
Alice123 Skrevet 12. oktober 2015 #22 Skrevet 12. oktober 2015 Fyrer mest med ved hos oss. Har en frittstående oljeovn et sted men den er kun brukt i strengeste kuldeperiodene på -20 og kaldere. Vet ikke hvor mye ved jeg bruker, har en enorm haug jeg har fått fra en som hadde for mye trær. Så har jrg kjøpt noen "briketter" av presset sagspon som er ca 20x10x8 cm. 40 kr for 10 kg. Er spent på dem.
Gjest Handymanhedmark Skrevet 13. oktober 2015 #23 Skrevet 13. oktober 2015 Vær forsiktig med briketter. De fyrer veldig bra men gir ekstrem varme. Tåler ovnen din det ?
Alice123 Skrevet 13. oktober 2015 #24 Skrevet 13. oktober 2015 Vær forsiktig med briketter. De fyrer veldig bra men gir ekstrem varme. Tåler ovnen din det ? Jeg har en jøtul-ovn av noe slag. Holder ikke det? Visste ikke at briketter var så mye varmere enn ved!
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #25 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg har en jøtul-ovn av noe slag. Holder ikke det? Visste ikke at briketter var så mye varmere enn ved! Brikettene utvider seg, og gir en sterkere varme. Feieren forbød svigerforeldrene å fyre med annet enn ved, fordi ovnen ikke tålte varmeutviklingen fra brikettene. Vår ovn er 100% støpejern, og tåler briketter veldig godt. Det er det eneste vi har fyrt med de siste 8 årene. Anonymous poster hash: 0ccd3...049
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #26 Skrevet 13. oktober 2015 Tenåringen klarer da å fyre opp selv? Tenåringen her får ikke lov å fyre opp i ovnen. H*n er 14, og går stort sett med hodet under armen og armen i bind. Anonymous poster hash: c7337...774
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #27 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg har en jøtul-ovn av noe slag. Holder ikke det? Visste ikke at briketter var så mye varmere enn ved! Jeg har brukt briketter i snart 10 år, jeg er superfornøyd, varmer godt og mindre graps og miljøvennlig. Jeg pleier ikke å fylle opp ovnen å tenne på, men ha i 3-4 briketter og etterfylle etterhvert, da holder det fin temperatur og ikke blir for varmt. Prøv deg frem så ser du Anonymous poster hash: b66b8...ac9
Orchideae Skrevet 13. oktober 2015 #28 Skrevet 13. oktober 2015 Vi har varmepumpe og en panelovn på kjøkkenet. Panelovnen brukes kun på verste vinteren. Har også en STOR klebersteinsovn og den er gull verdt. I fjor fyret vi med restene fra vinteren før og har ennå litt igjen. Huset er fra 1954, 3 etasjer(men kjelleren er kald på vinteren. Da har vi en hel kjeller som kjølerom som holder 4-5 grader.) Vi fyrer klebersteinsovnen varm og da er det varm i minimum 12 timer. Gull verdt!
skruf Skrevet 13. oktober 2015 #29 Skrevet 13. oktober 2015 Bor i et gammelt kråkeslott, så ja; må fyre med ved. Har varmepumpe på den ene delen av huset, men i gamle-delen så er det ved som blir brukt. Har ikke en eneste panelovn. Er et gammelt radiatorsystem her, så radiatorene fører varmen rundt på barnerommene, kjøkkenet og ganger. Vedlageret ble fylt i sommer da det var noen skikkelig iskalde dager. Kjøper ved fra ei lokal bedrift, såkalt vernet bedrift.
Alice123 Skrevet 13. oktober 2015 #30 Skrevet 13. oktober 2015 Brikettene utvider seg, og gir en sterkere varme.Feieren forbød svigerforeldrene å fyre med annet enn ved, fordi ovnen ikke tålte varmeutviklingen fra brikettene. Vår ovn er 100% støpejern, og tåler briketter veldig godt. Det er det eneste vi har fyrt med de siste 8 årene. Anonymous poster hash: 0ccd3...049 Jeg måtte google det nå og det vsr mye jeg ikke visste om briketter! Må høre med feieren neste gang han er på besøk... men ovnen min er av 100% støpejern, med unntak av glassvindu.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #31 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg måtte google det nå og det vsr mye jeg ikke visste om briketter! Må høre med feieren neste gang han er på besøk... men ovnen min er av 100% støpejern, med unntak av glassvindu. Da tåler den det! Svigerforeldrenes ovn hadde kun støpejern i bunnen, og aluminium(?) ellers. Anonymous poster hash: 0ccd3...049
ransfelt are Skrevet 13. oktober 2015 #32 Skrevet 13. oktober 2015 Tenåringen her får ikke lov å fyre opp i ovnen. H*n er 14, og går stort sett med hodet under armen og armen i bind. Anonymous poster hash: c7337...774 Her har ungene fått lov til å fyre siden de var ti (under oppsyn de første gangene selvsagt). Dvs, den eldste var 10 da hun startet, småsøsknene var yngre. Og så bærer de inn veden
-ssi Skrevet 13. oktober 2015 #33 Skrevet 13. oktober 2015 Noe av det første vi gjorde da vi overtok huset var å kaste ut oljekaminen og få inn en skikkelig vedovn. Varmepumpe har vi også, og det er greit det, men hva gjør man da når strømmen er borte i flere dager? Det går nesten ikke en vinter uten at bygda blir isolert og uten strøm pga ras i kortere eller lengre perioder. På vedovnen i kjellerstua er det også mulig å koke mat, f.eks suppe eller en gryterett. Huset er fra ca 1930, men godt etterisolert og med nye vinduer i 1. og 2. etasje, så til vanlig holder det med varmepumpe og en liten oljeovn på det rommet som brukes til kontor/arbeidsrom. Ved kjøper vi enten fra en vernet bedrift eller fra niendeklassinger som selger til inntekt for skoletur. Det varierer hvor mye vi bruker. Sist vinter var ganske mild, så da gikk det ikke så mye.
Rumle Skrevet 13. oktober 2015 #34 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg brukte nesten ikke ved i fjor fordi det var så mildt hele vinteren. Så jeg har masse igjen, men må muligens spe på med litt om det blir veldig kaldt.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #35 Skrevet 13. oktober 2015 anbefaler forresten ikke ved fra statoil og sånn. dyrt! Anonymous poster hash: 4088b...524
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #36 Skrevet 13. oktober 2015 Bruker ikke annet og vi får alt det vi trenger gratis fra en bonde vi kjenner Anonymous poster hash: cc8c1...be5
Gjest Handymanhedmark Skrevet 13. oktober 2015 #37 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg produserer ca 4000 sekker i året. Nå skal jeg øke produksjonen
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #38 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg produserer ca 4000 sekker i året. Nå skal jeg øke produksjonen Haha! Hvor mye tar du per kubikk? Og hva slags ved er det? Anonymous poster hash: 57110...c3e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #39 Skrevet 13. oktober 2015 På hytta bruker vi ved. Hjemme har vi 23 grader uten en eneste ovn på. Anonymous poster hash: aa4d9...9f5 1
Gubi Skrevet 13. oktober 2015 #40 Skrevet 13. oktober 2015 Ja, fylte to paller med ved inn i boden i helga...nesten så jeg gleder meg til det blir kaldere :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå