AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg må begynne å spise sunnere, og slutte å spise så mye småmat og godis innimellom. Jeg har egentlig utrolig dårlig selvdisiplin når det gjelder godteri og sånn, og jeg må begynne å jobbe med meg selv. Jeg er ikke så veldig gammel, så bor fortsatt hjemme, og det er på en måte der problemet ligger også. Siden foreldrene mine er på jobb hele dagen, er jeg og resten av familien så heldig at vi har besteforeldre som lager middag hver dag. Middagen i seg selv er sunn, norsk mat, men problemet er at de alltid byr på noe sjokolade, is, osv etter middag. Og det er så utrolig vanskelig å si nei. I tillegg er det alltid noen hjemme som sitter og spiser potetgull ol. om kvelden, og da er det vanskelig å takke nei når de tilbyr å smake. For å unngå desse fristelsene må jeg som sagt jobbe med disiplinen og motivasjonen min. I tillegg tenker jeg at dersom jeg spiser godt ellers så vil jeg ikke ha like lyst på dette. Så trenger tips til sunne og mettende (!) mat som kan spises som frokost, lunsj og kveldsmat, og som er enkelt å lage til. Har tenkt å prøve å begynne å spise feks havregrøt til frokost, og ha med diverse salater på skolen til lunsj. Er ikke så veldig glad i vanlige brødskiver med pålegg. så noen som har tips både til mat og generelt? Anonymous poster hash: 9dae2...b79
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Skjønner veldig hva du mener. Sliter med det samme selv, men tror mye av den "dårlige" selvdisiplinen handler om at man ikke spiser nok ordentlig mat og da blir man mer tilbøyelig til å spise godsaker. Spiser man seg mett så er det behovet mye mindre, iallefall for min del. Jeg prøver å spise mye mat som metter og for min del er dette: - rugbrød med omelett/speilegg (og lag gjerne omelett med cottage cheese og grønnsaker som sopp, løk, paprika etc) Pålegg som magre kjøttpålegg (skinke/kalkun etc) Røkelaks Jeg liker veldig godt å ha fiskekake på en skive rugbrød. Det metter veldig! Havregrøt med cottage cheese og eplebiter og kanel Salater med kylling/laks/bønner/linser/egg Smoothie Nøtter og bananer Du skriver at du ikke liker brødskiver så godt, men min erfaring er at veldig grovt brød med mye pålegg metter godt. Spis heller en tynnere brødskive med ekstra godt pålegg som noen skiver skinke og ett egg Det er også viktig å få i seg fett, ofte pleier jeg å spise en skive bacon med ett speilegg og noen skinkeskiver og en brødskive til frokost Skyr og kvarg (men jeg blir bare sulten hvis jeg kun spiser dette, men som "dessert" passer det veldig bra) Også spiser jeg fire gode måltider og ikke noe småspising i mellom. Spiser litt usunt i helgene, men det blir ikke mye for når jeg spiser meg mett så er jeg ikke keen på å spise en stor pose smågodt og en potetgullpose. Merker utrolig forskjell!Anonymous poster hash: c2029...511
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Skjønner veldig hva du mener. Sliter med det samme selv, men tror mye av den "dårlige" selvdisiplinen handler om at man ikke spiser nok ordentlig mat og da blir man mer tilbøyelig til å spise godsaker. Spiser man seg mett så er det behovet mye mindre, iallefall for min del. Jeg prøver å spise mye mat som metter og for min del er dette: - rugbrød med omelett/speilegg (og lag gjerne omelett med cottage cheese og grønnsaker som sopp, løk, paprika etc) Pålegg som magre kjøttpålegg (skinke/kalkun etc) Røkelaks Jeg liker veldig godt å ha fiskekake på en skive rugbrød. Det metter veldig! Havregrøt med cottage cheese og eplebiter og kanel Salater med kylling/laks/bønner/linser/egg Smoothie Nøtter og bananer Du skriver at du ikke liker brødskiver så godt, men min erfaring er at veldig grovt brød med mye pålegg metter godt. Spis heller en tynnere brødskive med ekstra godt pålegg som noen skiver skinke og ett egg Det er også viktig å få i seg fett, ofte pleier jeg å spise en skive bacon med ett speilegg og noen skinkeskiver og en brødskive til frokost Skyr og kvarg (men jeg blir bare sulten hvis jeg kun spiser dette, men som "dessert" passer det veldig bra) Også spiser jeg fire gode måltider og ikke noe småspising i mellom. Spiser litt usunt i helgene, men det blir ikke mye for når jeg spiser meg mett så er jeg ikke keen på å spise en stor pose smågodt og en potetgullpose. Merker utrolig forskjell!Anonymous poster hash: c2029...511 Tusen takk for gode tips! :D Skal prøve ut noen av de. Problemet med brød er at det ikke er jeg som kjøper inn maten her i huset. Det er det mamma som gjør, og hun prøver jo å kjøpe så sunn som mulig, men hun kjøper gjerne det som er billig også, og det blir ofte sånne brød som ikke er så veldig grove. Anonymous poster hash: 9dae2...b79
Pringle Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Tror ikke problemet forsvinner før fristelsene forsvinner - eller din innstilling til fristelsene endres - maten du spiser virker grei nok. Man kan være stappmett og fremdeles ha lyst på sukkertøy og potetgull. For min egen del må jeg la være å kjøpe snop, og utsetter meg bare for fristelser når jeg er i butikken, og unngår å gjøre dette hver dag, men det er vanskeligere for deg som bor sammen med andre som spiser dette daglig. Men gjør det noe? Hvor mye kan det dreie seg om? Så lenge du også spiser sunn og ordentlig mat har ikke litt godteri noe å si for helsa.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Tror det er vanskelig å motstå fristelser når du alltid har vært vant til "dessert/kos" etter middag. Da har det på en måte blitt en vane, og vaner er vonde å vende. Du må rett og slett bare lære deg å si nei. Tenk på hvor mye det kakestykke ødelegger. Et kakestykke inneholder som oftest like mye som en middag, og det er ganske tankevekkende for mange som prøver å gå ned i vekt. Proteinrikmat er mat som metter. Kylling, torsk, egg, skinke er mat som metter. Også er det faktisk ganske mange gode "desserter" man kan lage som er sunt. Frukt med vaniljekesam, funlight-gelé, yoghurt, grove vafler også videre. Anonymous poster hash: ce251...13f
Starless Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Det er enklere å holde seg vekke fra dårlig kosthold når man trener aktivt. Man lytter oftest mer til kroppen da for den gir deg ganske bra beskjed om hva du trenger eller ikke trenger. Om du så skulle falle for fristelsen en gang i blant så kan du også gjøre dette med bedre samvittighet fordi du tross alt er aktiv.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Tror ikke problemet forsvinner før fristelsene forsvinner - eller din innstilling til fristelsene endres - maten du spiser virker grei nok. Man kan være stappmett og fremdeles ha lyst på sukkertøy og potetgull. For min egen del må jeg la være å kjøpe snop, og utsetter meg bare for fristelser når jeg er i butikken, og unngår å gjøre dette hver dag, men det er vanskeligere for deg som bor sammen med andre som spiser dette daglig. Men gjør det noe? Hvor mye kan det dreie seg om? Så lenge du også spiser sunn og ordentlig mat har ikke litt godteri noe å si for helsa. Kanskje ikke for helsa nei, men for vekta. Det er enklere å holde seg vekke fra dårlig kosthold når man trener aktivt. Man lytter oftest mer til kroppen da for den gir deg ganske bra beskjed om hva du trenger eller ikke trenger. Om du så skulle falle for fristelsen en gang i blant så kan du også gjøre dette med bedre samvittighet fordi du tross alt er aktiv. Trener aktivt, men merker at dersom jeg skal bli tynnere så må jeg slutte å spise så mye usunt. På en måte blir det nesten et problem at jeg trener, for da tenker jeg at nå har jeg trent så da gjør det ikke noe om jeg tar litt av det. Den tankegangen må jeg endre på. Anonymous poster hash: 9dae2...b79
Tvist Skrevet 12. oktober 2015 #8 Skrevet 12. oktober 2015 Etter middag kan du si at du har planer, så du ikke blir sittende med resten av familien og spise snop mer enn en dag eller to i uken.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #9 Skrevet 12. oktober 2015 Etter middag kan du si at du har planer, så du ikke blir sittende med resten av familien og spise snop mer enn en dag eller to i uken. Det går ikke. Kan ikke bare gå. Anonymous poster hash: 9dae2...b79
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #10 Skrevet 12. oktober 2015 Is og sjokolade etter middag hver dag? Det er ikke normalt, og ikke sunt for noen av dere. Kan du ikke foreslå å hjelpe til og lage sunne desserter? Anonymous poster hash: b9aa8...236 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #11 Skrevet 12. oktober 2015 Is og sjokolade etter middag hver dag? Det er ikke normalt, og ikke sunt for noen av dere. Kan du ikke foreslå å hjelpe til og lage sunne desserter? Anonymous poster hash: b9aa8...236 Har da på ingen måte sagt at det er normalt. Har dessverre ikke tid til å hjelpe til å lage. Anonymous poster hash: 9dae2...b79
Gjest Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 For meg er mettende mat (utenom middag) havregryn MED egg/cottage cheese (havregrøt uten dette trigger bare sult hos meg), egg generelt, cottage cheese generelt, chiafrø, avokado, kesam. Så dette inngår ofte i min frokost eller lunsj på en eller annen måte (gjerne på brødskive, og med annet pålegg). Ellers er det vanskelig å ligge unna fristelser før du har "lært" det. Er det aktuelt for deg å telle kalorier? For meg er det motiverende, jeg får ikke like lyst på chips når jeg senere må registrere flere hundre kalorier. Samtidig har kaloritelling også lært meg at jeg har rom for en liten bit sjokolade, men uten å fråtse.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #13 Skrevet 12. oktober 2015 For meg er mettende mat (utenom middag) havregryn MED egg/cottage cheese (havregrøt uten dette trigger bare sult hos meg), egg generelt, cottage cheese generelt, chiafrø, avokado, kesam. Så dette inngår ofte i min frokost eller lunsj på en eller annen måte (gjerne på brødskive, og med annet pålegg). Ellers er det vanskelig å ligge unna fristelser før du har "lært" det. Er det aktuelt for deg å telle kalorier? For meg er det motiverende, jeg får ikke like lyst på chips når jeg senere må registrere flere hundre kalorier. Samtidig har kaloritelling også lært meg at jeg har rom for en liten bit sjokolade, men uten å fråtse. Takk for tips Skal prøve ut. Trenger ikke telle kalorier, så lenge jeg spiser sunt og blir mett og trener så har jeg ikke like lyst på fristelser. Det blir på en måte enklere å la være når jeg virkelig går inn for det. Anonymous poster hash: 9dae2...b79
rox Skrevet 12. oktober 2015 #14 Skrevet 12. oktober 2015 Hvis du ikke har tid til å være med å hjelpe til, kan du hvertfall komme med noen bedre alternativer? Hvis de andre har veldig usunne vaner kan jo du ta initiaiv til å introdusere de for sunnere vaner. Hva med fruktsalat, eller bare eplebiter med litt vaniljekesam til dessert. Grønnsaksstaver med en mager dipp er noe alle med fordel kunne knasket på i løpet av kvelden, i stedet for potetgull. Og hvis du har det så travelt, kan du ikke bare gå i fra bordet før desserten kommer frem? Ellers har nok noen tid til å kutte opp frukt mens bordet blir ryddet av. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #15 Skrevet 13. oktober 2015 Hvis du ikke har tid til å være med å hjelpe til, kan du hvertfall komme med noen bedre alternativer? Hvis de andre har veldig usunne vaner kan jo du ta initiaiv til å introdusere de for sunnere vaner. Hva med fruktsalat, eller bare eplebiter med litt vaniljekesam til dessert. Grønnsaksstaver med en mager dipp er noe alle med fordel kunne knasket på i løpet av kvelden, i stedet for potetgull. Og hvis du har det så travelt, kan du ikke bare gå i fra bordet før desserten kommer frem? Ellers har nok noen tid til å kutte opp frukt mens bordet blir ryddet av. Jeg trenger ikke dessert. Har prøvd å si ifra, men det ser ikke ut til å hjelpe... Prøvde feks å bytte ut potetgull med gulerot og agurk med dip, men det varte bare en stund før de gikk tilbake til potetgullet.. Anonymous poster hash: 9dae2...b79
rox Skrevet 13. oktober 2015 #16 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg trenger ikke dessert. Har prøvd å si ifra, men det ser ikke ut til å hjelpe... Prøvde feks å bytte ut potetgull med gulerot og agurk med dip, men det varte bare en stund før de gikk tilbake til potetgullet.. Anonymous poster hash: 9dae2...b79 Du sier du trenger ikke dessert, men klarer ikke si nei. Da foreslår jeg hvertfall at du stikker bort rett etter middag, slik at du slipper å bli utsatt for fristelsen. Eller så spiser du et eple mens du ser på de andre spiser desserten sin.
tørkestativ Skrevet 13. oktober 2015 #17 Skrevet 13. oktober 2015 Godt og enkelt mattips: wraps av speltlomper med philadelphia light,ost,skinke,salat og andre grønnsaker. Raskt å lage og veldig godt når de andre spiser dessert, kan du jo feks spise bær med kesam eller noe annet søtt som ikke nødvendigvis er usunt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå