AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg er utrolig glad i brød, det har jeg alltid vært. Både brødskive, rundstykker, polarbrød etc. Velger som regel grove typer, bortsett fra en gang iblant. Spiser brød til nesten alle dagens måltider. Hører og leser jo overalt at brød ikke er sunt osv. Jeg er opptatt av å spise sunt, men blir rett og slett trist hvis jeg "må" kutte ut brødet. Har prøvd å bytte til knekkebrød (som tydeligvis er sunnere?) men synes ikke det i nærheten så godt. Er brød virkelig så usunt? Har de siste dagene prøvd å kutte ned slik at jeg spiser brød til to måltider om dagen (til sammen 4-5 skiver) og ellers spiser jeg havregryn istedet. Er dette for mye brød i løpet av en dag på lengre sikt? Hilsen jente 21 år Anonymous poster hash: 5ffea...cd1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Dersom du spiser brød som er grovkornet, med riktige næringsstoffer så er det absolutt ikke usunt eller noe galt å spise. Det som er problemet er at alt for mange spiser for det meste lyst eller bare halvgrovt brød. Anonymous poster hash: 2da96...78a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Dersom du spiser brød som er grovkornet, med riktige næringsstoffer så er det absolutt ikke usunt eller noe galt å spise. Det som er problemet er at alt for mange spiser for det meste lyst eller bare halvgrovt brød. Anonymous poster hash: 2da96...78a Hva defineres som "grovkornet"? Jeg kjøper som regel brød/rundstykker/polarbrød som har minst tre av fire skraveringer på brødskalaen. Eller så lager jeg egne "havreskiver" med havregryn eller havremel. Men kjøper som regel Anonymous poster hash: 5ffea...cd1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Hva defineres som "grovkornet"? Jeg kjøper som regel brød/rundstykker/polarbrød som har minst tre av fire skraveringer på brødskalaen. Eller så lager jeg egne "havreskiver" med havregryn eller havremel. Men kjøper som regel Anonymous poster hash: 5ffea...cd1 Du bør også se på prosenten, for det er forskjell på om det er 50% eller 75% grovkornet. Du bør helst velge det som er fire skarveringer på, og så nært 100% som mulig. Det er også lurt å se på blant annet fiberinnhold og proteininnhold i brødet når du skal velge. Anonymous poster hash: 2da96...78a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Du bør også se på prosenten, for det er forskjell på om det er 50% eller 75% grovkornet. Du bør helst velge det som er fire skarveringer på, og så nært 100% som mulig. Det er også lurt å se på blant annet fiberinnhold og proteininnhold i brødet når du skal velge. Anonymous poster hash: 2da96...78a Men det er jo ganske få brød med fire skraveringer? Jeg liker å variere litt, så jeg ikke blir lei… Anonymous poster hash: 5ffea...cd1
Florence Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Det går bra så lenge du ikke spiser skiver til frokost, lunsj, middag og kvelds 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Bak selv. Da har du full kontroll på hvor grovt brødet er, og det smaker fantastisk. Anonymous poster hash: fe278...8f4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 Det går bra så lenge du ikke spiser skiver til frokost, lunsj, middag og kvelds Men hva om jeg spiser til to måltider, da? Feks. til lunsj og kvelds. Så spiser jeg havregrøt til frokost, og poteter/pasta/ris til middag. Anonymous poster hash: 5ffea...cd1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Bak selv. Da har du full kontroll på hvor grovt brødet er, og det smaker fantastisk. Anonymous poster hash: fe278...8f4 Som student med en hektisk hverdag så har jeg dessverre ikke tid til å bake selv så ofte. Men som skrevet over så lager jeg "havreskiver" iblant, av havremel og havregryn Anonymous poster hash: 5ffea...cd1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Men det er jo ganske få brød med fire skraveringer? Jeg liker å variere litt, så jeg ikke blir lei… Anonymous poster hash: 5ffea...cd1 Kanskje du skal se etter på flere butikker? Her jeg bor har vi i alle fall et ganske så godt utvalg, selv om det er et lite tettsted. Anonymous poster hash: 2da96...78a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 Kanskje du skal se etter på flere butikker? Her jeg bor har vi i alle fall et ganske så godt utvalg, selv om det er et lite tettsted. Anonymous poster hash: 2da96...78a Vi har kun Rema 1000, Rimi og Bunnpris i nærheten her. Bunnpris har ingen brød med fire skraveringer, mens Rema har ett eller to tror jeg. Rimi har ett Så det blir liksom ikke så mye å velge i, særlig ikke når man spiser mye brød. Anonymous poster hash: 5ffea...cd1
Pringle Skrevet 11. oktober 2015 #12 Skrevet 11. oktober 2015 Det er big business, det er skremselspropagangda, og det meste er humbug. Mange tjener på å selge bøker, planer, piller, alt mulig. Nesten alt vi spiser har gått gjennom en usunt-sunt-usunt-syklus eller flere. Spis brød hvis du liker det! Variasjon er også viktig - hvis du blir lei, er det et tegn på at du bør spise noe annet i tillegg/istedenfor. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Det er jo ikke usunt i seg selv - men det er jo lite variert - du bør jo få i deg noe grønnsaker og kjøtt i løpet av dagen også. Anonymous poster hash: fb62d...5e7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 Det er jo ikke usunt i seg selv - men det er jo lite variert - du bør jo få i deg noe grønnsaker og kjøtt i løpet av dagen også. Anonymous poster hash: fb62d...5e7 Jeg gjør jo selvfølgelig det. Spiser ikke bare brød, selv om jeg spiser mye brød. Anonymous poster hash: 5ffea...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #15 Skrevet 12. oktober 2015 Hører og leser jo overalt at brød ikke er sunt osv. Jeg er opptatt av å spise sunt, men blir rett og slett trist hvis jeg "må" kutte ut brødet. Har prøvd å bytte til knekkebrød (som tydeligvis er sunnere?) men synes ikke det i nærheten så godt. Er brød virkelig så usunt? Har de siste dagene prøvd å kutte ned slik at jeg spiser brød til to måltider om dagen (til sammen 4-5 skiver) og ellers spiser jeg havregryn istedet. Er dette for mye brød i løpet av en dag på lengre sikt? Anonymous poster hash: 5ffea...cd1 Selv om enkelte er helt motstander av korn/mel mener jeg at det ikke er noe problem å spise brød hver dag, men selvfølgelig med måte. Det er ikke antallet måltider som betyr noe men mengden du spiser. Dersom du spiser variert ellers er ikke 4-5 skiver per dag noe å bekymre seg for. Anonymous poster hash: 9a38a...6df
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #16 Skrevet 12. oktober 2015 Spis brød. Det er ikke noe galt med det, men alt med måte. Brød er ikke usunt selv om fanatikerne mener er usunt.Anonymous poster hash: 2bbb4...fdf 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #17 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg er utrolig glad i brød, det har jeg alltid vært. Både brødskive, rundstykker, polarbrød etc. Velger som regel grove typer, bortsett fra en gang iblant. Spiser brød til nesten alle dagens måltider. Hører og leser jo overalt at brød ikke er sunt osv. Jeg er opptatt av å spise sunt, men blir rett og slett trist hvis jeg "må" kutte ut brødet. Har prøvd å bytte til knekkebrød (som tydeligvis er sunnere?) men synes ikke det i nærheten så godt. Er brød virkelig så usunt? Har de siste dagene prøvd å kutte ned slik at jeg spiser brød til to måltider om dagen (til sammen 4-5 skiver) og ellers spiser jeg havregryn istedet. Er dette for mye brød i løpet av en dag på lengre sikt? Hilsen jente 21 år Anonymous poster hash: 5ffea...cd1 Brød, knekkebrød eller havreskiver... Potato, potato... Poenget er at du skal spise noe mer næringsrikt, ikke at du skal erstatte det med det samme. Noe med vitaminer og mineraler. Spis egg, kjøtt, grønnsaker, frukt, yoghurt. Korn er ikke sunt, men vi kan tåle å spise litt. Men å spise korn til alle dagens måltider er galskap. Anonymous poster hash: 09cc5...0dc 2
Gjest Overrasket Skrevet 12. oktober 2015 #18 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg er en stor brødelsker, og lager alle brød selv. Jeg merker at kroppen min suger opp all næringen fra et hjemmebakt brød. Jeg lager de ofte fiber- og proteinrike, og stortrives med det!
mijaa Skrevet 13. oktober 2015 #19 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg er også en brød-elsker! Kunne lett hatt det til alle dagens måltider Hvis du har lyst til å bake selv, men synes du har dårlig tid så er kaldheving et godt tips! Da bare lager du deigen med kald væske og halvparten av den originale gjærmengden, baker ut brød, setter formene i kjøleskapet over natta, og lar de stå 30-60 min i romtemperatur morgenen etter før du steker de. Det kutter ned mye av tidsbruken, i alle fall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå