AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Har du og samboeren felles eller delt økonomi? Ved delt økonomi hvordan gjør dere det i praksis? Jeg blir snart samboer og vi snakker litt om hvordan vi skal gjøre det med økonomien. Den ene tjener mer enn den andre, så ønsker litt innspill Har ikke barn. Anonymous poster hash: 436d3...6ec
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Vi deler utgifter til mat, diverse forbruksprodukter og felles aktiviteter, men har ikke felles økonomi ut over det. På sikt kommer vi til å skaffe oss en felleskonto til slike ting. Ellers er det jeg som står for utgifter til møbler og varige ting til leiligheten, siden det er jeg som eier og vi ikke er klare for å blande økonomien vår på denne måten enda. Anonymous poster hash: f10d5...cf2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 VI har en felleskonto hvor vi setter inn likt beløp hver mnd. Dette går til strøm, internett, møbler osv. Det vi har igjen på hver vår konto gjør vi selvsagt hva vi vil med, og det funker veldig greit for oss. Han tjener endel mer enn meg nå (jeg er student), men jeg synes ikke det er riktig at han skal betale mer enn meg av den grunn! Anonymous poster hash: 54ce5...340 3
Hulderen Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Vi har hele tiden hatt felles økonomi, fra vi flyttet sammen. Vi har hver vår konto, og det er den som har mest penger for øyeblikket som betaler regninger. Ingen av oss gjør store innkjøp uten å spørre den andre, mens småting bestemmer vi selv. Dette fungerer veldig bra for oss. 1
Kragebein Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Vi har hatt ulik inntekt hele tiden vi har vært samboere, og det har variert hvem som har tjent mest. Det vi har gjort er å fordele utgifter slik at vi begge sitter igjen med omtrent like mye hver måned som vi kan bruke på det vi vil. Vi skal opprette felles kontoer, men kommer likevel til å fordele pengene slik som vi har gjort til nå.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Vi har hele tiden hatt felles økonomi, fra vi flyttet sammen. Vi har hver vår konto, og det er den som har mest penger for øyeblikket som betaler regninger. Ingen av oss gjør store innkjøp uten å spørre den andre, mens småting bestemmer vi selv. Dette fungerer veldig bra for oss. samme her. men jeg tror jeg har lyst til å be om et mer konkret system på sikt. Mannen min bruker mye penger på klær og sko og div han handler på nettet. Han tjener mindre enn meg og må ofte bruke kredittkortet i slutten avmnd siden lønnskontoen hans er tom. dermed må jeg betale alt som plutselig måtte dukke opp. synes det er urettferdig. Anonymous poster hash: 3b270...ea8
Hulderen Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 samme her. men jeg tror jeg har lyst til å be om et mer konkret system på sikt. Mannen min bruker mye penger på klær og sko og div han handler på nettet. Han tjener mindre enn meg og må ofte bruke kredittkortet i slutten avmnd siden lønnskontoen hans er tom. dermed må jeg betale alt som plutselig måtte dukke opp. synes det er urettferdig. Anonymous poster hash: 3b270...ea8 Systemet fungerer bare så lenge begge har samme økonomiske sans. Og det ser det ikke ut som om dere har. 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 Vi har delt økonomi (altså hver sin konto), men vi bytter på hvem som handler, deler utgifter på felles ting som møbler etc.. Han tjener mer enn meg, så betaler ofte mer enn meg når vi er på ferie, alt på bilen o.l. Ellers bruker vi egne penger når vi kjøper ting til oss selv (klær, mobil osv). Fungerer fint for oss Anonymous poster hash: a424e...5b3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Har du og samboeren felles eller delt økonomi?Ved delt økonomi hvordan gjør dere det i praksis? Jeg blir snart samboer og vi snakker litt om hvordan vi skal gjøre det med økonomien. Den ene tjener mer enn den andre, så ønsker litt innspill Har ikke barn. Anonymous poster hash: 436d3...6ec Delt. Har felles husholdningskonto med to Visakort, samt en felles buffersoner. Ellers går alle felles regninger ut fra min konto (boliglån, fellesutgifter, strøm, Internett, TV-lisens), også får samboer melding fra meg med avregning hver måned. For øvrig tjener vi rimelig likt. Anonymous poster hash: 9dc83...078
Ginny Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Felles matkonto, ellers betales ting av den som har penger for øyeblikket (studentliv er gøy..). Regnskap føres fortløpende, slik at vi alltid vet hvem som har betalt hva. Så gjør vi opp når noen har penger til det
Pengebingen Skrevet 12. oktober 2015 #11 Skrevet 12. oktober 2015 Vi hadde delt økonomi så lenge vi bare var samboere, men gikk over til felles da vi giftet oss Som samboere hadde vi da hver våre kontoer, samt at vi opprettet noen felles kontoer (en eier, en disponent), da spesielt for felles regninger, mat, og felles sparing (ferier f.eks). Der satte vi inn 50% hver, selv om vi ikke tjente likt. Jeg tjener mest, men har også et studielån som er nesten dobbelt av hans, så det falt jo ganske jevnt ut hva vi satt igjen med tror jeg. Nå som vi er gift anser vi alle inntekter som felles og alle utgifter som felles og vi tar bare 2000 hver hver mnd til personlig mororforbruk, resten går til felles utgifter og sparing. Vil anbefale å holde økonomien delt så lenge dere er samboere, dere er inntil dere evt gifter dere kun ansvarlige for dere selv økonomisk sett og juridisk sett. Og ingen har forsørgerplikt for hverandre. Juridisk sett er man ikke mer enn "roommates" når man er samboere, og det bør dere ta hensyn til. De største problemene oppstår ved et evt brudd, kranglene kan bli ganske heftige. For å unngå dette bør dere absolutt ha en samboerkontrakt som også omtaler hvordan dere styrer økonomien Den kan være gull verdt ved et brudd. Enighet i gode tider bør skrives ned 1
Anglofil Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 Delt økonomi med felles tankegang. Det betyr i prinsippet at vi har hver vår konto, der vi setter over et fast beløp til regningskonto som dekker utgiftene vi har. Resten bruker vi på oss selv som vi vil selv. I praksis blir det til at den som har penger betaler når vi f.eks er ute og spiser middag, og vi finregner heller ikke når det gjelder handling på butikken eller den slags. Nå som vi har vært samboere en stund blir også økonomien sånn sett mer og mer felles, selv om vi beholder hver våre kontoer, har spesifikke utgifter og eierandel i forhold til dette. Mvh Yvonne
Ruccula Skrevet 12. oktober 2015 #13 Skrevet 12. oktober 2015 Vi hadde 100% felles økonomi som samboere. Han tjener svært mye mer enn meg. Nå er vi gift og den økonomiske situasjonen er lik
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #14 Skrevet 12. oktober 2015 Delt økonomi. Betaler inn samme beløp til en matkonto med eget kort som benyttes for kjøp av dagligvarer. Felles faste utgifter deler vi prosentmessig etter inntekt. Den som tjener mest betaler mest. Dette overføres til egen regningskonto hvor regningene blir betalt. Det som blir igjen disponerer hver som vi selv ønsker. Anonymous poster hash: c38d8...e14
Tibbie Skrevet 12. oktober 2015 #15 Skrevet 12. oktober 2015 Delt, og jeg ville ikke hatt det på noen annen måte. Han tjener mye mer enn meg, men har mye mer gjeld enn meg. Så jeg sitter igjen med mest. Og jeg er ganske glad i å "sløse" penger på ting som han ikke bryr seg om, som klær, interiør og kafébesøk. Da er det greit å slippe å ta hensyn. Vi splitter husleia 50/50. Det varierer hvem som tar strømregninga. Den tar bare en av oss helt frivillig uten å snakke om det. Noen ganger splitter vi den om den er veldig høy eller vi har en annen stor utgift den måneden. Begge handler mat, men mest jeg. Det er jeg som handler alt av såpe, dopapir, tørkerullerog andre huslige hverdagsting. Ikke en avtale vi har, jeg bare gjør det.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #16 Skrevet 12. oktober 2015 Om det kun er en av dere som eier boligen, hvordan gjør dere det med oppussing (om det så er å renovere hele badet eller om det er litt maling) og kjøp av møbler når dere har delt økonomi? Anonymous poster hash: 436d3...6ec
Kara W Skrevet 12. oktober 2015 #17 Skrevet 12. oktober 2015 Da vi først flyttet sammen hadde vi helt delt økonomi som etterhvert ble mer og mer samlet, frem til idag hvor vi har (tilnærmet) helt felles økonomi. Vi opprettet en felles matkonto der begge satte inn et likt beløp. Så delte vi alle faste regninger mellom oss. Ettersom han tjente mer enn meg tok han mesteparten her. Felleskontoen var i begynnelsen kun til mat og husholdningsartikler, ikke øl, snop, bind, barberskum og liknende. Dette ble gradvis myknet opp. Vi bodde en periode i hans leilighet. Da sto han for alle kostnadene med oppussing, men jeg hjalp til med fysisk arbeid. F.eks da vi pusset opp badet tok han seg av alt da dette er noe som stort sett han fikk noe igjen for i prisstigning. Da vi pusset opp gangen kjøpte han inn alt utstyr, men jeg var med på å pusse veggene, male osv. Jeg var heller ikke kipere enn at jeg kunne plukke med meg en ekstra malingsrull eller ett malingsspann på veien hjem, så lenge han sto for hoveddelen av kostnaden. Møbler, vaskemaskin o.l. delte vi likt.
Kraula Skrevet 13. oktober 2015 #18 Skrevet 13. oktober 2015 Felleskonto til regninger/lån/andre utgifter. Setter likt beløp inn hver måned. Rest går til felles sparing. Har ellers delt økonomi.
Anglofil Skrevet 13. oktober 2015 #19 Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Om det kun er en av dere som eier boligen, hvordan gjør dere det med oppussing (om det så er å renovere hele badet eller om det er litt maling) og kjøp av møbler når dere har delt økonomi? Anonymous poster hash: 436d3...6ec Da jeg eide boligen vi først bodde i var det jeg som sto for innkjøp som jeg også ville tjene på ved eventuelt salg, dvs i særdeleshet oppussing av bad og kjøkken. Det var ett møbel vi kjøpte sammen mens vi bodde der, og det var sofaen, den valgte vi å dele kostnadene på. Og den tok vi også med oss da vi kjøpe leilighet sammen. Mvh Yvonne Endret 13. oktober 2015 av Yvonne
Gjest Lady Mondegreen Skrevet 13. oktober 2015 #20 Skrevet 13. oktober 2015 Om det kun er en av dere som eier boligen, hvordan gjør dere det med oppussing (om det så er å renovere hele badet eller om det er litt maling) og kjøp av møbler når dere har delt økonomi? Anonymous poster hash: 436d3...6ec Jeg kjøpte nylig leilighet og tok med meg en mann på flyttelasset. Jeg har kjøpt inn alt av møbler, og dukker det opp noen oppussingsbehov, kommer jeg også til å finansiere dette. Det er ikke er utsikter til at han skal kjøpe seg inn i overskuelig fremtid, og da synes vi begge det blir ryddigst på den måten. Det gjelder hele tiden å ha øynene festet på bruddet som vil komme i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå