Gå til innhold

Hvordan få butikkbrød til å holde seg i mer enn én dag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier som regel alltid å bake mitt eget brød, men de siste to ukene har jobbskiftene vært veldig uforutsigbare (mye sykdom, så jeg blir kalt inn i hytt og pine) og dermed har jeg ikke fått satt brød, så jeg har kjøpt brød på butikken for første gang på... Fire år? Og jeg blir helt satt ut! Når jeg baker brød har jeg det ene brødet i 3-4 dager, klart det er litt tørt fjerde dagen, men med godt pålegg funker det fint. Butikkbrødet var fint til kvelds den dagen jeg kjøpte det, men morgenen etterpå var det så utrolig tørt...! Tenkte jeg var uheldig, og prøvde igjen med et annet brød. Samme greia. Nå har jeg prøvd 6 forskjellige brød fra 2 forskjellige butikker og det er samme greia, dagen etter innkjøp er brødet så tørt at det ikke er noe godt.

Jeg har brødene mine i tøyposer som er laget til å oppbevare brød i, som så ligger i en kurv ved siden av brødfjøla.

Ser ikke ut som om vaktene mine endrer seg med det første, så det blir nok kjøpebrød innimellom fremover også... Så jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan jeg skal greie å holde brødet spiselig i hvertfall to dager! Og er dette virkelig vanlig?! Hvordan greier folk flest å spise sånt brød?

Anonymous poster hash: 847f0...6dd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjær det i skiver og putt det i fryseren. Ta opp etter behov. Det eneste som funker på drittbrødene.

Anonymous poster hash: 9c458...ba9
  • Liker 2
Skrevet

Fryser det ned, og er kanskje ikke like kresen på akkurat brød som deg. Synes ikke det er så godt uansett, bare noe å ha pålegg på.

Anonymous poster hash: c7f2e...71f
Skrevet

Er det butikkstekt brød du har kjøpt? De holder maks et døgn. Brød fra bakeri holder litt lenger.

Anonymous poster hash: 71df8...90c

Skrevet

Jeg er har en brødboks fra Bodum som jeg har brød i. Legger det oppi i posen det ble kjøpt i, og det holder seg fint til matpakke i tre dager, fjerde dagen bruker jeg det til å riste eller til ostesmørbrød.

Har best erfaring med  kornbrød fra Meny og sammenbakt (tror det heter det) grovbrød fra Rema1000.

Skrevet

Det er jo ikke rart brødet tørker når det ligger i en tøypose.  Du må ha det i plastposer/brødposer. 

• Liker 3
Gjest Mocchhaa
Skrevet

Vi har brød i plastpose og det holder seg da greit i 2-3 dager. 

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Plastpose! Holder seg i 2-3 dager. Bor du alene så del brødet opp og legg i frys, ta opp kvelden før så er det tint til morgenen.

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Som de andre sider. Legg daglig bruk i fryseposer som kan tas opp av fryseren etter behov. Når de tiner er de omtrent som ferske. Et tillegstips: Legg mellomkeggspapir mellom skivene, og oppå hverandre, slik at de skilles lettere og ikke krøller seg i posen. (Kjøpebrød er triste på holdbarhet....).

Skrevet (endret)

Oppbevarer brødet i posen det kommer i (plast eller papir, alt ettersom), og lukker åpningen ved å krølle posen sammen og brette den innunder brødet. Lar det ligge på toppen av mikrobølgeovnen, siden jeg ikke har brødboks.

Brødet holder seg helt fint i 3 dager, og er spiselig, om enn litt tørt, den 4. dagen, men jeg må selvsagt kaste den første (tynne) skiven jeg skjærer av, da den blir veldig tørr. Det eneste brødet jeg synes tørker inn og blir helt ubrukelig i løpet av én dag er first price. Der må jeg skjære av 6-7 cm, siden tørrheten går langt inn i brødet, så lite penger å spare der :P

Kjøp saftige, tunge brød - gjerne med hard skorpe. Synes de holder seg best. Om du skal fryse ned, anbefaler jeg ferdig oppskåret kneipp i plastpose, så kan du bare ta ut det antallet du trenger når du blir sulten. Tiner etter 5-10 minutter på brødfjøla, eller 15 sekunder i mikro'n.

Endret av Antlers
Skrevet

Det er jo ikke rart brødet tørker når det ligger i en tøypose.  Du må ha det i plastposer/brødposer. 

Mine egne brød holder seg veldig fint i tøypose; bedre enn i plastpose. Posen er laget spesielt for å oppbevare brød.

Takk for tips alle sammen, fryseren blir det da. Så utrolig håpløst at det ikke er bedre brød å få kjøpt! Merker jeg har blitt bortskjemt ja.

Skrevet

Nøkkelen er nok å dele det opp i butikken og fryse det, ja. Skivene tiner på 5 minutter så bare ta de opp når du går på badet om morgenen så er det klare til å smøres på når du skal spise frokost/lage matpakke.

Skrevet

Jeg har alle butikkbrød i minst fem dager jeg. Har det i plastpose på benken.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke helt problemet, det er da fort gjort å sette brød, med mindre du går trippelvakter.

Anonymous poster hash: b8182...288

Skrevet

Mine egne brød holder seg veldig fint i tøypose; bedre enn i plastpose. Posen er laget spesielt for å oppbevare brød.   Takk for tips alle sammen, fryseren blir det da. Så utrolig håpløst at det ikke er bedre brød å få kjøpt! Merker jeg har blitt bortskjemt ja.   Anonymous poster hash: 847f0...6dd

Butikkbrød holder seg desverre kun i plast. Jeg oppbevarer hjemmebakte under et håndkle, men den metoden er det bare å glemme med kjøpebrød: de har ikke tett nok skorpe.

Men om du vet at du kommer til å jobbe uforutsigbart: hva med å heller bake opp 3-4 brød og fryse dem? Hjemmebakt frossenbrød er garantert bedre enn kjøpebrød.

Anonymous poster hash: ba5a0...44e

Skrevet

Plastpose. IKKE de plastposene med hull i som følger med enkelte brød. Da blir brødet hardt i løpet av et døgn.

De brødene vi kjøper holder fint i en uke om vi pakker de i plastpose. De er selvfølgelig litt tørre de siste dagene, men fullt spiselige.

Anonymous poster hash: 210b4...931

Gjest FruPotter
Skrevet

Kjøpbrødene holder seg i en uke, mens det hjemmelaga holder seg maks 3 dager hos oss...Hm. Vi oppbevarer alltid brødene i brødposer (av plast), som vi knyter godt igjen og oppbevarer i kjøleskapet. Det hender vi fryser ned brødskiver som vi tiner når vi føler for det - da holder de seg enda lengre. Vi knyter alltid posen igjen, ellers blir skivene tørre. Plastposer er best for brød; føler at det isolerer mer og holder det fuktig nok til at det ikke blir tørt.

Skrevet

Butikkbrød holder glatt ei uke i plastpose.

Men på kjøkkenbenken hendte det for ofte at brød fikk mugg på slutten av levetiden, så jeg slengte posen i kjøleskapet. Trodde brødet skulle bli tørt, men neida.

Har ikke noen erfaring med fint brød, så dette her gjelder de groveste sortene. Holdbarheten er ganske lik hjemmebakt. Men det butikkjøpte brødet blir også butikkskåret og påtredd plastpose. Pleier å fryse halve.

Som nevnt lenger opp i tråden: hold deg langt unna butikkbakte. Ofte er de halvstekte, og blir for rå inni til å være snill mot fordøyelse og holdbarhet. De smaker greit som nybakt, men taper seg meget fort.

Skrevet

Ser ikke helt problemet, det er da fort gjort å sette brød, med mindre du går trippelvakter.

Anonymous poster hash: b8182...288

Jeg gjør omtrent det nå. Har som regel 2-3 timer mellom hver vakt, da slenger jeg meg nedpå og tar en lur og en dusj. Det lengste jeg er hjemme om gangen er 6 timer. Jeg trenger teknisk sett ikke spise hjemme, jeg har alltid mat tilgjengelig på jobb, men det er noe med det å sette seg ned alene med avisa og litt mat og stillhet, når alt går i ett resten av døgnet!

Butikkbrød holder seg desverre kun i plast. Jeg oppbevarer hjemmebakte under et håndkle, men den metoden er det bare å glemme med kjøpebrød: de har ikke tett nok skorpe.

Men om du vet at du kommer til å jobbe uforutsigbart: hva med å heller bake opp 3-4 brød og fryse dem? Hjemmebakt frossenbrød er garantert bedre enn kjøpebrød.

Anonymous poster hash: ba5a0...44e

Det er det jeg pleier å gjøre, men nå kom det ikke noe forvarsel; 4 stk er syke samtidig som 1 er på ferie, og vi er 3 stykker på 2 hus, med 10 ungdommer å se etter. Hjelp! Går bra da, Om halvannen uke er hun tilbake fra ferie så da blir det lettere.

Blir fin lønn da :nigo: Fine julegaver på familien, om jeg rekker å være med dem da :ler:

Nå ser det også ut til *krysser fingrene* for at jeg faktisk har fri fra kl 8 i morgen tidlig til midnatt... Da burde det gå ann å få slengt noen brød i fryseren.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...