soleng Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Har flyttet for meg selv nå, men har aldri laget noe særlig mat tidligere. Er egentlig helt blank på hva jeg kan lage, og føler alt blir så vanskelig fordi jeg bare lager for 1 person og det er vanskelig å lage god mat med gode råvarer, til 1 person. Isåfall blir jeg bare å kaste mye mat, og det vil jeg ikke. derfor tyr jeg ofte til rask mat, som ikke er særlig sunn... Trenger tips! Hvordan lage middager for 1 person, som er sunt og ikke minst godt (også et pluss om det er lettvindt å lage!) :D
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Gulrotsuppe med ingefær.Du kan fint lage den til en person,eller lage litt større posjon og fyse ned den. Andre supper kan du også lage(bruk google) Wok med grønnsaker og enten fulg,fisk eller kjøtt.Selv foretrekker jeg fiskekaker. Kjøtt,fugl eller fisk med couscous Fiskekaker kan også brukes på f.eks brødskiver. Eller lage hamburger med grovt brød og grønnsaker. Omelett Anonymous poster hash: 1dd19...c76
Florence Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Lag større porsjoner og frys ned restene. Så har du kjapp og god middag andre dager hvor du kanskje har litt dårlig tid eller bare ikke gidder å lage. 5
Pringle Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Tenk i kategorier. Hvis du ikke har noen spesielle hensyn å ta, kan du se for deg middagstallerkenen delt i tre: Stivelse, kjøtt og grønnsaker. Det meste kan kombineres, men man får snart sine egne favorittretter. Stivelse er billig og holder seg lenge, feks poteter, ris, pasta. Se etter enkeltfryst kjøtt og fisk: Svinekoteletter, laksefilet, kyllingvinger, eller kjøtt som lett kan porsjoneres, feks kjøttdeig og -strimler. Dypfryste grønnsaker er også billig og har bevart næringsinnholdet fra da de ble høstet. Mine favoritter er erter, grønne bønner, spinat, sopp. Mange holdbare råvarer er billige og anvendelige til mange retter: Løk, hvitløk, gulrøtter, kål, kålrot, epler, appelsiner. Tørkede bønner og linser er fine å ha i gryteretter og bidrar med protein, når det kombineres med feks ris. Gule erter + røkt svineknoke + timian = ertesuppe Dypfryste bær er supert for smoothie. Havregrøt er sunt og billig, bare lag den på vanlige havregryn og ikke disse posene som er tilsatt både det ene og det andre for å suge penger ut av oss Skaff deg en blender for smoothie og en stavmikser for kremete supper, så åpner en hel verden seg for deg Og ikke vær redd for fett. Mye mat smaker så mye bedre og blir sunnere med litt smør eller olje, og helfete produkter er mye lettere å jobbe med enn det magre og tørre fjaset
LittDiva Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Lag større porsjoner og frys ned restene. Så har du kjapp og god middag andre dager hvor du kanskje har litt dårlig tid eller bare ikke gidder å lage. Akkurat . Lag store porsjoner av pastasaus , gryter , supper osv . Også lager du bare salat , koker ris, poteter eller pasta til . Jeg bor alene og lager sjelden mat mer enn to ganger i uken . Hvis du ikke har fryser , så må du bare kjøpe det. 1
peppermyntete Skrevet 12. oktober 2015 #6 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg lager akkurat det jeg har lyst på, og fryser eventuelt ned restene eller bruker dem som lunsj. Du trenger ikke kaste masse mat, men du må planlegge litt slik at woken med brokkoli og gulrot blir laks med dampet brokkoli og gulrot dagen etter for eksempel. Kjøper du først en pose gulrøtter så kan du ta med en på jobb, knaske en foran TVen, koke gulrotsuppe og fryse ned, bake gulrotbrød osv. 1
penny_ Skrevet 13. oktober 2015 #7 Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Blackened chicken med potetmos, stekt paprika og sjampinjong. Her kan du lage så små porsjoner du bare orker. Det høres tungvint ut, men det er veldig raskt og enkelt. Skrell og kutt poteter i små biter, så går det fort å koke de. Mens potetene koker kutter du grønnsaker og deler opp fileten, så tar det ikke så lang tid å steike den. Jeg kjøper en stor pakke med kyllingfilet, spiser én, fryser resten og tar opp en og en på på morgenen samme dag som jeg skal spise det. Endret 13. oktober 2015 av lisamari
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #8 Skrevet 13. oktober 2015 Lag større porsjoner og frys ned restene. Så har du kjapp og god middag andre dager hvor du kanskje har litt dårlig tid eller bare ikke gidder å lage. Og hvis du ikke er så glad i rester: Lag porsjonsstørrelser og bruk resten av råvarene til noe annet. Jeg deler for eksempel karbonadedeigen i tre. Det går til tre middager. Ofte legger jeg det i fryseren om jeg ikke rekker å spise det opp. Når jeg lager pizza til meg selv lager jeg gjerne 1/4 pizzadeig. Dette blir en porsjonspizza. Når det kommer til grønnsaker og andre matvarer som har relativt kort holdbarhetstid er det kanskje greit å sette opp en ukesmeny som inkluderer mange av de samme ingrediensene. Jeg ville for eksempel ikke åpnet en tacosaus dersom du kun tenker å ha det til én middag på en god periode. Det er også mange matvarer som holder en god stund, så det er kanskje lurt å kjøpe noe som holder litt. Gulrøtter holder eksempelvis lenge, og det kan du bruke i massevis av retter. Du kan ovnsbake de med andre grønnsaker, woke de og mye annet. Anonymous poster hash: e7b95...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #9 Skrevet 13. oktober 2015 Du kan lage en stor langpanne med grov pizza. Så fryser du resten av stykkene, som du kan ta opp senere. Anonymous poster hash: e4fed...66e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2015 #10 Skrevet 13. oktober 2015 Bent Stiansen har en egen kokebok som heter "Alene hjemme", som han skrev etter å ha blitt enkemann. Der er alle oppskriftene porsjonert til 1 og 2 personer. Studentkokebøker og andre mat for en-bøker finner du på biblioteket til inspirasjon. Hva som passer kommer jo an på om du må ha et stramt matbudsjett eller kan velge og vrake i råvarer, og om du har god plass i kjøleskap og har fryser. Når jeg er alene spiser jeg ofte wok, eller ovnssteker middelhavsgrønnnsaker og setter inn fiskefilet på slutten av steketiden, med litt urter, sitronbåt og god olivenolje til. Gryteretter er også bra hvis en har mulighet til å fryse noen porsjoner til travle eller late dager. Jeg liker å lage mat da, og kan finne på å lage raspeballer, lammestek, pinnekjøtt og det ene med det andre, selv når jeg er alene, men hverdagsettermiddager liker jeg å kunne fikse kjapt og enkelt.Anonymous poster hash: d48ba...84b
soleng Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter #11 Skrevet 14. oktober 2015 Det skal sies at jeg ikke har en stekeovn, bare en mikro"stekeovn" som ikke akkurat fungerer som en vanlig stekeovn. Har kun varmet opp mat med den, og den egner seg ikke akkurat til å steke en hjemmelaget pizza eller til ting som skal stekes i lang tid i ovn.
penny_ Skrevet 14. oktober 2015 #12 Skrevet 14. oktober 2015 Det skal sies at jeg ikke har en stekeovn, bare en mikro"stekeovn" som ikke akkurat fungerer som en vanlig stekeovn. Har kun varmet opp mat med den, og den egner seg ikke akkurat til å steke en hjemmelaget pizza eller til ting som skal stekes i lang tid i ovn. Hvis du ikke har plass til vanlig stekeovn så vil jeg anbefale deg å investere i en hybelkomfyr eller en mikrobølgeovn med grillfunksjon osv. Jeg hadde en med blandt annet eget program for pizza. Kokt mat er jo dørgende kjedelig.
Pringle Skrevet 14. oktober 2015 #13 Skrevet 14. oktober 2015 Det skal sies at jeg ikke har en stekeovn, bare en mikro"stekeovn" som ikke akkurat fungerer som en vanlig stekeovn. Har kun varmet opp mat med den, og den egner seg ikke akkurat til å steke en hjemmelaget pizza eller til ting som skal stekes i lang tid i ovn. Det er ikke størrelsen det kommer an på Er det mikrobølgeovn eller en liten stekeovn? Jeg skulle egentlig gjerne hatt en mindre ovn, en "toaster oven" for mine småporsjoner med mat. Jeg føler ofte at å varme opp en 50 cm stekeovn er litt overkill for en kotelett.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #14 Skrevet 14. oktober 2015 Hvis du ikke har plass til vanlig stekeovn så vil jeg anbefale deg å investere i en hybelkomfyr eller en mikrobølgeovn med grillfunksjon osv. Jeg hadde en med blandt annet eget program for pizza. Kokt mat er jo dørgende kjedelig. Godt det finnes mange andre alternativer enn kokt mat da, som ikke involverer stekeovn. Anonymous poster hash: e7b95...9cd
penny_ Skrevet 14. oktober 2015 #15 Skrevet 14. oktober 2015 Godt det finnes mange andre alternativer enn kokt mat da, som ikke involverer stekeovn. Anonymous poster hash: e7b95...9cd Ja, hvis hun har kokeplater, så....
soleng Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter #16 Skrevet 14. oktober 2015 det er en mikro med grillfunksjoner, men den er ikke helt 100%, og har aldri prøvd å lage noe annet enn type frossen pizza i den, funker forsåvidt ok til det da.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #17 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg har en jet chef micro fra whirlpool og den fungerer som en hybelovn. Jeg kan gjøre alt fra å tine mat, varme mat til å steke pizza,rundstykker osv. Anonymous poster hash: 1dd19...c76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå