Gå til innhold

Billigst mulig budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kunne trengt litt tips og råd til hva og hvordan jeg kan bruke minst mulig penger på mat i måneden. Jeg var nettopp innom kontoen min, og ser at jeg bruker i overkant av 4-5 000 på mat til meg selv i måneden. Og jeg har bare meg selv og forsørge, noe som er ALTFOR mye..

Hva er normalt matbudsjett for 1 person? Noen som har tips? :-)

Anonymous poster hash: b3c39...6d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 2.200 per måned er normalt for en person.

Anonymous poster hash: ab940...416
Skrevet

Se litt på hva du kjøper. Kjøper du dyre varianter der du kunne kjøpt billigere? Har du generelt "eksklusive" vaner? Det beste er jo om du kan spise omtrent som før, slik at du ikke sitter og tygger havregryn og Luxus-mais hvis du egentlig har lyst på noe annet. 

Kjøper du brus og godteri? Det kan fint droppes. Søte bakervarer kan droppes.

Anonymous poster hash: 1ce8e...76f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har budsjettert med 100 kroner per dag i mat og husholdning, det vil si at der inngår alt jeg kjøper i matbutikk, også såpe, tannkrem, oppvaskkost etc. Jeg sliter veldig med å holde det.. Så 4000 i mnd er jo ikke så mye, om det gjelder alt du kjøper på matbutikk.

Anonymous poster hash: ac944...0ca
Skrevet

Folk i dag eter for mye biff og wok. Det er ikke så lenge siden fiskeboller og pølser i potetmos var helt vanlige middager. Kutt ned på de ekstravagante hverdagsmiddagene, så hjelper det seg sikkert.

• Liker 2
Skrevet

Mitt matbudsjett er på 1500 kr, dette inkluderer husholdningsartikler. Har brukt dette nå i tre år, og det fungerer fint. Det skal vel nevnes at jeg er student, så da spiller det jo ingen rolle hva SIFO eller noen andre påstår er nødvendig for å klare seg, det var nå engang det jeg hadde råd til :P 

Lag deg et budsjett. 4-5000 er helt vilt mye penger for mat på én person. Begynn med å prøve å sette opp handleliste og matplan, så handler du én gang i uka. Dette tar tid å bli god på, budsjetter og planer må jobbes litt med før de sitter. Så begynn med å se på hva du vanligvis handler, om du kaster mye og hva du kan kutte ned på. Hvis du har råd til å ha et romslig matbudsjett og finner noe positivt i det, så trenger du jo ikke gå så langt ned som det jeg ligger på. Kanskje begynne med 3000? Mens måneden pågår, fører du regnskap. Så ser du i slutten av måneden hvordan det har gått og om du holder budsjettet, om du kan ta det enda lenger ned og hva du eventuelt kan kutte bort. 

Husk at det tar tid å få dette på plass, jo fortere du kommer i gang desto bedre :) 

• Liker 2
Gjest C'est la vie:)
Skrevet (endret)

Første steg er planlegging. Hvor mye ønsker du å bruke og hva trenger du utenom (shampoo, Zalo, vaskemidler etc.).

Å skrive en handleliste der du handler inn for enten en eller to uker hjelper på småkjøp en gjør.

Nummer to er å rydde i skapene dine. Hva har du?

Så kommer det som jeg mener kan være det mest utfordrende: Planlegge middager for hele uken gjennom den ene handleturen.

Finnes det rimeligere alternativer på butikken? Se etter tilbud, og om mulig, handle inn ekstra av det du kjøper vanligvis og legg det i frysen.

Impulskjøp er vanligvis det mest utfordrende for å kutte ned på forbruk. Ved å ha med en liste over hva du trenger, er det enklere å kjøpe det du skal ha.

Vi er to i en husstand (annenhver helg en ekstra) og bruker 2000-3000 på mat i måneden ved å gjøre dette. Hvordan? Noen av dagene har vi tomatsuppe til middag (20 kroner) og har to frysebokser som vi fyller med rimelige varer som kjøtt, ost, rester fra middag og andre varer fra tilbud. :)

Endret av C'est la vie:)
Skrevet

Det er selvsagt mulig å gjøre det billigere enn 4-5000 om du vil eller må, men jeg synes ikke det er så ille. Vi ligger på 8-10 000 for to voksne og en ettåring, og synes ikke vi lever ekstravagant på noen måte. Men hadde selvsagt klart å spare om vi måtte.

Anonymous poster hash: 1cf22...088

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Jeg kunne trengt litt tips og råd til hva og hvordan jeg kan bruke minst mulig penger på mat i måneden. Jeg var nettopp innom kontoen min, og ser at jeg bruker i overkant av 4-5 000 på mat til meg selv i måneden. Og jeg har bare meg selv og forsørge, noe som er ALTFOR mye..

Hva er normalt matbudsjett for 1 person? Noen som har tips? :-)

Anonymous poster hash: b3c39...6d3

Skriv handlelister og hold deg til listene

Unngå småhandling flere dager pr uke, da det ofte fører til at man hanler tilleggsting som man ikke trenger

Følg med på tilbud

Hamstre inn ting på tilbud som det går mye av og som det er mye å spare på (som f.eks de store pakkene med Omo som Jernia har til under halv pris med jevne mellomrom)

Anonymous poster hash: aabd5...8e8

• Liker 1
Skrevet

Tips:bak ditt eget brød/knekkebrød, spis mer egg, lag ting fra bunnen med vanlige matvarer ikke så mye spesialkost, lag billige middager i store porsjoner som du fryser ned så har du kjapp lunsj/middag en dag du ikke orker lage i stedet for å kjøpe dyr ferdigmat. Lag kaffe/iskaffe fra bunnen. Ikke kjøp mer enn du trenger så du kaster minst mulig mat. Frys ned overskudd i kjøleskapet!

Anonymous poster hash: 997cd...815

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...