Gjest Lompa Skrevet 24. september 2004 #1 Skrevet 24. september 2004 Et lite tips, som jeg selv fikk altfor sent: Gi navne-endringa til presten, så denne stiftes sammen med melding om vigsel når kirken sender det. Ellers blir det bare tull! Takket være Oslo Folkeregister må jeg nå bestille nødpass (990,-!) og senere vanlig pass (også 990,-!). Hvis de ikke får "ræva i gir" og sørger for at jeg har navnenedringen i hende innen fredag, må nødpasset utstedes i mitt gamle navn, hvilket medfører at jeg må stille på flyplassen med nøpass,vigselsattest og en billett i mitt nye navn.....Og komme med en laaang forklaring i innsjekkinga både på flyet og på båten!
maki Skrevet 24. september 2004 #2 Skrevet 24. september 2004 bytter navn flere 2-3mnd før bryllupet jeg sånn for sikkerhets skyld. Men viste ikke at det der gikk, smart det der med å levere det til presten.
Arwen Skrevet 24. september 2004 #3 Skrevet 24. september 2004 Blir ikke dette litt annerledes nå som papirene skal sendes folkeregisteret og ikke kirken?
Gjest Lompa Skrevet 24. september 2004 #4 Skrevet 24. september 2004 Dette var tipset jeg fikk fra folkeregisteret i dag.....
maki Skrevet 24. september 2004 #5 Skrevet 24. september 2004 Blir ikke dette litt annerledes nå som papirene skal sendes folkeregisteret og ikke kirken? jo, blir nok det Skjønner egentlig ikke hvorfor dem skal forandre på det, går det ikke treigt nok på folkeregister fra før av? Å nå skal dem få mer å gjøre.
LilleBille Skrevet 24. september 2004 #6 Skrevet 24. september 2004 Vil bare ønske deg god tur jeg... Folkeregister eller ikke... regner med at dere koser dere likevel.. ..
blåveis Skrevet 24. september 2004 #7 Skrevet 24. september 2004 Skjønner egentlig ikke hvorfor dem skal forandre på det' date=' går det ikke treigt nok på folkeregister fra før av? [/quote'] Alle navneendringer gjøres nå på samme måte.. Det synes jeg er flott.. Hvilket navn du bytter til og hvorfor du bytter osv har jo ikke noen betydning for folkeregisteret. Husk at du når som helst kan endre både for og etternavnet ditt til nesten hva som helst..!
blåveis Skrevet 24. september 2004 #9 Skrevet 24. september 2004 Tenkte på prøving av ekteskap Skal det endres? Hvordan blir det nå? Spiller jo egentlig ikke noen rolle for meg for vår vigselsbok er alt sendt til ambassaden, men det er jo interessant å vite hvordan det blir..
Arwen Skrevet 24. september 2004 #10 Skrevet 24. september 2004 Skal det endres? Hvordan blir det nå? Spiller jo egentlig ikke noen rolle for meg for vår vigselsbok er alt sendt til ambassaden, men det er jo interessant å vite hvordan det blir.. http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=97246
blåveis Skrevet 24. september 2004 #11 Skrevet 24. september 2004 Takk Arwen Synes det høres lurt ut at folkeregisteret tar seg av det, jeg.. Selv om det sikkert blir litt surr i begynnelsen..
Gjest Lompa Skrevet 24. september 2004 #12 Skrevet 24. september 2004 Jupp, nå er det fikset.NÅ har de endelig registrert det nye navnet mitt, etter mye om og men. Og mye mas, med forslag om å ringe VG. Man må visst pushe en smule,ja...
Gjest glamourgirl Skrevet 24. september 2004 #13 Skrevet 24. september 2004 Hei datodama Jeg bytta navn i motsatt rekkefølge, tilbake til pikenavn, og da jeg skulle til USA i fjor sommer (som vel må være verste landet og reise inn i sikkerhetsmessig) holdt det med et stempel i passet fra politiet, der mitt nye (øh, gamle) navn ble bekreftet og jeg skrev underskrift osv.... Ser at du har ordna nå, sorry at jeg ikke så dette før...
ringblomst Skrevet 24. september 2004 #14 Skrevet 24. september 2004 Presten og menighetskontoret ga klar beskjed om at de ikke hadde noe med navne-endringen å gjøre lenger, så jeg valgte å bytte navn etter bryllupsreisen.
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #15 Skrevet 25. september 2004 bytter navn flere 2-3mnd før bryllupet jeg sånn for sikkerhets skyld. Men viste ikke at det der gikk, smart det der med å levere det til presten. Betyr det at man kan endre etternavn før vielsen og si at det gjelder fra den datoen man gifter seg? Hvordan blir det da med alt av kort og andre steder man sier fra, får man sagt fra før vielsen da?....
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2004 #16 Skrevet 2. oktober 2004 Jeg byttet navn for fem-seks år siden og da gjorde jeg det hos likningskontoret i kommunen min. Måtte fylle ut et skjema og så dro jeg tilbake noen uker (?) senere for å se hvordan det lå an. På denne tiden var det "strengere" dvs. jeg måtte "bevise" tilknytningen til navnene (byttet til mine bestemødres pikenavn), men etter en liten letekasjon i div. registre gikk det hele i boks. Tidligere var det vel også slik at man kun kunne bytte et visst antall ganger, er dette endret på etter at den nye navneloven tredde i kraft?
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2004 #17 Skrevet 2. oktober 2004 Jeg byttet navn for fem-seks år siden og da gjorde jeg det hos likningskontoret i kommunen min. Måtte fylle ut et skjema og så dro jeg tilbake noen uker (?) senere for å se hvordan det lå an. På denne tiden var det "strengere" dvs. jeg måtte "bevise" tilknytningen til navnene (byttet til mine bestemødres pikenavn), men etter en liten letekasjon i div. registre gikk det hele i boks. Tidligere var det vel også slik at man kun kunne bytte et visst antall ganger, er dette endret på etter at den nye navneloven tredde i kraft?
Bokalven Skrevet 2. oktober 2004 #18 Skrevet 2. oktober 2004 Jeg bytta navn i motsatt rekkefølge' date=' tilbake til pikenavn, og da jeg skulle til USA i fjor sommer (som vel må være verste landet og reise inn i sikkerhetsmessig) holdt det med et stempel i passet fra politiet, der mitt nye (øh, gamle) navn ble bekreftet og jeg skrev underskrift osv.... Ser at du har ordna nå, sorry at jeg ikke så dette før...[/quote'] Kommer litt ann på hva slags type pass du har også.
gleder meg! Skrevet 2. oktober 2004 #19 Skrevet 2. oktober 2004 Må bare fortelle hvordan vi gjorde det! Bestilte flybillettene i mitt gamle navn, og kunne da bruke det gamle passet! Ble ikke registrert navnebytte før etter bryllupsreisen hos folkeregisteret!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå