Gå til innhold

Hvordan lage potetmos...? Huff, dette haster

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelpe meg da.

Du skriver et innlegg i tråden der du ikke kan fatte at folk mener potetstappe blir lim når man lager den med blender eller stavmikser, og begrunner dette med at du alltid lager god stappe med miksmaster.

For å svare deg på spørsmålet ditt (som jeg nå skjønner ikke var et spørsmål du ville ha svar på), skriver jeg et innlegg om at vanlig mikser og stavmikser er to vidt forskjellige ting når det kommer til potetstappe. Og jeg følger opp med innlegg der jeg begrunner dette med forklaringer om hva de to ulike redskapene gjør med potetene.

Du svarer da lettere spydig at du vet hva en stavmikser er. Vel, i det første innlegget ditt skriver du som om stavmikser og miksmaster er/blir to sider av samme sak, noe jeg har forklart at det ikke gjør (og hvorfor). Du skriver så at du har brukt begge deler og at begge gir bra resultat.

Ut fra min erfaring og kunnskap om saken svarer jeg så at jeg ikke ser noen annen forklaring på at du ikke kan være så nøye på nyansene. Det var litt frekt, kanskje, men resultat av resonnering etter eliminasjonsmetoden.

Ok, da er jeg ferdig med potetstappe og stavmikser for en stund.

Anonymous poster hash: 359c3...79b

Ok.

Anonymous poster hash: 73161...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelpe meg da.

Du skriver et innlegg i tråden der du ikke kan fatte at folk mener potetstappe blir lim når man lager den med blender eller stavmikser, og begrunner dette med at du alltid lager god stappe med miksmaster.

For å svare deg på spørsmålet ditt (som jeg nå skjønner ikke var et spørsmål du ville ha svar på), skriver jeg et innlegg om at vanlig mikser og stavmikser er to vidt forskjellige ting når det kommer til potetstappe. Og jeg følger opp med innlegg der jeg begrunner dette med forklaringer om hva de to ulike redskapene gjør med potetene.

Du svarer da lettere spydig at du vet hva en stavmikser er. Vel, i det første innlegget ditt skriver du som om stavmikser og miksmaster er/blir to sider av samme sak, noe jeg har forklart at det ikke gjør (og hvorfor). Du skriver så at du har brukt begge deler og at begge gir bra resultat.

Ut fra min erfaring og kunnskap om saken svarer jeg så at jeg ikke ser noen annen forklaring på at du ikke kan være så nøye på nyansene. Det var litt frekt, kanskje, men resultat av resonnering etter eliminasjonsmetoden.

Ok, da er jeg ferdig med potetstappe og stavmikser for en stund.

Anonymous poster hash: 359c3...79b

Du bør foresten lære deg å lese ;) jeg skrev aldri stavmikser i det innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrell poteter og kutt i biter. Kok dem. Ta av nesten alt vannet. Ta i melk og smør. Mos det sammen med sleiv. Dryss på litt salt. Rør. Server.

Andre elektriske duppedingser enn komfyr er helt unødvendig.

Lykke til :)

P.S Mosen kan med fordel krydres med litt hakket gressløk, eller en liten pinch med malt/revet muskatnøtt.

Evnt serveres uten krydder og la folket ta på grovmalt pepper, selv. (Eller den tradisjonelle ketchupen.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt stavmikser, med varierende resultat. Hva med en blender eller mixmaster?

De tingene bruker du kun hvis du skal lage suppe av potetene. Potetsuppe er godt og den kan benyttes til å jevne andre supper. Men mixmasteren kan du legge vekk.

Hvis man er en reumatiker eller svak i armene kan man selvsagt mixmastre litt i de kokte potetene, før man tar i melk. Gjerne med smøret. FØR man tar i melk.

Så legger man den vekk, tar i melken, varmer opp, drysser på salt og rører i mosen for hånd.

:)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med han over. Skjønner ikke hvorfor alle snakker om forskjellige duppeditter. Kanskje er det fordi jeg liker biter med potet (og skall faktisk) i mosen jeg lager, men en vanlig tresleiv eller gaffel får vel bra det? Litt ekstra arbeid, men ingen krise akkurat. Ellers kan man jo bruke en kopp eller et glass å mose potetene med. Fungerer fint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med han over. Skjønner ikke hvorfor alle snakker om forskjellige duppeditter. Kanskje er det fordi jeg liker biter med potet (og skall faktisk) i mosen jeg lager, men en vanlig tresleiv eller gaffel får vel bra det? Litt ekstra arbeid, men ingen krise akkurat. Ellers kan man jo bruke en kopp eller et glass å mose potetene med. Fungerer fint.

Signerer.

Men jeg tror greia her er at folket vil ha industrimat-pose-konsistens på mosen sin.

Så det de bør gjøre da er å kjøpe pose.. ;)

Sunn mos av kokte poteter (ikke frysetørket pulver) skal ha tekstur og være fluffy. :)

Noms.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer.

Men jeg tror greia her er at folket vil ha industrimat-pose-konsistens på mosen sin.

Så det de bør gjøre da er å kjøpe pose.. ;)

Sunn mos av kokte poteter (ikke frysetørket pulver) skal ha tekstur og være fluffy. :)

Noms.

Man får da klumper i potetmosen om man mikser den også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene bruker du kun hvis du skal lage suppe av potetene. Potetsuppe er godt og den kan benyttes til å jevne andre supper. Men mixmasteren kan du legge vekk.

Hvis man er en reumatiker eller svak i armene kan man selvsagt mixmastre litt i de kokte potetene, før man tar i melk. Gjerne med smøret. FØR man tar i melk.

Så legger man den vekk, tar i melken, varmer opp, drysser på salt og rører i mosen for hånd.

:)

Må bare understreke at det var i mangel av rotmoser jeg prøvde å improvisere. Jeg vet bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blender gjør mosen ekkel og  seig, så det ville jeg ha unngått. Gaffel, dørslag/sil elller sleiv er tingen.

Enig her. Blender gjør at det føles som tykt lim...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why mashed potatoes and blenders don't mix

For de som ikke gidder å lese artikkelen:

En stavmikser river i stykker stivelsen i potetene, stivelsen tar til seg væske, og man står igjen med en tyggegummi-aktig masse.

Jeg bruker stavmikser og opplever aldri at mosen min blir til noe tyggegummi -aktig masse, eller lim for den saks skyld.

Anonymous poster hash: ac847...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten så bruker jeg en gaffel, eller stavmikser. Får like god potetstappe uavhengig av metode ;)

Red. Det skal sies at jeg kun gjør dette for å mose potetene. Etterpå bruker jeg tresleiv for å røre inn melk/fløte og krydder :)

Endret av Jolene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg bruker stavmikser og opplever aldri at mosen min blir til noe tyggegummi -aktig masse, eller lim for den saks skyld.

Anonymous poster hash: ac847...672

Jeg vil anta at det er flere faktorer som spiller inn:

1) Tid - hvor lenge man "moser" med stavmikser. Jo lengre man lar knivbladene kutte stivelseskjedene, desto mer areal har stivelsen til å ta til seg væske, noe som igjen kan gjør mosen seig.

2) Potetsort - enkelte potetsorter inneholder mer stivelse enn andre

3) Størrelse - jo større potetene er, desto lengre må de koke for å bli gjennomkokt. Og jo lengre de ligger i vannet, desto mer vann kan de ta til seg, noe som igjen vil påvirke resultatet ved bruk av stavmikser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at det er flere faktorer som spiller inn:

1) Tid - hvor lenge man "moser" med stavmikser. Jo lengre man lar knivbladene kutte stivelseskjedene, desto mer areal har stivelsen til å ta til seg væske, noe som igjen kan gjør mosen seig.

2) Potetsort - enkelte potetsorter inneholder mer stivelse enn andre

3) Størrelse - jo større potetene er, desto lengre må de koke for å bli gjennomkokt. Og jo lengre de ligger i vannet, desto mer vann kan de ta til seg, noe som igjen vil påvirke resultatet ved bruk av stavmikser

Det kommer også an på om man koker potetene i vann eller om man bruker en trykkoker. Selv bruker jeg en trykkoker da det tar ca 15-20 å koke potetene helt perfekte i denne. Jeg skjønner ikke at ikke alle bruker en trykkoker egentlig, for det gjør jo jobben så mye lettere. Før kunne jeg stå rundt 1 time :fnise:  å vente på at potetene skulle bli ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner virkelig ingen forskjell på om jeg bruker stavmiksen eller moser. Smaker akkurat likt. Men jeg moser det jo ikke til en glatt masse, bare moser noen få poteter.

Anonymous poster hash: 0fc98...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all respons, jenter! Hadde dessverre ingenting av duppeditter. Endte med at jeg kuttet potetene i biter og moste den med gaffel i kjelen. Dette var gjort på ett minutt, merkelig nok. Må nevne at potetmosen ble fantastisk!

-TS

Anonymous poster hash: c4da3...016
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det kommer også an på om man koker potetene i vann eller om man bruker en trykkoker. Selv bruker jeg en trykkoker da det tar ca 15-20 å koke potetene helt perfekte i denne. Jeg skjønner ikke at ikke alle bruker en trykkoker egentlig, for det gjør jo jobben så mye lettere. Før kunne jeg stå rundt 1 time :fnise:  å vente på at potetene skulle bli ferdige.

Stemmer. Trykkoker er slettes ikke så dumt - og har den fordelen at det tar betraktelig mindre tid å koke mat. Jeg har ikke trykkoker selv, såvel grunnet plass som at jeg hadde et "uhell" med en tidligere fordi jeg ikke gjorde det riktig. Oppvasken endte i full kjøkkenvask  :plystre:

Til potetmosen min bruker jeg melne poteter og kutter de i terninger. Det korter ned på koketiden en god del. Etter at jeg har slått av vannet, lar jeg potetene stå og dampe av seg i et par minutter. 

Visstnok skal ei slik potetpresse være det beste for å få luftig mos, men jeg bruker en god, gammeldags potetstamper. Og med både smør*, fløte*, pepper, havsalt, og muskat (samt gjerne et fedd hvitløk som jeg lar koke sammen med potetene) blir det rett så spiselig. 

*Dette er IKKE slankekost, dette er "comfort food"  :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...