AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 ...uten en rotmoser?? utenJeg har delt opp poteter, og de står nå og koker. Jeg har innsett at jeg mangler en rotmoser, huff :-( Har dere noen tips til hvordan jeg kan mose potetene uten å måtte mose alle med gaffel? Anonymous poster hash: c4da3...016
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Har du mixmaster? isåfall kan du bruke den Anonymous poster hash: 73161...9dd 1
Alice123 Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg har brukt stavmikser, med varierende resultat. Hva med en blender eller mixmaster? 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 ...uten en rotmoser?? utenJeg har delt opp poteter, og de står nå og koker. Jeg har innsett at jeg mangler en rotmoser, huff :-( Har dere noen tips til hvordan jeg kan mose potetene uten å måtte mose alle med gaffel?Anonymous poster hash: c4da3...016 Kok potetbitene møre, hell av vannet og rist på kjelen mens de siste vannrestene fordamper. Så bruker du en gaffel litt til å dele opp bitene, ha i litt smør som du lar smelte, ha i litt melk og så putter du en stavmikser eller en ordinær håndmikser ned i gryta.Anonymous poster hash: 4e194...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Har du ingenting annet fyller du ei plastflaske med vann og moser/stamper potetene med den. Man tager hva man haver. Anonymous poster hash: 3ec0a...f47 5
Fredsmegleren Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Har du ikke noen form for foodprosessor, blender, stavmikser, osv? 1
Zzyzx Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg bruker bare en tresleiv. Hvis potetene er møre så går det helt fint å bare røre godt i dem før smør og melk has i. Stavmikser, blender og foodprosessor er greit hvis du vil ha limaktig stappe, men ellers er det en dårlig idé. 11
Gjest Zeitgeist Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 Bruk en gaffel og mos potetene - ja, det tar litt tid, men etter at du har hatt i melk/fløte og smør, samt krydder, kan du varme opp potetmosen igjen på lav varme (og pass på, ellers brenner den seg i kjelen. Evt. kan du ha den i en ildfast skål i ovnen på 160 grader). Hvis du har en grovmasket sil/dørslag, så kan du også presse potetene gjennom der.
ashera Skrevet 12. oktober 2015 #9 Skrevet 12. oktober 2015 Blender gjør mosen ekkel og seig, så det ville jeg ha unngått. Gaffel, dørslag/sil elller sleiv er tingen. 8
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #10 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk klarer å få limaktig eller ekkel og seig stappe av å bruke mixmaster eller blender.. Jeg har stort sett alltid brukt mixmaster, og stappen min har aldri blitt seig eller limaktig. Den har blitt akkurat sånn som den blir om jeg bruker en sånn stapper. Anonymous poster hash: 73161...9dd 3
Alice123 Skrevet 12. oktober 2015 #11 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk klarer å få limaktig eller ekkel og seig stappe av å bruke mixmaster eller blender.. Jeg har stort sett alltid brukt mixmaster, og stappen min har aldri blitt seig eller limaktig. Den har blitt akkurat sånn som den blir om jeg bruker en sånn stapper. Anonymous poster hash: 73161...9dd Jeg har brukt stavmikser en gang, og resultatet var totalt uspiselig tapetlim. Så kokte jeg AKKURAT de samme potetene og brukte like mye smør og melk, men brukte stapper og da fikk jeg kjempegod potetmos.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg har brukt stavmikser en gang, og resultatet var totalt uspiselig tapetlim. Så kokte jeg AKKURAT de samme potetene og brukte like mye smør og melk, men brukte stapper og da fikk jeg kjempegod potetmos. Ok. Da vil jeg tro du mikset litt for lenge for som sagt, jeg har aldri opplevd å få limaktig stappe. Den blir akkurat som den blir når jeg bruker stapper. Altså, ikke limaktig.. Anonymous poster hash: 73161...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #13 Skrevet 12. oktober 2015 Blir paff over at så mange bruker stavmikser eller kjøkkenmaskin. Det er jo basiskunnskap at man ikke moser poteter slik, det blir seigt og ekkelt.Anonymous poster hash: 3a185...b06 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #14 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk klarer å få limaktig eller ekkel og seig stappe av å bruke mixmaster eller blender.. Jeg har stort sett alltid brukt mixmaster, og stappen min har aldri blitt seig eller limaktig. Den har blitt akkurat sånn som den blir om jeg bruker en sånn stapper.Anonymous poster hash: 73161...9dd Mixmaster og stavmikser er jo langt fra det samme, da. Mixmaster i betydningen gammeldags håndmikser kan være fin å lage potetstappe med. Da blir stappen bare ekstra fluffy. Stavmikser, derimot, gir uspiselig lim, det er bare et faktum. Den gjør noe med stivelsen i potetene som bare er guffent. Anonymous poster hash: 359c3...79b 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #15 Skrevet 12. oktober 2015 Mixmaster og stavmikser er jo langt fra det samme, da. Mixmaster i betydningen gammeldags håndmikser kan være fin å lage potetstappe med. Da blir stappen bare ekstra fluffy. Stavmikser, derimot, gir uspiselig lim, det er bare et faktum. Den gjør noe med stivelsen i potetene som bare er guffent. Anonymous poster hash: 359c3...79b PS: Og grunnen til dette er jo at stavmikser er små skarpe kniver som hakker potetene i stykker samtidig som den rører potetmassen kraftig sammen, mens vispene på en håndmikser knuser potetene mer på samme måte som en manuell potetstapper eller vanlig håndvisp, samtidig som den pisker luft inn i stappen (noe stavmikser altså ikke gjør). Anonymous poster hash: 359c3...79b 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #16 Skrevet 12. oktober 2015 PS: Og grunnen til dette er jo at stavmikser er små skarpe kniver som hakker potetene i stykker samtidig som den rører potetmassen kraftig sammen, mens vispene på en håndmikser knuser potetene mer på samme måte som en manuell potetstapper eller vanlig håndvisp, samtidig som den pisker luft inn i stappen (noe stavmikser altså ikke gjør).Anonymous poster hash: 359c3...79b Jeg vet hva en stavmikser er Har brukt den et par ganger også, men fikk likevel ikke uspiselig tapetlim Anonymous poster hash: 73161...9dd
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #17 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg vet hva en stavmikser er Har brukt den et par ganger også, men fikk likevel ikke uspiselig tapetlim Anonymous poster hash: 73161...9dd Hvis du ikke smaker forskjell på potetstappe laget med håndmikser og med stavmikser er du ikke særlig nøye på nyansene. For forskjellen er veldig stor, som flere i denne tråden påpeker. Anonymous poster hash: 359c3...79b 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #18 Skrevet 12. oktober 2015 Hvis du ikke smaker forskjell på potetstappe laget med håndmikser og med stavmikser er du ikke særlig nøye på nyansene. For forskjellen er veldig stor, som flere i denne tråden påpeker.Anonymous poster hash: 359c3...79b Du får tro hva du vil, jeg VET at det IKKE blir noen forskjell når jeg lager stappe med stapper, håndmikser eller stavmikser. Mulig det er fordi jeg ikke mikser den lenge nok til at det rekker å bli lim? Anonymous poster hash: 73161...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #19 Skrevet 12. oktober 2015 Bruker alltid bare tresleiv. Liker det chunky. Anonymous poster hash: 6255c...19e 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #20 Skrevet 12. oktober 2015 Du får tro hva du vil, jeg VET at det IKKE blir noen forskjell når jeg lager stappe med stapper, håndmikser eller stavmikser. Mulig det er fordi jeg ikke mikser den lenge nok til at det rekker å bli lim?Anonymous poster hash: 73161...9dd Hjelpe meg da. Du skriver et innlegg i tråden der du ikke kan fatte at folk mener potetstappe blir lim når man lager den med blender eller stavmikser, og begrunner dette med at du alltid lager god stappe med miksmaster. For å svare deg på spørsmålet ditt (som jeg nå skjønner ikke var et spørsmål du ville ha svar på), skriver jeg et innlegg om at vanlig mikser og stavmikser er to vidt forskjellige ting når det kommer til potetstappe. Og jeg følger opp med innlegg der jeg begrunner dette med forklaringer om hva de to ulike redskapene gjør med potetene. Du svarer da lettere spydig at du vet hva en stavmikser er. Vel, i det første innlegget ditt skriver du som om stavmikser og miksmaster er/blir to sider av samme sak, noe jeg har forklart at det ikke gjør (og hvorfor). Du skriver så at du har brukt begge deler og at begge gir bra resultat. Ut fra min erfaring og kunnskap om saken svarer jeg så at jeg ikke ser noen annen forklaring på at du ikke kan være så nøye på nyansene. Det var litt frekt, kanskje, men resultat av resonnering etter eliminasjonsmetoden. Ok, da er jeg ferdig med potetstappe og stavmikser for en stund. Anonymous poster hash: 359c3...79b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå