Gjest Rux Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg lurer på hva deres barn har som plikter i hjemmet, og hvor mye de får for det? Jeg har to bonusbarn som er her hver tredje uke. De er 12 og 14. De får 100kr for å rydde og vaske rommet sitt, sette inn i oppvaskmaskinen etter seg, ikke sette skoene midt i døråpningen, og ta med sekker og bager på rommet når de kommer hjem fra skolen. Jeg mener at man må kunne forvente litt mer av såpass store barn, men vil gjerne høre hva andre gjør, så jeg har noe å sammenligne med.
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg er 17 år da men jeg pleier to ganger i uka å rydde, støvsuge og tørke støv + at jeg tar med søpla ut og tar inn og ut av oppvaskmaskinen og henger opp klestøy en gang i blant, men jeg får ingenting for det? Foreldrene mine mener det er feil at barn skal få penger ved å bidra i hjemmet, fordi de også bor her og må forvente å gjøre husarbeid uten å få penger for det, noe jeg ikke har noe imot. Men jeg får jo 800kr i måneden også da, men det har liksom med at jeg har behov for pengene
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Våre har aldri fått betalt for å hjelpe til hjemme. De har lært at alle må bidra i et hjem og det er ikke noe de skal lønnes for. Så her er ikke ukepenger knyttet opp mot plikter. Anonymous poster hash: 54770...29f 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Rydde eget rom og ta rot etter seg selv/ta opp matboks/ta vare på gymtøy er vanlige ting de ikke får betalt for, altså en selvfølge at de gjør De har plikter utenom som går på "fellesareal" 15 åring: lager middag to ganger pr uke. Støvsuge stua. En dag med å rydde etter middag, starte oppvaskmaskin, tømme oppvaskmaskin. 100 kr pr uke i lommepenger, i tillegg betaler vi evt kinobillett hvis det er aktuelt ca en gang pr måned. Mobil dekkes. 11 åring: "lager middag" 1 g pr uke (eget ønske, må da ha assistanse), rydde/støvsuge/vaske yttergang. Rydde av middagsbordet 1 gang pr uke inkl starte og tømme oppvaskmaskin.. Kr 75 og samme avtale ang kinobillett og mobil. Anonymous poster hash: 2133d...eb7
Fredsmegleren Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Er 18 og som flere nevnte er foreldrene mine imot å gi penger basert på plikter med tanke på at jeg er det familiemedlem, derfor er det å hjelpe til i hjemmet selvsagt. "Pliktene" mine er å hole rommet ryddig til en hver tid, lage middag 3 ganger i uka + egen mat ellers(ikke akkurat en plikt), vaske opp når jeg kommer hjem fra skolen eller har laget middag, støvsuge huset 1-2 ganger i uka, ta inn og ut av oppvaskmaskinen, være aktiv når det kommer til klesvask og bretting av tøy, gjøre mathandel en gang iblant. Var dette jeg kommer på akkurat nå. Får 500 kr i måneden, der 250 kr går til sparekonto og de resterende går til brukskonto. Satser på å få noe mer penger når jeg flytter ut som student, men månedslønn-krangelen vil jeg vente med lengst mulig.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Er 18 og som flere nevnte er foreldrene mine imot å gi penger basert på plikter med tanke på at jeg er det familiemedlem, derfor er det å hjelpe til i hjemmet selvsagt. "Pliktene" mine er å hole rommet ryddig til en hver tid, lage middag 3 ganger i uka + egen mat ellers(ikke akkurat en plikt), vaske opp når jeg kommer hjem fra skolen eller har laget middag, støvsuge huset 1-2 ganger i uka, ta inn og ut av oppvaskmaskinen, være aktiv når det kommer til klesvask og bretting av tøy, gjøre mathandel en gang iblant. Var dette jeg kommer på akkurat nå. Får 500 kr i måneden, der 250 kr går til sparekonto og de resterende går til brukskonto. Satser på å få noe mer penger når jeg flytter ut som student, men månedslønn-krangelen vil jeg vente med lengst mulig. Så flink du er Anonymous poster hash: 67236...158
Fredsmegleren Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Så flink du er Anonymous poster hash: 67236...158 Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #8 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg lurer på hva deres barn har som plikter i hjemmet, og hvor mye de får for det? Jeg har to bonusbarn som er her hver tredje uke. De er 12 og 14. De får 100kr for å rydde og vaske rommet sitt, sette inn i oppvaskmaskinen etter seg, ikke sette skoene midt i døråpningen, og ta med sekker og bager på rommet når de kommer hjem fra skolen. Jeg mener at man må kunne forvente litt mer av såpass store barn, men vil gjerne høre hva andre gjør, så jeg har noe å sammenligne med. 3åring. Tørker støv med egen støvkost om lørdagen, er med på å henge opp tøy til tørk (sokker og truser). Rører i gryte ved middagslaging, og er med på å dekke bord. Rydder opp etter egen lek (alle typer leker har sin kurv/boks med bilder utenpå). Får lørdagsgodt og mye kjærlighet! Anonymous poster hash: 20908...da5 1
Rotemor Skrevet 12. oktober 2015 #9 Skrevet 12. oktober 2015 Våre har aldri fått betalt for å hjelpe til hjemme. De har lært at alle må bidra i et hjem og det er ikke noe de skal lønnes for. Så her er ikke ukepenger knyttet opp mot plikter. Anonymous poster hash: 54770...29f Samme her. Rydde etter seg er en selvfølge. "familiedugnader" varsles litt på forhånd og alle vet det er forventet og at de må bidra med sin del. Belønningen er at det er rent og ryddig :
sonush Skrevet 12. oktober 2015 #10 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg har aldri betalt mine barn for å hjelpe til hjemme. Dette er en selvfølge. De fikk aldri fratrekk i lommepenger fordi de unnlot å hjelpe eller rydde som avtalt. "Sandstone" gikk heller i å bli fra tatt mibil/tilgang til pc eller andre ting.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #11 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg lurer på hva deres barn har som plikter i hjemmet, og hvor mye de får for det? Jeg har to bonusbarn som er her hver tredje uke. De er 12 og 14. De får 100kr for å rydde og vaske rommet sitt, sette inn i oppvaskmaskinen etter seg, ikke sette skoene midt i døråpningen, og ta med sekker og bager på rommet når de kommer hjem fra skolen. Jeg mener at man må kunne forvente litt mer av såpass store barn, men vil gjerne høre hva andre gjør, så jeg har noe å sammenligne med. Ærligtalt, hva får barn for å gjøre det trivelig for seg selv og resten av familien sin? Ikke penger, ikke materielle ting, men samhold, respekt for hverandre og ansvar for å ta del i egen families ve og vel. Kan dere sette en prislapp på denne typen verdier? Vi omgjør ikke slike ting i penger eller gaver, for det er ikke mulig. Og det nytter ikke å lære barn opp til samhørighet og deltakelse i as familien når de er nesten tenåringer. Penger og gaver får barna når de har et begrunnet behov og ikke skal bruke av egne sparepenger. Også her er kommunikasjon nøkkelen til suksess. Anonymous poster hash: eeca8...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg fikk i alle fall 200 kroner hver måned, dersom jeg klarte å holde det helt ryddig på rommet mitt heile tiden. Re opp sengen ordentlig, hver morgen. Støvsuge av og til, og sånne ting... Anonymous poster hash: cd9a5...6ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå