Gå til innhold

Navnet Iben... Deres tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å huske om det er guttenavn eller jentenavn fordi det virker så "unisex".

Men det ER et veldig fint navn, men for meg passer det best for en gutt, kanskje derfor jeg blir forvirret av navnet :)

Anonymous poster hash: 2906f...250

Skrevet

Jeg forelsket meg i navnet når jeg var gravid for17 år siden. Men viste ikke den gang at det kunne brukes til begge kjønn så da jeg fødte ei jente valgte jeg et annet navn til henne.

Jeg er fra vestlandet og trodde også det bare var et guttenavn. Synes av og til det er litt trist når jeg ser det kan brukes til begge nå, men datteren min kler navnet sitt så det var vel en mening med at det ble som det ble :)

Skrevet

Har en bergensk Iben og det funker helt fint. Da hun var liten så var det langt færre som hadde navnet (297 jenter) og da fikk jeg noen "oi, det har jeg aldri hørt før" og "er ikke det et guttenavn?". Nå, derimot, så er det ingen som lenger reagerer på navnet, så det er nok langt mer vanlig.

• Liker 1
Skrevet

Forelsket meg i navnet for 20 år siden, og døpte datteren det. Har bare fått skryt. Det er et unisex navn, men jeg assosierer det mest med jenter (naturlig nok)

Skrevet

Det er et kjønnsnøytralt navn. Det passer både til gutt og jente. Fint navn

• Liker 1
Skrevet

La meg gjette, dere heter "Holt" til etternavn?

Anonymous poster hash: 97729...3c0
  • Liker 2
Skrevet

Vakkert navn! Hadde barn nr 2 vært en jente så hadde jeg kalt henne Iben, har fra før av en gutt som heter Odin. Nr 2 ble imidlertid en gutt så da syns vi navnet ble for feminint. Som du selv sier så er de aller fleste med navnet jenter.

Anonymous poster hash: d8981...bd2

Skrevet

Har en bergensk Iben og det funker helt fint. Da hun var liten så var det langt færre som hadde navnet (297 jenter) og da fikk jeg noen "oi, det har jeg aldri hørt før" og "er ikke det et guttenavn?". Nå, derimot, så er det ingen som lenger reagerer på navnet, så det er nok langt mer vanlig.

Hvilket år er hun født?

Skrevet

Iben er egentlig et nederlandsk guttenavn ;)  Personlig liker jeg det ikke, det er for nøytralt på en lite god måte og det høres ikke så bra ut på norsk. På bergensk blir det fort Ibææn og på trønders Ibn, så det hadde nok ikke blitt brukt her. 

Anonymous poster hash: a545f...618
Skrevet

Jeg syns det er nydelig som jentenavn, og kunne godt vurdert det til en datter om vi hadde fått det, men samtidig har det for meg litt i overkant sterke danske vibber, så vi ville sikkert endt opp med noe annet.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at et navn kan være jentenavn i et land og guttenavn i et annet. Kari er guttenavn i Finnland, og Janne er guttenavn i Sverige. I Bibelen er Eli en mann ...

Jeg vet at Iben er er jentenavn i Danmark. Om du vil bruke det på datteren din, så kan du det.

• Liker 1
Skrevet

Hvilket år er hun født?

2005.

Skrevet

Helt fantastisk nydelig jentenavn! Kunne ønske min mann var enig så vår fremtidige datter kunne hete det.

Skrevet

Mulig det har noe med at jeg kjenner en gutt som heter Iben, men er uansett ikke fan av kjønnsnøytrale navn. 

Skrevet

Jeg er ikke fra Bergen, men tenker mest gutt når jeg hører Iben. Egentlig er det litt for søtt for gutt, og litt for hardt for jente, i mitt hode

Annonse
Skrevet

Fint :) kjenner jenter som heter det :)

Anonymous poster hash: ae937...55a

Skrevet

Jeg tenker at det er et jentenavn! Et veldig fint et og :)

Skrevet

Aldri hørt at Iben kan brukes som guttenavn :klo: Jøss! Bare hørt det på jenter. Synes det er nydelig som jentenavn. Som guttenavn derimot.. Nei.

Anonymous poster hash: ea88e...374

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...