Gå til innhold

Navnet Iben... Deres tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bodde i Danmark en periode, og da oppdaget jeg navnet Iben som jeg ble helt forelsket i! Senere ser jeg det har blitt veldig populært i Norge også, så jeg har funnet ut at dette er det perfekte navnet for min datter. Eneste problemet er at noen sier det er et guttenavn? Noe jeg ikke skjønner :P jeg har sjekket SSB sine sider, og det er 1100 jenter som heter det, og 150 gutter. Jeg skjønner ikke hvorfor? Det må da være en åpenbar misforståelse? Navnet har lang tradisjon i Danmark som jentenavn... Men jeg ser at det er i Bergen folk innbiller seg at det er guttenavn? Er det pga en-ending? Syns det er helt idiotisk med foreldre som ikke undersøker om navnet er et gutte eller jentenavn før de gir barnet sitt det navnet :P 

Skrevet

Det er et kjempefint jentenavn! Idiotisk på en gutt - fordi det er et jentenavn!!

Skrevet

Jeg kjenner tre stykker som heter Iben og alle tre er gutter, så jeg tenker først og fremst at det er et guttenavn.

Har forstått at det både er et gutte- og jentenavn, men ja... Syntes selve navnet er helt ok, syntes det høres veldig utenlandsk ut, og er finest på gutter.

Anonymous poster hash: fc0cb...038

• Liker 7
Skrevet

Meg over her, er fra Oslo, men alle tre guttene jeg kjenner som heter det er fra Bergen :fnise: men om det egentlig er et jentenavn og bergensere bare er dumme så tar jeg tilbake det jeg sa :) eneste grunnen til st jeg har trodd det var guttenavn er jo fordi jeg forbinder det med gutter, siden jeg bsre har møtt gutter som heter det.

Syntes det fremdeles høres veldig utenlandsk ut da.

Skrevet

Meg over her, er fra Oslo, men alle tre guttene jeg kjenner som heter det er fra Bergen :fnise: men om det egentlig er et jentenavn og bergensere bare er dumme så tar jeg tilbake det jeg sa :) eneste grunnen til st jeg har trodd det var guttenavn er jo fordi jeg forbinder det med gutter, siden jeg bsre har møtt gutter som heter det.

Syntes det fremdeles høres veldig utenlandsk ut da.

Det er jo dansk, så selvfølgelig utenlandsk! :) Veldig spesielt og kult, derfor jeg liker det. Det er spesielt i Oslo det er populært som jentenavn i det siste. :)

Skrevet

Jeg kjenner til en som heter det, og han er fra Bergen så mulig bergenserne har tatt det til seg som guttenavn  :fnise:  Personlig synes jeg det er fint for både gutter og jenter, men jeg liker også typiske engelske unisex navn som Taylor og Blake.

Gjest Bergtekjen
Skrevet

Nydeleg namn og ikkje for unikt/spesielt.

Skrevet

Haha. Er det en bergensgreie altså? Jeg er bergenser, og når jeg hører Iben tenker jeg gutt. Det pga alle jeg vet om som heter det (to bergensere) er gutter.

På samme måte som Kim er guttenavn og Eli er jentenavn.

Anonymous poster hash: 5898b...3a2

• Liker 1
Skrevet

Haha. Er det en bergensgreie altså? Jeg er bergenser, og når jeg hører Iben tenker jeg gutt. Det pga alle jeg vet om som heter det (to bergensere) er gutter.

På samme måte som Kim er guttenavn og Eli er jentenavn.

Anonymous poster hash: 5898b...3a2

Må jo være det. Det er bare bergensere som sier til meg at det er guttenavn, mens alle andre sier til meg at det er nydelig og angrer på at de ikke kalte datteren sin det :P Jaja, får passe på å ikke flytte til Bergen da :P

Skrevet

Jeg tenker jentenavn, men kjenner kanskje flere dansker enn bergensere.

Og så tenker jeg på Klovn og Iben Hjejle med en gang.

Skrevet

Fint navn, liker at det brukes både på gutter og jenter :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes Iben er nydelig! :) :) 

• Liker 2
Skrevet

Om Wikipedia har rett, er det ingen tvil om at navnet er vanligst for kvinner både her i landet og i Danmark, selv om det er et navn som brukes på begge kjønn.

Iben

Anonymous poster hash: ea3ee...4e8
Skrevet

Jeg kjenner ei dame som heter Iben. Fint navn. :)

Anonymous poster hash: 1113b...c4c
Annonse
Skrevet

Jeg er dansk og tenker på damer i 40-50 årsalderen når jeg hører navnet, har aldri hørt det på menn :).

Blir som å kalle et barn Tordis eller Bodil her i Norge :), navnet er pent men har problemer med å tenke på navnet til et barn-men de var jo barn på 60-tallet de som heter Iben i dag :)

Anonymous poster hash: 0da7a...d50
Skrevet

Det er et unisexnavn. Så vet du det.

Anonymous poster hash: 632b6...3b4

• Liker 1
Skrevet

Veldig fint! For meg er det et jentenavn (fra Bergen)

Anonymous poster hash: d5b14...286

Skrevet

Det er fint, jeg liker det. Tenker mest på Danmark når jeg hører navnet. Og ja, det er et navn som kan brukes på både jenter og gutter, på samme måte som f.eks. Kim. Går helt fint det, synes jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...