S_Dreams Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Finnes det noe annet flåttmiddel enn Frontline man kan bruke til katt? Problemet med Frontline er at det bare varer 2 uker før effekten forvinner og katten igjen er dekket med flått. Og man skal ikke påføre middelet oftere enn hver 4 uke... Hva gjør jeg disse to ukene imellom da? Har små barn, og syns det er problematisk at kattene drar flått inn i huset.
Aurora M. Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Synes det er rart om katten er "dekket av flått" etter to uker. Det er jo ikke slik at den mister sin effekt over natta, men effekten avtar gradvis etter 14 dgr. Så den begrenser jo antall flått etter 2 uker også. Min erfaring er også at de om de prøver å feste seg på katten i løpet av en 2-3 uker etter at Frontline har "mistet sin effekt" så dør de. Det er dessverre ingen andre midler som er effektive mot flått. Mye har vært forsøkt, men med dårlig hell.. Det beste rådet jeg kan gi er at du børster katten f.eks over et lyst pledd til kvelden (eller alt etter som den kommer inn for å være hjemme noen timer), så ramler de som sitter løst i pelsen av. Det må også sies at det er uhyre sjelden at flått går over fra katt til menneske, og ramler de av innendørs så dør de fort (inneklima er særdeles ugunstig for flått). De har også en svært begrenset aksjonsradius. Jeg har hatt katter som har gått ut og inn i svært flåttrike områder i hele mitt liv, og Pusina mi som jeg har nå er helt ekstrem når det kommer til å få flått på seg. Likevel, hun ligger i senga mi hver eneste natt (under dyna), og jeg har til dags dato ikke fått en flått på meg av de hun har dratt med inn. Jeg har derimot fått på meg bortimot et hundretalls selv da jeg er mye ute og vandrer i skog og mark.
S_Dreams Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter #3 Skrevet 11. oktober 2015 Her fester de seg etter 2 uker, og det meste jeg har plukket av katten på en gang er 18 stk. Barna mine har fått på seg flere ganger. En gang har barnet fått den på seg i løpet av natten, og da må katten ha vært oppi sengen. Kattene har katteluke og går inn og ut som de ønsker hele dagen, så å begynne å børste hver gang de kommer inn blir nok ikke aktuelt.
Gjest StripeyPanda Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Finnes ikke noe annet enn Frontline nei. Produkter til hund skal ikke brukes på katt (mange gjør den feilen - fører til overdose og man skader dyret!). Som de over sier, børst over katten før den får komme inn i huset
Karenina Skrevet 12. oktober 2015 #5 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg har seresto flåtthalsbånd på min katt, det funker veldig bra! Det er en og annen flått som blir med inn i hus, men de plukker jeg av og kaster i peisen. Hun sover i senga med oss, og selv om vi bor i det reneste flått-mekka, har jeg hatt én flått i år, og det var etter en skogstur. Samme med mannen.
S_Dreams Skrevet 27. oktober 2015 Forfatter #6 Skrevet 27. oktober 2015 Hmm, men jeg har små barn og vil ikke at de skal ta i et flåtthalsbånd. Uff, glad flåttsesongen snart er over.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2015 #7 Skrevet 27. oktober 2015 Hmm, men jeg har små barn og vil ikke at de skal ta i et flåtthalsbånd. Uff, glad flåttsesongen snart er over. Det er ikke farlig. Jeg tar i det støtt og stadig. Du skal vaske hendene etter du har tatt det på, og de første dagene sikkert. Etter det gjør det ingenting. Anonymous poster hash: e36b4...fc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå