Gå til innhold

Trening og måltider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere nøye med hvor lang tid før og etter trening dere spiser et måltid som er så og så stort? 

Jeg synes det er så utrolig vanskelig å planlegge slike ting. 

La oss si at jeg står opp kl 0700, og skal på trening kl. 12. Magen min pleier å bli sulten rundt kl 9, men hvis jeg spiser en vanlig frokost da, så blir jeg neppe sulten igjen før trening kl 12. Men da er det jo hele tre timer siden siste jeg spiste, og jeg risikerer å bli sulten under treningen. 

Er det beste da å feks. spise litt frukt kl 9, og utsette frokosten slik at jeg spiser i passe tid før treningen? 

Også hvis jeg trener sent på dagen, og er ferdig feks. kl 1930, så spiser jeg sjelden før rundt kl 22, fordi jeg prøver å ikke spise kveldsmat for tidlig, fordi da våkner jeg og er sulten på natten. Er det for lang tid å vente med spising etter trening? Synes det er så utrolig vanskelig :( 

Hvordan gjør dere det med trening og måltider? 

- Jente 22 

Anonymous poster hash: abb9d...fdb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner slike ting kan oppleves vanskelig siden man leser og hører overalt at man bør spise et stort måltid så og så lenge før/etter, og et lite måltid så og så lenge før/etter. 

Selv prøver jeg å bare lytte til min egen kropp, og og spise når jeg er sulten. Spiser jeg et godt måltid kl 9, og skal trene kl 12, så spiser jeg bare noe frukt, proteinbar, nøtter etc. før treningen selv om jeg ikke er sulten, slik at jeg holder meg mett til etter treningen. Om dette er "riktig" å gjøre vet jeg ikke, men det fungerer i alle fall for meg :) Etter trening spiser jeg nesten alltid banan og drikker sjokomelk, selv om jeg ikke er sulten. Det er vel mest for å få i meg noe etter jeg har brukt energi på trening, og at det er blitt ev vane. Deretter spiser jeg et måltid når jeg føler for det, om det er en halvtime eller to timer etterpå spiller ikke så stor rolle for meg. Trener jeg på kvelden spiser jeg derimot et kveldsmat før jeg legger meg, selv om jeg kanskje ikke er sulten. Det er mest for at det blir for lenge å vente til neste morgen etter treningen med å innta et måltid, i alle fall for min kropp :) 

Skrevet

Skjønner slike ting kan oppleves vanskelig siden man leser og hører overalt at man bør spise et stort måltid så og så lenge før/etter, og et lite måltid så og så lenge før/etter. 

Selv prøver jeg å bare lytte til min egen kropp, og og spise når jeg er sulten. Spiser jeg et godt måltid kl 9, og skal trene kl 12, så spiser jeg bare noe frukt, proteinbar, nøtter etc. før treningen selv om jeg ikke er sulten, slik at jeg holder meg mett til etter treningen. Om dette er "riktig" å gjøre vet jeg ikke, men det fungerer i alle fall for meg :) Etter trening spiser jeg nesten alltid banan og drikker sjokomelk, selv om jeg ikke er sulten. Det er vel mest for å få i meg noe etter jeg har brukt energi på trening, og at det er blitt ev vane. Deretter spiser jeg et måltid når jeg føler for det, om det er en halvtime eller to timer etterpå spiller ikke så stor rolle for meg. Trener jeg på kvelden spiser jeg derimot et kveldsmat før jeg legger meg, selv om jeg kanskje ikke er sulten. Det er mest for at det blir for lenge å vente til neste morgen etter treningen med å innta et måltid, i alle fall for min kropp :)

Okei :) Men vet du om det har noe å si for prestasjonen, effekten og utbyttet når man spiser før og etter? Tenker for vanlig mosjonister. Trener "bare" for helsa sin skyld, ikke for konkurranse eller å bli så og så sterk eller så og så rask. 

Anonymous poster hash: abb9d...fdb

Skrevet

Trener du to ganger om dagen eller det er mindre enn 20 timer til neste treningsøkt og du trener for å prestere max er det mye å hente over tid på å spise korrekt. 

Olympiatoppen har mye fin informasjon om dette: http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/idrettsernaering/faktaark/page1934.html

Trener du 3-4 ganger i uke for å holde deg i generell fysisk form spiller det egentlig ingen rolle. 

Anonymous poster hash: 1f9f6...625

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...