AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Vår 3åring har sovet greit siste året, men i dag stod hun opp 4.30 og var klar for å leke. Ingenting hjalp, så vi stod opp. Hun virker ikke trøtt. Det eneste jeg kan se som forklaring er at hun ikke ble skikkelig fysisk sliten i går, da vi var mye inne og rett rundt huset uten mye herjing/klatring osv. Har andre erfaring med så plutselig tidlig morgen igjen med 3åringer? Det er jo to år siden hun var morgenfugl og våknet 04.45 hver morgen, så redd for at det kan gå tilbake til det. Men dagsoving er kuttet ut og leggetid er kl 18.30-19, så håper jo ikke dette med å stå opp før fem gjentar seg. Anonymous poster hash: 8addd...b2d
Gjest Magnifiq Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Om treåringen her legges rundt 18:30, så står han opp rundt kl 5. Det er jo ganske mange timer med søvn. Har begynt å legge rundt 19:30-20:00, og da sover han til rundt kl 7-7:20.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Vår 3åring har sovet greit siste året, men i dag stod hun opp 4.30 og var klar for å leke. Ingenting hjalp, så vi stod opp. Hun virker ikke trøtt. Det eneste jeg kan se som forklaring er at hun ikke ble skikkelig fysisk sliten i går, da vi var mye inne og rett rundt huset uten mye herjing/klatring osv. Har andre erfaring med så plutselig tidlig morgen igjen med 3åringer? Det er jo to år siden hun var morgenfugl og våknet 04.45 hver morgen, så redd for at det kan gå tilbake til det. Men dagsoving er kuttet ut og leggetid er kl 18.30-19, så håper jo ikke dette med å stå opp før fem gjentar seg. Anonymous poster hash: 8addd...b2d Jeg synes og det høres litt tidlig ut å legge en treåring 18.30-19- det hadde i hvert fall aldri gått her. Vår treåring legger seg rundt 19.30 (klokka blir nok ofte nærmere 20 innen han sovner), og da sover han til rundt 7.30 (og innimellom enda lengre også). Dagsoving sluttet vi med rett før han fylte 2. Ellers har vi uansett alltid praktisert at vi ikke står opp før absolutt tidligst kl 6, noe vi har gjennomført med begge barna våre. Vi blir i sengen (tar evt barnet over i vår seng) helt til minimum rundt kl 6, så får heller barnet herje rundt i senga til vi sier at det er greit å stå opp. Veldig ofte sovner de jo da også igjen etter maks en times tid. Det har fungert utmerket her, ingen av barna har lagt seg til uvanen med å stå opp tidlig, nettopp fordi de ikke får noen "belønning" av det. Det er selvsagt mye kjedeligere å "stå opp" dersom man uansett bare må bli værende i senga, enn dersom man får komme opp og spise frokost, leke osv.Anonymous poster hash: 6260a...09c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg synes og det høres litt tidlig ut å legge en treåring 18.30-19- det hadde i hvert fall aldri gått her. Vår treåring legger seg rundt 19.30 (klokka blir nok ofte nærmere 20 innen han sovner), og da sover han til rundt 7.30 (og innimellom enda lengre også). Dagsoving sluttet vi med rett før han fylte 2. Ellers har vi uansett alltid praktisert at vi ikke står opp før absolutt tidligst kl 6, noe vi har gjennomført med begge barna våre. Vi blir i sengen (tar evt barnet over i vår seng) helt til minimum rundt kl 6, så får heller barnet herje rundt i senga til vi sier at det er greit å stå opp. Veldig ofte sovner de jo da også igjen etter maks en times tid. Det har fungert utmerket her, ingen av barna har lagt seg til uvanen med å stå opp tidlig, nettopp fordi de ikke får noen "belønning" av det. Det er selvsagt mye kjedeligere å "stå opp" dersom man uansett bare må bli værende i senga, enn dersom man får komme opp og spise frokost, leke osv.Anonymous poster hash: 6260a...09c Belønningen er jo at de får komme i senga deres og får herje der. Hvordan får du sove/slappe av da?Anonymous poster hash: fb2b3...03f 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Belønningen er jo at de får komme i senga deres og får herje der. Hvordan får du sove/slappe av da?Anonymous poster hash: fb2b3...03f Det har i hvert fall som sagt aldri virket som "belønning" for våre barn. Derfor har de alltid begynt å sove til normal tid igjen etter et par dager med tidlig våkning dersom vi kun har tatt dem til vår seng (og altså aldri stått opp med dem). Etter et par måneder skjer det kanskje plutselig igjen at de prøver seg på å stå opp tidlig, men da kjører vi på det samme- ikke stå opp, kun oppholde seg våken i egen, eller evt vår, seng. Mens de driver på og herjer sover vi selvsagt ikke, da ligger vi mest og slumrer. Men de aller fleste gangene sovner jo også barna igjen mens de holder på og herje i senga (det er jo mørkt og stille på rommet, og i utgangspunktet er de jo trøtte siden de har sovet mindre enn normalt den natten). Og da sover de jo gjerne 2-3 timer til- og da sover selvsagt jeg og mannen min også, siden vi jo da allerede lå i senga.Anonymous poster hash: 6260a...09c
Timseh Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg synes og det høres litt tidlig ut å legge en treåring 18.30-19- det hadde i hvert fall aldri gått her. Vår treåring legger seg rundt 19.30 (klokka blir nok ofte nærmere 20 innen han sovner), og da sover han til rundt 7.30 (og innimellom enda lengre også).Anonymous poster hash: 6260a...09c Har en 4-åring, men han har lagt seg til samme tid siden han var 1 år. Nemlig klokken 18/1830. Hadde vi ventet til 19.30/20.00 hadde han sovnet stående, stakkars. Tidligere spurte han om han kunne få legge seg (gjerne klokken 18.00). Barn er forskjellige og har forskjellige behov. Til TS: vi og hadde en periode (i 1 helt år, faktisk, der han våknet mellom klokken 04.30/05.30). Ingenting hjalp. La vi han seinere våknet han tidligere, sa vi at han skulle legge seg til å sove, lå han bare i sengen på rommet sitt uten å sovne. Det har heldigvis gått over og nå våkner han ikke før 06.30/07.30.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Har en 4-åring, men han har lagt seg til samme tid siden han var 1 år. Nemlig klokken 18/1830. Hadde vi ventet til 19.30/20.00 hadde han sovnet stående, stakkars. Tidligere spurte han om han kunne få legge seg (gjerne klokken 18.00). Barn er forskjellige og har forskjellige behov. Til TS: vi og hadde en periode (i 1 helt år, faktisk, der han våknet mellom klokken 04.30/05.30). Ingenting hjalp. La vi han seinere våknet han tidligere, sa vi at han skulle legge seg til å sove, lå han bare i sengen på rommet sitt uten å sovne. Det har heldigvis gått over og nå våkner han ikke før 06.30/07.30. Felles for absolutt alle jeg kjenner som har barn som står opp (unormalt) tidlig, er at de også legger seg fryktelig tidlig. Dette var jo tydeligvis også tilfelle for ditt barn- han var stuptrøtt kl 18, og sov da selvsagt ikke lenger enn til mellom 04.30 og 05.30. Grunnen til at han var stuptrøtt kl 18 er selvsagt fordi han hadde stått opp kl 4.30. Og grunnen til at han sto opp 4.30 er at han hadde lagt seg kl 18. Dette blir dermed en ond sirkel. Jeg hører flere foreldre påstå at det ikke hjelper å legge barnet senere, fordi det da står opp enda tidligere, evt at det uansett står opp til den samme, tidlige tiden som før. Vel, selvsagt gjør barnet det en stund, nettopp fordi barn (og voksne) har en indre klokke som "forteller deg" når du skal sove, når du skal stå opp osv. Det tar tid å snu denne indre klokka. Men de fleste foreldre er utålmodige, og etter en eller to netter med senere legging, der barnet fortsatt har stått opp like tidlig som vanlig, konkluderer de med at tiltaket ikke fungerte. Poenget er jo at man som forelder ikke må gi seg, og for enhver pris forsøke å unngå å havne i denne onde sirkelen i utgangspunktet. Nettopp derfor har vi aldri stått opp så vanvittig tidlig med barna. Vi har vært veldig redde for å havne i en situasjon der barna må legges allerede i 18-tiden (eller til og med enda tidligere), for så å stå opp igjen før kl 5. Hvis man er en standhaftig forelder og ikke lar barna styre showet, lar man ikke barna selv bestemme sin egen stå opp- og leggetid. Foreldrene vet faktisk best, og dersom foreldrene bestemmer at natten er fra 19-6 istedenfor fra 18-5, ja da blir det sånn. Man må bare holde ut!!! Alle dere som påstår at dette ikke virker, og at barna deres, samme pokker hva, uansett vil ha natt fra 18-5: Hvordan mener dere at dette skulle ha gått dersom dere for eksempel flyttet til en annen tidssone?? Mener dere at barnet deres fortsatt ville tviholde på at natten var på eksakt det tidspunktet som tilsvarte kl 18-5 i Norge? Det tror jeg neppe Alt er mulig å forandre, det handler bare om standhaftighet og vilje. (NB, nå snakker jeg selvsagt ikke om bittesmå babyer, da er det unntakstilstand. Men jeg snakker om barn fra i underkant av året og eldre. Da er det foreldrene som kan, og bør, bestemme hva som er leggetid og hva som er stå opp-tidspunkt.)Anonymous poster hash: 6260a...09c 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 10 timer nattesøvn er helt normalt for en tre-åring. De som legges tidlig vil også våkne tidlig, det er helt normalt. Vår andremann på to år er utpreget b-menneske og sovner mellom kl 20-20:30. Men da sover han til gjengjeld til kl 07:15-07:30.Anonymous poster hash: 708c0...81c
Timseh Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Til AB over: vi prøvde i mer enn to netter å legge han tidligere, men det gikk ikke. Jeg har såpass god tålmodighet at jeg prøvde i 3 hele mnd, men jeg så ingen annen utvei enn å slutte med det siden det ikke hjalp. Dessuten var det barnet mitt selv som fant rytmen fra klokken 1800, ikke vi som gjorde det for han. Men nå er jeg morgenmenneske selv, så nå når han sover helt til 7, har jeg allerede vært våken i mange timer. Kanskje verre for de foreldrene som trenger mye søvn.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Til AB over: vi prøvde i mer enn to netter å legge han tidligere, men det gikk ikke. Jeg har såpass god tålmodighet at jeg prøvde i 3 hele mnd, men jeg så ingen annen utvei enn å slutte med det siden det ikke hjalp. Dessuten var det barnet mitt selv som fant rytmen fra klokken 1800, ikke vi som gjorde det for han. Men nå er jeg morgenmenneske selv, så nå når han sover helt til 7, har jeg allerede vært våken i mange timer. Kanskje verre for de foreldrene som trenger mye søvn. For min andremann som er b-menneske har det heller aldri lyktes med legetid kl 19. Storesøsteren sovna på slaget 19 i 2 1/2 år (og våkna kl 05-06). Så jeg fikk ett a-menneske og ett b-menneske.Anonymous poster hash: 708c0...81c
LindaM Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Felles for absolutt alle jeg kjenner som har barn som står opp (unormalt) tidlig, er at de også legger seg fryktelig tidlig. Dette var jo tydeligvis også tilfelle for ditt barn- han var stuptrøtt kl 18, og sov da selvsagt ikke lenger enn til mellom 04.30 og 05.30. Grunnen til at han var stuptrøtt kl 18 er selvsagt fordi han hadde stått opp kl 4.30. Og grunnen til at han sto opp 4.30 er at han hadde lagt seg kl 18. Dette blir dermed en ond sirkel. Jeg hører flere foreldre påstå at det ikke hjelper å legge barnet senere, fordi det da står opp enda tidligere, evt at det uansett står opp til den samme, tidlige tiden som før. Vel, selvsagt gjør barnet det en stund, nettopp fordi barn (og voksne) har en indre klokke som "forteller deg" når du skal sove, når du skal stå opp osv. Det tar tid å snu denne indre klokka. Men de fleste foreldre er utålmodige, og etter en eller to netter med senere legging, der barnet fortsatt har stått opp like tidlig som vanlig, konkluderer de med at tiltaket ikke fungerte. Poenget er jo at man som forelder ikke må gi seg, og for enhver pris forsøke å unngå å havne i denne onde sirkelen i utgangspunktet. Nettopp derfor har vi aldri stått opp så vanvittig tidlig med barna. Vi har vært veldig redde for å havne i en situasjon der barna må legges allerede i 18-tiden (eller til og med enda tidligere), for så å stå opp igjen før kl 5. Hvis man er en standhaftig forelder og ikke lar barna styre showet, lar man ikke barna selv bestemme sin egen stå opp- og leggetid. Foreldrene vet faktisk best, og dersom foreldrene bestemmer at natten er fra 19-6 istedenfor fra 18-5, ja da blir det sånn. Man må bare holde ut!!! Alle dere som påstår at dette ikke virker, og at barna deres, samme pokker hva, uansett vil ha natt fra 18-5: Hvordan mener dere at dette skulle ha gått dersom dere for eksempel flyttet til en annen tidssone?? Mener dere at barnet deres fortsatt ville tviholde på at natten var på eksakt det tidspunktet som tilsvarte kl 18-5 i Norge? Det tror jeg neppe Alt er mulig å forandre, det handler bare om standhaftighet og vilje. (NB, nå snakker jeg selvsagt ikke om bittesmå babyer, da er det unntakstilstand. Men jeg snakker om barn fra i underkant av året og eldre. Da er det foreldrene som kan, og bør, bestemme hva som er leggetid og hva som er stå opp-tidspunkt.)Anonymous poster hash: 6260a...09c Vet du, det blir litt for dumt å si at det kun handler om standhaftighet. Jeg tipper du aldri har slitt med barn som starter dagen 4.30 over lange perioder? Ofte er det svært lite som virker. Og det dårligste rådet jeg har fått er å legge senere. Det virker absolutt ikke på noe annet enn en grinete unge som klatrer i gardinene pga overtrøtthet. De fleste unger som trenger lite søvn er de som også er veldig aktive i hverdagen. Trøtthet fører sjelden til avslapping hos disse barna, men heller overkompensering slik at man holder seg våken. Flytter man til en annen tidssone vil natten flyttes. Melatoninet i kroppen forandrer seg ettersom døgnet er forskjøvet, så det blir en dårlig sammenligning. Edit: Vi har forresten ALDRI stått opp før kl 6 selv om barnet har våknet 4:30. Allikevel kan jeg telle på én hånd hvor mange ganger han har sovnet igjen selv om vi ligger helt stille på et mørkt rom uten å prate. Endret 11. oktober 2015 av LindaM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå