AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #1 Skrevet 11. oktober 2015 Hva er best/smartest å kjøpe mellom andels og selveierleilighet? Anonymous poster hash: d6831...b28
Amarone Skrevet 11. oktober 2015 #2 Skrevet 11. oktober 2015 Etter å ha eid begge deler synes jeg det er lite forskjell.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #3 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg har aldri sett på annet enn selveierleilighet. Av flere grunner, men mest pga. mulighet for utleie. Anonymous poster hash: 4f41e...6c6 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Hvis begge er i type blokk så er det vel ikke stor forskjell. Er selveierleiligheten i en seksjonert enebolig fra 1965 liksom, så er det klart et smartere valg å kjøpe i blokk med tanke på at da har man ikke anvsvar og må ta kosten selv for tak, yttervegger, vinduer etc Anonymous poster hash: c9646...a91
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #5 Skrevet 11. oktober 2015 Det kommer jo an på leiligheten og borettslaget/sameiet. Selv har jeg bodd i selveier, og er sjeleglad for å ha kommet meg til et borettslag. Anonymous poster hash: 2b1a9...c96
Puny Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 Hvor lenge skal du bo der? Er det bare snakk om et par år og du ikke har planer om utleie ville jeg gått for boretslag. Ikke kast bort 2,5% i dok avgift på det. Skal du derimot bo der lenge og evt. har planer om utleie så er det anderledes...
Gjest SykkelJenny Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Her hvor jeg bor er det helt klart selveierleiligheter som er smartest å kjøpe. De har steget langt mer i verdi. Jeg har selveierleilighet og for meg har det aldri vært aktuelt med boligbyggelag.
Rosa Sitron Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 Her hvor jeg bor er det helt klart selveierleiligheter som er smartest å kjøpe. De har steget langt mer i verdi. Jeg har selveierleilighet og for meg har det aldri vært aktuelt med boligbyggelag. Og her jeg bor er det omvendt. Andelsleilighetene hør økt mest. 2
Anglofil Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Og her jeg bor er det omvendt. Andelsleilighetene hør økt mest. Enig. Har inntrykk av at for de fleste jeg kjenner er det ikke lenger slik at det er noen forskjell mellom det å kjøpe en leilighet i et borettslag eller en selveierleilighet. Altså, prinsipielt er det selvsagt det, men i praksis er det noe få av dem tenker over i stor grad. Ofte trekkes det fram som et argument for borettslagsleiligheter at man slipper dokumentavgiften. Spesielt i områder slik som i Oslo hvor etterspørselen etter boliger er stor så har jeg opplevd dette. Og begge har jo sine fordeler og ulemper. Selv er jeg veldig fornøyd med å bo i et borettslag, det er veldrevent og godt organisert, så jeg kunne ikke tenkt meg å bo noe annet sted. Mvh Yvonne 1
shoppedilla Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg har andelsleilighet og har leid ut i flere år. Nå har vi bodd ett år selv her og skal selge. Har ikke merket noen ulemper med andelsleilighet.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 Kommer til å bo der selv, så ikke utleie. Og dette er nok for 3+ år. Har ikke ferdigheter eller økonomi til renovering eller vedlikehold, så da er det kanskje best med andel? Dumt spørsmål kanskje, men er alle borettslag, være seg leilighet/rekkehus osv. andel? ts Anonymous poster hash: d6831...b28
drikkerbrushverdag Skrevet 12. oktober 2015 #12 Skrevet 12. oktober 2015 Kommer til å bo der selv, så ikke utleie. Og dette er nok for 3+ år. Har ikke ferdigheter eller økonomi til renovering eller vedlikehold, så da er det kanskje best med andel? Dumt spørsmål kanskje, men er alle borettslag, være seg leilighet/rekkehus osv. andel? ts Anonymous poster hash: d6831...b28 Man kan i hvert fall si at det er sånn i praksis. Såvidt jeg har skjønt har eierformene blitt så like at man kan se på det sånn. Svært forenklet: Med selveier eier man, men med andelsleilighet har man egentlig "bare" kjøpt retten til å bo der. Du kan se på felleskostnadene som en husleie, men for min del betaler jeg ca det samme i felleskostnader som jeg ville ha betalt for kommunale avgifter o.l. i andre selveierleiligheter jeg har sett på. Mange nye leiligheter har høye felleskostnader fordi de har mye gjeld, har sett på svært billige leiligheter som har skyhøye kostnader der jeg ville ha endt opp med å betale mer i måneden enn det jeg gjør nå. Det finnes gode og dårlige sameier, og gode og dårlige borettslag. Det gjelder både miljø, samarbeidsvilje og økonomi. Jeg kjøpte først og fremst andel fordi det passet best til min lommebok. Du må kanskje ta stilling til hvor lenge du ønsker å bo der. Hvis jeg hadde flyttet inn i en leilighet med mann og 2,1 barn ville jeg kanskje ha ønsket meg selveier. Men jeg skal bo her i noen år (fram til jeg møter nevnte mann og får 2,1 barn), ikke for alltid. Når det gjelder renovering: Borettslaget eier selve bygget, du eier veggene. Borettslaget tar seg av strukturelle endringer, som nytt tak, pussing av fasade, bytte av tak, bytte av røranlegg, og så videre. Hvis du vil ha et freshere bad eller kjøkken betaler du for det selv. Husk å hør om borettslaget planlegger å gjøre noen store endringer, for det kan ha stor effekt på hvor høye felleskostnadene blir. Borettslag er et spleiselag, og selv om du bor i 1. etasje må du være med og finansiere nytt tak åtte etasjer over. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2015 #13 Skrevet 14. oktober 2015 Det har nok større betydning om sameiet eller borettslaget er veldrevet. Finnes gode og dårlige av begge. Ingen vits i å tenke så mye på eierformen i Oslo i hvert fall. Dokumentavgiften tar vel folk med i beregningen når de byr, slik at det totalt utgjør liten forskjell? Min søster bor i sameie og måtte nettopp ta opp ekstra lån for å kjøpe balkong som sameiet har bestemt at skal bygge. I et borettslag ville de økt fellesutgiftene. Et eksempel på forskjell på eierformene.Anonymous poster hash: 8e96e...3c4
Emelisse Skrevet 15. oktober 2015 #14 Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Og jeg har bodd i sameie hvor man økte fellesutgifter for å bytte vinduer i hele gården. I tillegg var det til dels kraftig gjennomtrekk av beboere i leilighetene som på leid ut. Har bodd i både selveier og borettslag i Oslo, og forskjellen er forsvinnende hvis du skal bo i leiligheten selv. Ville vært mer opptatt av regnskapet, om borettslaget eller sameiet var veldrevet, eventuelle planlagte utgifter til vedlikehold type vinduer, og om man kan forvente seg ubehagelige overraskelser f.eks. hvis fellesgjeld er avdragsfri og derfor vil øke når borettslaget eller sameiet også skal begynne å betale avdrag. Endret 15. oktober 2015 av Emelisse
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #15 Skrevet 15. oktober 2015 Borettslag! Mye mere ordnet forhold. Borettslaget tar seg av snømåking, reparasjon av ytter deler på bygget. Bor i firemannsbolig i et borettslag og det er veldig greit Er det noen naboer som ikke oppfører seg og respekterer andre og holder det ryddig rundt seg får de advarsel og bedrer det seg ikke må dem flytte. Det syntes jeg er veldig greit Anonymous poster hash: 347ee...51a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #16 Skrevet 15. oktober 2015 Borettslag! Mye mere ordnet forhold. Borettslaget tar seg av snømåking, reparasjon av ytter deler på bygget. Bor i firemannsbolig i et borettslag og det er veldig greit Er det noen naboer som ikke oppfører seg og respekterer andre og holder det ryddig rundt seg får de advarsel og bedrer det seg ikke må dem flytte. Det syntes jeg er veldig greit Anonymous poster hash: 347ee...51a Når borettslag fungerer er det greit. Greit med sameier som fungerer også. Er delvis enig siden borettslag ofte er knytte til store boligbyggelag som f.eks. OBOS, som fungerer som forretningsfører. De ordner alt det økonomiske og driver inn felleskostnader. Det er veldig trygt og greit!Anonymous poster hash: 8e96e...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå