Gå til innhold

Hjelper dyr mot psykiske sykdommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja eller nei?

Anonymous poster hash: 8c74d...1f1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt det kan hjelpe mot blant annet depresjo, men jeg har ikke satt meg inn i tema.

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg har hørt det kan hjelpe mot blant annet depresjo, men jeg har ikke satt meg inn i tema.

Okei!

Jeg er ts, skjønner ikke hvorfor jeg lagde denne posten som anonym! :) 

Skrevet

De anses å ha gunstig innvirkning på livskvaliteten og psyken ja.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

,

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg vil definitivt si JA! Absolutt. Men om du, TS, vurderer å skaffe deg et dyr - gjør det fordi du ønsker et kjæledyr, ikke for å finne noe som kan få deg ut av en lidelse/psykisk sykdom. Skaff deg dyr av rette grunner. Et dyr er ikke ansvarlig for et menneskes psyke, men jeg skal ikke nekte for at min katt har gitt meg veldig mye livsglede. Han er min stille bestevenn. En som alltid lytter, og kommer bort til meg når jeg er lei. Han ligger i sengen min hver natt (selv om jeg egentlig vet at det ikke er så bra).

Så ja, det er ikke uten grunn at både hunder og katter (og andre dyr) blir brukt i diverse sammenhenger. F.eks besøksvenn hos eldre, pasienter på sykehus, og i noen tilfeller i retten (i USA har jeg lest). 

Det er også sagt at å klappe et dyr senker stressnivået i kroppen, noe jeg vil si meg enig i.

• Liker 4
Skrevet

Men om du, TS, vurderer å skaffe deg et dyr - gjør det fordi du ønsker et kjæledyr, ikke for å finne noe som kan få deg ut av en lidelse/psykisk sykdom.

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 02d04...026

Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av Arabella
Skrevet (endret)

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 02d04...026

Hvis du vil skaffe deg et dyr fordi du har en psykisk lidelse, vil du kanskje ha en forventning om at dette dyret skal "lege" deg på sett og vis. Hvis dyret da ikke lever opp til forventning, så er det kanskje en sannsynlighet for at du ikke vil se på det som nyttig ovenfor den lidelsen du har.

Men jeg skal ikke sitte her og være arrogant, ei skal jeg heller ikke si noe om hva du kommer til å gjøre for jeg kjenner deg ikke. Jeg vil bare at du skal skaffe deg et dyr av rette grunner, og ikke se på det som et hjelpemiddel for å komme over en psykisk tilstand/lidelse. 

Når det er sagt, så kan jeg virkelig anbefale deg å besøke Redd Dyra eller Dyrebeskyttelsen hvis du har det i nærheten. Kanskje det finnes en gård hvor de har dyr du kan besøke? Og hvis du oppriktig vil dedikere kjærlighet, tid og penger på et dyr så er det fantastisk. Du vil få mye igjen for det.

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 9
Gjest Unknown
Skrevet

Hvis du vil skaffe deg et dyr fordi du har en psykisk lidelse, vil du kanskje ha en forventning om at dette dyret skal "lege" deg på sett og vis. Hvis dyret da ikke lever opp til forventning, så er det kanskje en sannsynlighet for at du ikke vil se på det som nyttig ovenfor den lidelsen du har.

Men jeg skal ikke sitte her og være arrogant, ei skal jeg heller ikke si noe om hva du kommer til å gjøre for jeg kjenner deg ikke. Jeg vil bare at du skal skaffe deg et dyr av rette grunner, og ikke se på det som et hjelpemiddel for å komme over en psykisk tilstand/lidelse. 

Når det er sagt, så kan jeg virkelig anbefale deg å besøke Redd Dyra eller Dyrebeskyttelsen hvis du har det i nærheten. Kanskje det finnes en gård hvor de har dyr du kan besøke? 

Var ikke jeg som spurte om hvorfor, og jeg er ts!

Skrevet

Var ikke jeg som spurte om hvorfor, og jeg er ts!

Åh, sorry! Det så jeg ikke. 

Skrevet

Dyr kan definitivt hjelpe mot enkelte psykiske sykdommer, men det bør aldri være grunn nok til å skaffe et dyr. Man må tenke gjennom om man, spesielt hvis man har en psykisk sykdom, kan ta vare på et dyr og gi dyret alt det trenger. Det kan være en utfordring hvis man sliter på en slik måte at man i store perioder har mer enn nok med seg selv. 

• Liker 5
Gjest Unknown
Skrevet

Åh, sorry! Det så jeg ikke. 

Null problem! Men for å si det sånn, jeg har ikke tid til dyr nå, men jeg hadde aldri skaffet meg et dyr for å lege mine eventuelle psykiske problemer! (Heldigvis er jeg frisk da :) )

Skrevet

Jeg mener at det helt klart kan hjelpe, ja. Har selv hatt god effekt av å være rundt dyr, og vet at noen psykiatriske institusjoner (blant annet Modum Bad) bruker dyr i terapien.

Anonymous poster hash: 668e6...962
  • Liker 1
Skrevet

Man trenger jo ikke skaffe seg et dyr for å få positiv effekt av å være rundt dyr. Kanskje kjenner man noen som har hund, katt, hest eller kyr, og som man kan få besøke og være sammen med dyrene. Opplever man at dette har effekt, og man er i en livssituasjon der det å skaffe seg et dyr er forsvarlig, kan man gjøre det, men man kan ha glede av et dyr uten å eie det. 

Anonymous poster hash: 668e6...962
  • Liker 4
Skrevet

Hvorfor? Anonymous poster hash: 02d04...026

Fordi det dyret har verdi i seg selv, ikke bare som et instrument mot psykisk sykdom. Det har behov og følelser som det trenger å få oppfylt ut fra sine forutsetninger. Det har rett til et meningsfylt liv. Dersom du mener du kan forstå dyrets behov og sette dem først, så er det rett å skaffe seg dyr. Kan du ikke det, så kjøp heller en kosebamse.

Anonymous poster hash: ce588...b01

• Liker 3
Skrevet

Et dyr hjelper ikke magisk mot psykisk sykdom. Du må være villig til å bruke den tiden et dyr trenger, ut på tur i all slags vær, uansett hvor dårlig du er den dagen.

Da hjelper et dyr. Fordi du må passe på at dette dyret har det bra. Og du kommer deg ut.

Anonymous poster hash: ef511...ab6

• Liker 2
Skrevet

Hvis man ser for seg noe 100% koselige greier og ender opp med et dyr som blir krevende etter hvert....hva da? 

Er man syk, bør man ha et nettverk av folk som kan steppe inn for dyret hvis det blir for vanskelig for den nye eieren.

Et dyrs ve og vel skal alltid komme først. Hvis en ikke er frisk nok selv, bør en kanskje bare besøke dyr

noen timer av gangen, når en føler for det. Det er hyggelig det også. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å si bestemt ja eller nei, for det kommer veldig an på ting som hvilken sykdom man har, hvor hardt man er rammet og hvor mye man ønsker dyret i grunn. Å få seg et dyr kun som støtte for en psykisk sykdom tror jeg er en veldig dårlig ide uansett.

Jeg har hund, og har selv merket en viss bedring på min sosiale angst, fordi det er lettere å komme i kontakt og snakke med andre når hunden blir som et mellomledd, at det blir han som er i fokus og ikke meg. Jevnt over er det deilig å bli tvunget ut hver dag, jeg får mer energi, og jeg får bedre selvfølelse av å ta vare på ham og sørge for at han har det bra.

På en annen side så kan det ha stikk motsatt effekt. Jeg kjenner selv at når jeg er litt nedfor er det vanskelig nok å ta vare på meg selv. Da får jeg enormt dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer å gi ham det han trenger, noe som gjør at jeg føler meg verre, som gjør at jeg ikke klarer å ta vare på ham, osv. På den måten kan et kjæledyr fort bli til en byrde, som både trekker deg lenger ned samtidig som dyret ikke får den omsorgen det trenger. Av den grunn ville jeg personlig ikke vurdert å ha kjæledyr (i hvert fall ikke et som krever så mye som en hund) dersom jeg ikke hadde et støttenettverk med samboer og familie, om jeg ikke var helt frisk.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...