Gå til innhold

Prøver å leve sunt, men får det ikke helt til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til å ha en fin kropp, et sunt kosthold og generelt et sunt liv. Føler at alt blir sånn halvveis, jeg spiser litt sunt men skeier ut med for mye godteri, jeg beveger meg men føler at det ikke er noen plan bak det hele, ingen måter jeg kan måle fremgang på. Da virker alt så uoversiktlig.

Jeg har en grei vekt, gjør ikke noe om jeg går ned et par kg men det er ikke det som er motivasjonen. Har bare lyst til å være snill med kroppen min, i håp om at det vil gi meg et bedre liv. 

Men hvordan går jeg fram? Jeg prøver å lese litt på nett, men det er så mye forskjellig informasjon om ting. Å leie personlig trener eller ernæringsekspert eller lignende er ikke et alternativ pga økonomi. Har ingen treningsinteresserte venninner.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få litt oversikt over ting, og se om jeg ser noen forbedring etterhvert? Hjelper det å skrive treningsdagbok? Matdagbok? Er det kanskje noen som har tips til gode blogger eller instagramprofiler som kan gi inspirasjon? 

Anonymous poster hash: 429d5...15d
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Virker som om du gaper over for mye på en gang. Start med små endringer og tenk livsstil.

Jeg startet selv med å bevege meg mer, men gjorde et bevisst valg om å om investere i en tredemølle så jeg ikke skulle ha noen unnskyldninger som f.eks dårlig vær.

Begynte med powerwalking og etterhvert begynte jeg å jogge. I prosessen med å bevege meg mer, få svettet og ikke minst roen det ga meg å bevege meg mer med høy musikk på øret så begynte kroppen og psyken selv å ville ha bedre, renere og sunnere mat. Jeg begynte å lese meg opp mer om kosthold og ernæring og ikke minst var jeg gift med en mann som har ekstremt peiling da han er toppidrettsutøver.

Fra å ikke bevege meg, spise ferdigmat, smågodt og festing så gikk jeg over til lavkarbo(hadde enormt ustabilt blodsukker og slet med urolig mage og hadde lest at lavkarbo skulle være bra for det og det funket godt godt for meg), sluttet å spise ferdigmat og junk, kuttet så og si ut alt av sukker og de små og korte joggeturene ble lengre og lengre inntil jeg ble en innarbeidet jogger og la bak meg i snitt 4-5 mil i uka.

Alt dette tok meg et par år. Målet var aldri å bli en superjogger eller å gjøre noen veldig drastiske endringer annet enn at jeg også ville bli sunnere og komme i bedre form. Jeg tok babysteps og avanserte etterhvert som formen tillot det og endringene i kostholdet var også noe jeg tok gradvis og var ikke noe nazi som så alt svart/hvitt og skulle nekte meg noe. Men med lavkarbo så forsvant søtsuget av seg selv uten at jeg engang prøvde...rart :P

Så mitt beste råd er å gjøre små endringer som å bevege deg mer, fokusere på gode råvarer og mer hjemmelaget mat, spise mer frukt og drikke godt med vann og når helgen kommer så spis skikkelig mat og gjerne frukt/vannmelon som dessert og SÅ spise litt sjokolade eller annen snacks. Jeg har sjelden lyst på noe særlig på full mage med næringsrik mat.

Skrevet

Hvis du skal starte med EN ting, så er det å kutte godteriet. Det er usunt for både kropp og sjel og det er vanvittig avhengighetsskapende. Ja det vil bli hardt i starten, men det går over.

Jeg spiser aldri sjokolade eller godteri nå og jeg savner det ikke. Skulle jeg spist det vet jeg at jeg hadde begynt å få lyst på dagene etter.

Er enig med Runforits råd om små endringer, men akkurat når det gjelder alt sukkeret så må de aller fleste kutte med hard hånd om de ikke klarer å bare begrense seg.

Anonymous poster hash: 10b58...024
  • Liker 1
Skrevet

Med dårlig økonomi så er kanskje ikke tredemølle et alternativ. Ikke noe er mer deilig enn å komme inn etter en gåtur i raskt tempo i regnet :)

Skrevet

Så mitt beste råd er å gjøre små endringer som å bevege deg mer, fokusere på gode råvarer og mer hjemmelaget mat, spise mer frukt og drikke godt med vann og når helgen kommer så spis skikkelig mat og gjerne frukt/vannmelon som dessert og SÅ spise litt sjokolade eller annen snacks. Jeg har sjelden lyst på noe særlig på full mage med næringsrik mat.

Takk for langt og fint svar! Jeg har komt i gang med trening, er i noen form for aktivitet hver dag. Går stort sett turer, og varierer intensitet etter dagsformen. Jeg føler bare ikke at jeg har helt kontroll på treningen om du skjønner, jeg bare går ut og går hjem og sjekker hvor langt jeg har gått og hvor mange kcal jeg har forbrent. 

Jeg spiser sånn passe sunt, har diskutert kostholdet mitt med legen som sier at det er helt ok. Men jeg kan så lite om kosthold at jeg ikke egentlig vet hvordan mine matrutiner (både med tanke på hva jeg spiser, når jeg spiser og hvor lenge det er mellom måltidene) påvirker kroppen min. 

Så problemet er at det hele virker så veldig uoversiktlig. Jeg er en skikkelig kontrollfreak som må ha oversikt over ting, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få satt livsstilen min i system - om det er forståelig. 

Skrevet

1. Finn et treningsprogram. Å skulle gå på trening uten en plan og tro man kan nå et mål er bare tull. Fitnessbloggen har samtlige programmer og øvelser tilgjengelig etter hva man skulle ønske.

2. Når du skriver ned hva du skal gjøre, så GJØR det. Står det 8 reps, ta 8, ikke 6, ikke 5 fordi det var "så tungt", "jeg er sliten", "jeg vil hjem."

3. Ha én dag i uka som du unner deg noe godt. Kall det gjerne en spisedag. For eksempel lørdag, hvor du kan spise noe smågodt, eller pizza, hva enn du måtte ønske. Bare ikke gå totalt bananas. Å ha en dag du vet du kan spise hva du vil gir deg motivasjon til å vente med snopet.

4. Resten av uka spiser du sunt. Igjen, fitnessbloggen kan gi en pekepinn på kosthold. For å gi en liten oppsummering; spis magert kjøtt (karbonadedeig, kylling, fisk, svin), havregryn, kesam, frukt, ris (jasmin), fullkornspasta ect. Grønnsaker (spesielt da brokkoli, gulrot og blomkål) har høy termisk effekt, som vil si at kroppen bruker energi på å fordøye. Det holder deg også mett lenge.

Helt til slutt; det fins svake mennesker når det kommer til disiplin. Sorry, men ikke alle klarer å gjennomføre det de ofte planlegger i hodet. Og det er greit, men da må du erkjenne det selv. Spørsmålet du må stille deg selv er om du er svak eller sterk.

Anonymous poster hash: 22f53...6d0

Skrevet

1. Finn et treningsprogram. Å skulle gå på trening uten en plan og tro man kan nå et mål er bare tull. Fitnessbloggen har samtlige programmer og øvelser tilgjengelig etter hva man skulle ønske.

2. Når du skriver ned hva du skal gjøre, så GJØR det. Står det 8 reps, ta 8, ikke 6, ikke 5 fordi det var "så tungt", "jeg er sliten", "jeg vil hjem."

3. Ha én dag i uka som du unner deg noe godt. Kall det gjerne en spisedag. For eksempel lørdag, hvor du kan spise noe smågodt, eller pizza, hva enn du måtte ønske. Bare ikke gå totalt bananas. Å ha en dag du vet du kan spise hva du vil gir deg motivasjon til å vente med snopet.

4. Resten av uka spiser du sunt. Igjen, fitnessbloggen kan gi en pekepinn på kosthold. For å gi en liten oppsummering; spis magert kjøtt (karbonadedeig, kylling, fisk, svin), havregryn, kesam, frukt, ris (jasmin), fullkornspasta ect. Grønnsaker (spesielt da brokkoli, gulrot og blomkål) har høy termisk effekt, som vil si at kroppen bruker energi på å fordøye. Det holder deg også mett lenge.

Helt til slutt; det fins svake mennesker når det kommer til disiplin. Sorry, men ikke alle klarer å gjennomføre det de ofte planlegger i hodet. Og det er greit, men da må du erkjenne det selv. Spørsmålet du må stille deg selv er om du er svak eller sterk.

Takk for tips! Hvilken blogg er det du snakker om? 

Jeg har ingen ambisjoner om å bli noen trening eller kostholdsfreak, jeg vil bare vite så mye om trening og kosthold at jeg kan klare å vite hvorfor jeg gjør ting, ikke bare gjøre det uten mål og mening. For eksempel vet jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å se om jeg har kommet i bedre form.

Skrevet

Takk for tips! Hvilken blogg er det du snakker om?

Jeg har ingen ambisjoner om å bli noen trening eller kostholdsfreak, jeg vil bare vite så mye om trening og kosthold at jeg kan klare å vite hvorfor jeg gjør ting, ikke bare gjøre det uten mål og mening. For eksempel vet jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å se om jeg har kommet i bedre form.

Google fitnessbloggen

Skrevet

Google fitnessbloggen

Det finnes veldig mange blogger om fitness, hvilken mener du? :)

Skrevet

Det finnes veldig mange blogger om fitness, hvilken mener du? :)

Hun mener nok den som heter fitnessbloggen. ;) fitnessbloggen.no

Skrevet

Hun mener nok den som heter fitnessbloggen. ;) fitnessbloggen.no

Takk.

Ved første sjekk finner jeg dessverre lite relevant informasjon der, finner bare masse om styrketrening. 

Skrevet

Takk.

Ved første sjekk finner jeg dessverre lite relevant informasjon der, finner bare masse om styrketrening.

Det er jo en hjemmeside. Den har arkiver du kan lese i. Kun det aller nyeste ligger på fremsiden.

Les i artiklene. Mange som er rettet mot jenter både med kosthold og trening. Gidder faktisk ikke lete det opp for deg, føler at hvis du er interessert finner du det kjapt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...