Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i en annen by enn familien, og har egen leilighet. Elsker jula og pynter tidlig hvert år for å kunne nyte synet før jeg drar hjem til jul rundt 15 desember. Hvor tidlig kan jeg pynte? 1 nov? 15 nov? Jeg er ikke helt normal, I know, men gidder ikke drasse frem alt for to uker liksom :P

Anonymous poster hash: d3e04...329

Videoannonse
Annonse
Gjest Holititten
Skrevet

Det er jo helt opp til seg selv, det er jo du som bor der. Det plager vel ingen andre om du pynter i oktober? Så hvorfor bry deg om hva andre synes om du har lyst til å pynte tidlig.

Skrevet

Jeg pleier å begynne å pynte lørdag før første advent, ev 1. desember om det kommer først.  Men sier som Holititten at du kan gjøre som du selv vil.  Det finnes jo de som har julepynt oppe hele året.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville begynt før juli, ihvertfall. :fnise:

Gjør som du vil i eget hjem. Det var endel greier som tradisjonelt ble gjort på visse dager, men hvis ikke pyntingen blir upraktisk for dagliglivet ditt, er det du som lever ditt liv.

Du kan jo ta litt hensyn til nabolaget. Sånn sett pleier jeg også å pynte når jeg har muligheten. Er ganske jobborientert i oppløpet mot romjula, og må ta huslige sysler etterhvert som anledningene byr seg.

Jeg kan henge stjerna i vinduet, og få lyskjedene på plass i vinduene før advent. Men jeg venter til første søndag i advent med å tenne stjerna, og til lillejulaften med å tenne resten av det som vises godt ute. Synes adventsøndagen er et greit starttidspunkt for lys og ting som er til for nabolaget. Alt inne er en privatsak.

• Liker 2
Skrevet

Pynt når du vil egentlig:) Er jo du som skal kose deg med det! 

Kanskje rundt den 15. November? 

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville begynt før juli, ihvertfall. :fnise:

Enig!

Pynt så tidlig du vil, så lenge du orker tørke støv av julepynten noen ganger.

Forøvrig er jeg enig med Kamikatze, vent med lys og ting som er veldig synlig for naboene til advent.

• Liker 2
Skrevet

Jeg begynner å pynte sånn ca den siste uka i November, men drar ikke frem all julepynten på en gang da. Jeg skjønner meg ikke på de som pynter 23.12 og fjerner det 29.12...det skal jo være Jul hele Desember i hvert fall! :Nikke:

Skrevet

Jeg er også veldig glad i julepynt og studerer i annen by enn familien bor. Skal jeg ha noe glede av pynten må jeg jo da pynte litt tidlig (siden jeg drar hjem rundt 20. hvert år). Men jeg prøver likevel å holde meg til siste helgen i November/første helgen i Desember, sånn at det fortsatt er noe spesielt med julepyntet. Om man skal ha julepynt 2-3 månder iløpet av et år, så mister det jo litt av den spesielle følelsen, syns jeg da. Men du må jo gjøre akkurat som du har lyst til, det plager jo ingen andre. :)

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med deg over, det er noe med stemningen i jula, den skal være når det er jul, og ikke gjennom hele vinteren.

Her får vi advent i huset til 1. søndag i advent, og julen kommer inn 23. desember. Men så har vi jul i stua til 20. dag jul.

Anonymous poster hash: 6b37a...db9
  • Liker 2
Skrevet

Helt enig med deg over, det er noe med stemningen i jula, den skal være når det er jul, og ikke gjennom hele vinteren.

Her får vi advent i huset til 1. søndag i advent, og julen kommer inn 23. desember. Men så har vi jul i stua til 20. dag jul.

Anonymous poster hash: 6b37a...db9

Men da har du jo pynten oppe like legetime som meg, som har den fra 1. desember til 31. desember. For meg er førjulstida mye av kosen. Etter nyttår vil jeg heller ha det hvitt og rent, og få en «frisk start inn i det det nye året» :-)

Advent feirer vi ikke, da vi ikke er religiøse.

Anonymous poster hash: e98a6...5aa

Skrevet

Jeg pynter første uka i november :) reiser hjem til mor og far rundt den 20 hvert år, og tar alltid ned igjen pynten før det. Får alltid en mild depressiv reaksjon 1. juledag ("ånei, nå er jula over!! Det gikk så fort, rakk jo aldri å nyte den!!") så hater å komme hjem til leiligheten over nyttår når julepynten henger der. Har et ambivalent forhold til jul. Elsker å glede meg til jul, hater første juledag. Derfor: pynte tidlig sånn at man kan glede seg lengst mulig :-)

Anonymous poster hash: d675f...282

Skrevet

Dersom du synes jula er «over» 1. juledag, kan du kanskje lage noen hyggelige tradisjoner for flere dager?

Jeg har faste tradisjoner for både 1. dag og 2. dag, som er ting jeg gleder meg vel så mye til som julekvelden.

Anonymous poster hash: e98a6...5aa

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Julebrusen har jo kommet allerede så da kan du vel begynne allerede nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...