Gå til innhold

Kan huseier kaste ut hunden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I leieavtalen står det at dyrehold er tillatt, men nå mener huseier at hunden ødelegger for mye og har sagt at jeg må flytte eller kvitte meg med hunden. Har han lov til dette?

Anonymous poster hash: b73e1...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I leieavtalen står det at dyrehold er tillatt, men nå mener huseier at hunden ødelegger for mye og har sagt at jeg må flytte eller kvitte meg med hunden. Har han lov til dette?

Hvis han har rett i dette, vil jeg tro han kan kreve at hunden må bort.

• Liker 3
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Utleier må følge leieavtalen. 

Hvis dere har oppsigelsestid på 3 mnd kan han si at du må flytte ut om 3 mnd, eller at dere kan lage en ny leiekontrakt på det tidspunktet. Dersom dere har en leiekontrakt som er bestemt for en lengre periode, der det er tillatt med dyrehold har han ikke lov til dette. 

Edit: Hvis dyret ditt ødelegger eiendommen vil nok det også bryte kontrakten riktignok og forholdene vil være litt annerledes. Evt. vil du måtte betale av depositumet for ødelagt eiendom. 

Endret av Rainstorm
Skrevet

Han må kunne bevise hva hunden er skadet. Du kan tilby deg å betale for skadene om de virkelig er forårsaket av hunden, da kan han ikke gjøre noe.

Anonymous poster hash: 5555d...2d0
Skrevet

Det har kommet noen nesten usynlige skraper på ytterdøra, også lukter det visst hund i huset.

TS

Skrevet

Dette hørtes merkelig ut. Hvis du f.eks har et lite barn som gjør skade kan ikke utleier kreve at du kvitter deg med barnet. Husleieloven sier at du er ansvarlig for å rette opp eller erstatte skade gjort til boligen. Da får du gjøre det da. 

Anonymous poster hash: 7800e...91b
  • Liker 2
Skrevet

Da må du nok erstatte døra. Lukta kommer som følge av tillatelsen han har gitt. 

• Liker 3
Skrevet

Erstatte døra eller komme til enighet om at du må betale noe for skadene. 

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke mye om dette, men er ikke dette noe depositumet dekker? Hvis det er blitt gjort skade på leiligheten, så skal pengene taes fra depositum som erstatning.

Endret av Ms.Sommerfugl
Skrevet

Depositum røres ikke ved slike tilfeller. 

Skrevet

Depositum røres ikke ved slike tilfeller. 

Ved fraflytting kan utleier forlange skader dekket av depositumet, hvis ikke leietager dekker dem på annen måte.

• Liker 2
Skrevet

Ved fraflytting kan utleier forlange skader dekket av depositumet, hvis ikke leietager dekker dem på annen måte.

Ja, men ikke på dette stadiet. Depositum røres kun når det har vært mislighold. 

Skrevet

Det er helt greit at jeg dekker evt skader. Noe annet har aldri vært aktuelt. Men kan han kreve at hunden må bort?

TS

Skrevet

Det er helt greit at jeg dekker evt skader. Noe annet har aldri vært aktuelt. Men kan han kreve at hunden må bort?

TS

Neppe, han har tillatt dyrehold. 

Skrevet

Neppe, han har tillatt dyrehold. 

Dyrehold kan være så mangt. Sa utleier spesifikt at det var greit med hund?

Skrevet

Ja, han visste at jeg hadde hund. Og det var greit.

Skrevet

Ja, han visste at jeg hadde hund. Og det var greit.

Da er det merkelig at han skal begynne å klage nå, synes jeg. Hunden har jo ikke forårsaket noen særlig skade heller, etter hva du forteller.

Skrevet

Det har kommet noen nesten usynlige skraper på ytterdøra, også lukter det visst hund i huset.

TS

Utleier må forholde seg til de avtaler som er gjort ang. dyrehold i leiligheten, og kan ikke "pålegge deg" å kvitte deg med hunden.

Skraper på døren er en vurderingssak, men etter min mening så er slik slitasje en del av pakken man får for å tillate dyrehold, sammen med noe lukt av hund. 

Ditt oppsigelsesvern sikrer deg en saklig oppsigelse. Du kan, om det er vanskelig for deg å finne et nytt sted å bo med hunden kunne mene at det er viktigere for deg å bli boende sammen med hunden, enn huseiers behov for "luktfri leilighet". Generelt sett er leietagers vern mot usaklig oppsigelse et sterkt kort, siden leietagere ikke skal måtte flytte rundt etter utleieres innfall og skiftende meninger.

En eventuell erstatning av skader gjort på dør er jo uansett ikke noe tema før overlevering av bolig etter endt leieforhold. 

Dog, om du virkelig ønsker å bli boende i en leilighet der ditt hundehold er en så vesentlig konfliktfaktor, om f.eks huseier bor i etasjen over, er jo en helt annen sak. Men jeg tror det blir vanskelig for huseier å få deg eller hunden din ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...