Gå til innhold

I et forhold med delt økonomi....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener mest, mannen er mest handy. Er det rimelig at han jobber mer med oppussing hvis det er jeg som betaler materialer?

Anonymous poster hash: 50588...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss betalte vi 50/50 og jeg pussa opp. Når vi gikk fra hverandre betalte jeg ikke h*n tilbake sin del siden jeg hadde gjort all jobben.

Skrevet

Jeg tenker at det er ganske fair?
Da må man jo sette opp hvor mye du betaler opp mot hvor mye han jobber.

Skrevet

Ja, det kan jo være en helt grei avtale.

Anonymous poster hash: 788b2...629

Skrevet

Tja. Hvis man eier boligen 50/50, synes jeg man skal dele utgifter 50/50 selv om han utfører jobben. Dette er forutsatt at man har barn, som trenger tilsyn. Da blir jo jobben din å passe barna...

Anonymous poster hash: 709b3...19c
  • Liker 1
Skrevet

Vi er gift og har delt økonomi og jeg har særeie på boligen. Han tjener mer enn meg, men han har overhode ikke økonomisk sans og kontoen er tom to uker etter lønn. Før vi traff hverandre hadde han mange inkassosaker på seg, noe han ikke har hatt etter at vi ble sammen for over 7 år siden, men siden han har dårlig kontroll så gjør vi det på denne måten. Funker for oss.

Anonymous poster hash: 65848...2e8
Skrevet

Synes det høres greit ut om han er med på avtalen :) Men jeg tror ikke at jeg bare hadde kommet til å sett på. Finnes vel småting vi uhandy mennesker kan bidra meg i hjemmet også? :)

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet (endret)

Mnja, jeg ser jo at det kan virke som en ok avtale, men samtidig synes jeg det blir litt ... rart. Det finnes ikke noe du kan jobbe med, da? Enten direkte knyttet til oppussingen, eller noe i det daglige? Det strider mot instinktene mine at den ene nærmest betaler den andre for å jobbe på deres felles bolig, kjenner jeg.

Endret av Lady Mondegreen
Skrevet

Jeg hjelper selvfølgelig til med maling og slike ting som jeg klarer. Men når det feks skal byttes vegger, tak og gulv, så jobber jo han fler timer enn meg.

Vi eier boligen 50/50. Har bare særkullsbarn, ingen sammen.

Skrevet

Jeg hjelper selvfølgelig til med maling og slike ting som jeg klarer. Men når det feks skal byttes vegger, tak og gulv, så jobber jo han fler timer enn meg.

Vi eier boligen 50/50. Har bare særkullsbarn, ingen sammen.

Hvorfor jobber ikke du like mye med slike oppgaver?

Anonymous poster hash: b8b5a...cc5

Skrevet

Hvorfor jobber ikke du like mye med slike oppgaver?

Anonymous poster hash: b8b5a...cc5

Fordi det er naturlig at menn tar de tyngste oppgaver. Slik er det i de fleste hjem.

Skrevet

Fordi det er naturlig at menn tar de tyngste oppgaver. Slik er det i de fleste hjem.

Har jeg ikke sett noe til. Mange menn aner ikke hva en hammer er.

Anonymous poster hash: 34afe...0ea

Skrevet

Har jeg ikke sett noe til. Mange menn aner ikke hva en hammer er.

Anonymous poster hash: 34afe...0ea

Du mener gutter?

• Liker 1
Skrevet

Vi er gift og har delt økonomi og jeg har særeie på boligen. Han tjener mer enn meg, men han har overhode ikke økonomisk sans og kontoen er tom to uker etter lønn. Før vi traff hverandre hadde han mange inkassosaker på seg, noe han ikke har hatt etter at vi ble sammen for over 7 år siden, men siden han har dårlig kontroll så gjør vi det på denne måten. Funker for oss.

Hvis hans arbeids-bidrag er vesentlig og øker verdier på boligen, kan han bli tilkjent vederlag ved skilsmisse etter Ekteskapsloven §73, medvirkning til å øke den andres særeie, hvis retten finner det rimelig. 

Anonymous poster hash: 69750...950

Skrevet (endret)

Jeg tjener mer enn ham nå, men det endrer seg nok raskt. Vi har delt det meste av variable utgifter 50/50, han betaler ingenting for å bo hos meg, men betaler løpende utgifter.

Han tjener forsåvidt godt, men vi er enige om at inntil vi kjøper noe felles. Ser ingen grunn til at han skal betale ned på mitt lån. Så han sparer heller i BSU, BSU2 etc. slik at vi har mer EK til neste bolig.

Han kjøper nok litt mer mat og betaler oftere når vi er ute, fordi han ønsker det. Vi gifter oss neste år, så fra da av blir alt felles.

Han har betalt for maling og hjulpet meg praktisk, men det synes jeg er fair, siden han bor her gratis?

Endret av Bridalbeauty
Skrevet

Hvis hans arbeids-bidrag er vesentlig og øker verdier på boligen, kan han bli tilkjent vederlag ved skilsmisse etter Ekteskapsloven §73, medvirkning til å øke den andres særeie, hvis retten finner det rimelig. 

Anonymous poster hash: 69750...950

Men hvor har du det fra at han gjør noe arbeid på boligen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...