Gå til innhold

Overgangsstønad, foreldrepenger ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn på litt over 8 mnd og ønsker nå, av ulike grunner, å gå fra bf. Hvordan vil dette påvirke foreldrepengene jeg får i dag og permisjonen min/vår? En av grunnene til at jeg nå ønsker å dra er pga bf ikke egner seg som far. Han er en flink "leke-pappa" og de har det mye gøy sammen. Men noe ansvar videre eg ikke tilstede. Jeg føler ikke jeg kan stole på han over flere dager alene med barnet, mtp mating, soving, bekledning og andre viktige oppgaver. Sammen med alkohol/rus, så føler jeg ikke at det er riktig for barnet vårt å vokse opp i dette. Jeg vil flytte nå mens barnet så lite at det ikke vil påvirke mer enn nødvendig mtp feks venner, hverdagen og barnehage Jeg ønsker også å flytte fra byen vi nå bor i og nærmere familie. Jobben jeg har i dag er skiftbasert og derfor mye kveld/natt arbeid. Dette lar seg ikke kombinere med rollen som alenemamma, så flytting er hovedsaklig pga mangel på passende ledig arbeid her. Jeg har i dag ikke noen jobb å gå til, da permisjonen ender til neste år og det da ikke er jobber å søke på per dd. Ønsker også mest av alt å ta opp igjen studier for å kunne få bedre jobber og bedre forutsetninger for barnet mitt i fremtiden. Dersom jeg da flytten fra bf nå, får jeg noe ekstra støtte utover foreldrepenger frem til endt permisjon eller står jeg da på bar bakke tiden etter permisjonen siden jeg valgte å flytte? Vet det er noe som heter overgangsstønad, men vet ikke riktig hva dette er eller hvilken sum det er snakk om? Noen som har vært i lignende situasjoner som har noen tips og råd?

Anonymous poster hash: 220fd...1d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar deg max fem minutter: gå inn på www.nav.no, klikker deg inn på overgangsstønad. Der står det helt sikkert enkelt og forståelig hvem som har krav på det og hvor mye stønaden går ut på.

Visste du ikke at samboeren din var udugelig før du valgte å få barn med han?

Anonymous poster hash: c0cf7...34c

• Liker 4
Skrevet

Du får sjekke det opp. Det blir strengere og strengere å få overgangsstønad, så jeg ønsker deg opprinnelig lykke til med det prosjektet! ;) 

Anonymous poster hash: b63e1...18b
  • Liker 1
Skrevet

Det tar deg max fem minutter: gå inn på www.nav.no, klikker deg inn på overgangsstønad. Der står det helt sikkert enkelt og forståelig hvem som har krav på det og hvor mye stønaden går ut på.

Anonymous poster hash: c0cf7...34c [/

Ja, virkelig...

Anonymous poster hash: b2b47...d65

Skrevet

Du kan chatte med nav om foreldrepenger etc. Sjekk det ut, nav.no, kontakt oss osv.

Anonymous poster hash: a3421...b9b

Skrevet

Du havner vell i karantene på 8 uker om du sier opp jobben din

Anonymous poster hash: 45d45...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...