Gå til innhold

Trenger hjelp med latin

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Noen som kan hjelpe meg med hva "keep strong girl" eller "stay strong girl" er på latin?

Takk på forhånd :)

Endret av Heiii123
Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Hei! Noen som kan hjelpe meg med hva "keep strong girl" eller "stay strong girl" er på latin?

Takk på forhånd :)

"Perfer et obdura, puella" - tror jeg. I allefall er "perfer et obdura" et relativt kjent munnhell på latin fra Ovid. 

Skrevet

"Perfer et obdura, puella" - tror jeg. I allefall er "perfer et obdura" et relativt kjent munnhell på latin fra Ovid.

Hei og takk for svar. En veninne sa til meg at "manere fortis, puella" er keep strong, girl. Vet du forskjellen på det og hva du skrev? :)

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Hei og takk for svar. En veninne sa til meg at "manere fortis, puella" er keep strong, girl. Vet du forskjellen på det og hva du skrev? :)

Manere er den passive formen av imperativet "maneo", som igjen betyr "forbli, forvent, holde ut"

Fortis betyr "mot/modig, styrke, kraftig, sterk". Jeg tror jeg ville ha sagt "Mane fortis" - men nå er det maaange år siden jeg leflet med latin. "Mane" er da et aktivt verb. 

"Perfer et obdura" er i allefall hentet fra et dikt av Ovid (Perfer et obdura, dolor hic tibi proderit olim - vær tålmodig og sterk, denne smerten vil en dag være til nytte for deg)

Kanskje noen andre kan komme med noe mer innsikt? 

Skrevet

Om du skal være litt mer lyrisk, og til og ked innrømme at latin har en litt annen idiomatikk enn amerikansk (hvorfor denne nesegruse beundringen for amerikansk språk og kultur, dere unge.....?), så kan det være lurt å tenke seg bruken av konjunktiv:

"Puella! Sit fortius!" (rekkefølgen på ordene er egentlig likegyldig, så du kan sette puella (pike) foran eller bak, og "fortius sit" er kanskje mer i klassisk tradisjon enn "sit fortius")

Altså: "Pike! Måtte du være sterk!"

Man kan selvsagt problematisere bruken av "puella", som nok i høyeste grad betegner en liten pike, og "fortius" refererer nok mer til fysisk enn åndelig styrke. Det du prøver å uttrykke er egentlig nyanser som ikke i særlig grad finnes i latin (siden dets idiomer ble til i et ekstremt mannsdominert samfunn for over 2000 år siden, og det ikke fantes noe kvalitativt "sterkt" blant kvinner (og i hvert fall ikke blant piker!) i dette samfunnet). Slik sett synes jeg nok referansen til Ovidius er god. Jeg ville vurdert å droppe "girl"/"puella"-delen, og heller bare bruke "perfer et obdura." Kanskje ville jeg valgt "Perfer et obdura sim" - altså "måtte jeg være tålmodig og sterk."

"Manēre fortis" er heller ikke noe dumt forslag - men jeg synes fortsatt tilføyelsen av puella virker oppkonstruert, og virker mot sin hensikt med sin tydelige henvisning til pikebarn.

Anonymous poster hash: 5bc07...65f

• Liker 1
Skrevet

Om du skal være litt mer lyrisk, og til og ked innrømme at latin har en litt annen idiomatikk enn amerikansk (hvorfor denne nesegruse beundringen for amerikansk språk og kultur, dere unge.....?), så kan det være lurt å tenke seg bruken av konjunktiv:

"Puella! Sit fortius!" (rekkefølgen på ordene er egentlig likegyldig, så du kan sette puella (pike) foran eller bak, og "fortius sit" er kanskje mer i klassisk tradisjon enn "sit fortius")

Altså: "Pike! Måtte du være sterk!"

Man kan selvsagt problematisere bruken av "puella", som nok i høyeste grad betegner en liten pike, og "fortius" refererer nok mer til fysisk enn åndelig styrke. Det du prøver å uttrykke er egentlig nyanser som ikke i særlig grad finnes i latin (siden dets idiomer ble til i et ekstremt mannsdominert samfunn for over 2000 år siden, og det ikke fantes noe kvalitativt "sterkt" blant kvinner (og i hvert fall ikke blant piker!) i dette samfunnet). Slik sett synes jeg nok referansen til Ovidius er god. Jeg ville vurdert å droppe "girl"/"puella"-delen, og heller bare bruke "perfer et obdura." Kanskje ville jeg valgt "Perfer et obdura sim" - altså "måtte jeg være tålmodig og sterk."

"Manēre fortis" er heller ikke noe dumt forslag - men jeg synes fortsatt tilføyelsen av puella virker oppkonstruert, og virker mot sin hensikt med sin tydelige henvisning til pikebarn.Anonymous poster hash: 5bc07...65f

Jeg merker at det er lenge siden jeg hadde latin...

Det skal selvsagt være "fortius sis" som 2. person. Ellers blir det hele uhyre oppstyltet og pretensiøst....

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

"Manēre fortis" er heller ikke noe dumt forslag - men jeg synes fortsatt tilføyelsen av puella virker oppkonstruert, og virker mot sin hensikt med sin tydelige henvisning til pikebarn.

Hva med "amica" i stedet for "puella"? Det kan vel fungere fint som "grrlfriend"? ;)

Skrevet

Hvorfor us-endelse på fors? Er det ikke samsvar mellom puella og fors?

Anonymous poster hash: 76245...4e4

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

"Fortius" er vel komparativt adverb (dannet av akkusativ entall intetkjønn). Hvorfor det er brukt her, vet jeg dog ikke, siden jeg ikke har kommet så langt med latinen min ennå!

Skrevet

Hvorfor us-endelse på fors? Er det ikke samsvar mellom puella og fors?Anonymous poster hash: 76245...4e4

"Fortius" er vel komparativt adverb (dannet av akkusativ entall intetkjønn). Hvorfor det er brukt her, vet jeg dog ikke, siden jeg ikke har kommet så langt med latinen min ennå!

Helt riktig.

Jeg tok feil (som sagt, lenge siden jeg har beskjeftiget meg med latinen).

Fortis har samme endelse i både hankjønn og hunkjønn, så dette er intetkjønn, og skal ikke være det.

"Fortior" er riktig form - men man kan selvsagt bruke "fortis" om man synes "fortior" blir for pretensiøst.

Skrevet

Jeg merker at det er lenge siden jeg hadde latin...

Det skal selvsagt være "fortius sis" som 2. person. Ellers blir det hele uhyre oppstyltet og pretensiøst....

Jeg tror det blir det av å ha det på latin i det hele tatt, men det er bare mine "two cents".

Anonymous poster hash: 1b70d...cf5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...