Gå til innhold

Den nye kjæresren sier at familien hans er småborgelig, hva vil det si?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvilken kategori dette er innenfor...

Men den nye typen pressiserer alltid at når jeg skal møte familien hans må jeg være forberedt på at de er småborgelig.

Anonymous poster hash: 14782...5a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt sånn bo i enebolig og ha ok med penger og 9-4 jobb, Audi, 2,5 barn, hytte på fjellet eller ved sjøen typ

• Liker 3
Skrevet (endret)

Småborgerlig er lavere del av middelklassen.

Endret av Summers
  • Liker 3
Skrevet

Småborgelig er lavere del av middelklassen.

Nei. Det er det ikke.

Anonymous poster hash: 219ee...ac5

• Liker 22
Skrevet

Men den nye typen pressiserer alltid at når jeg skal møte familien hans må jeg være forberedt på at de er småborgelig.

https://no.wikipedia.org/wiki/Borgerlig

Anonymous poster hash: 05d58...de2

Skrevet

«Småborgerlig» er etter hvert blitt et til dels negativt ladet begrep (i visse sammenhenger nærmest et skjellsord) som ikke nødvendigvis er politisk relevant. Småborgerskap viser til det lavere borgerskapet, typisk folkeskolelærere, håndverksmestre og så videre

Skrevet

Vil definere min familie som småborgerlig. Det er nokk penger i banken, stort hus med velstelt gressplen, 2 relativt nye biler i oppkjørselen, stemmer høyre. Skeptisk til alt de oppfatter som radikalt (sv, mdg, dreads) og storskala innvandring. Hushjelp og mye reising er en naturlig del av livet. (Reising til dyre hotel, minst mulig mingling med skummel lokalbefolkning). Ett enkelt og naivt liv.

For å bli godkjent bør du kle deg nøytralt og være velstelt (helst ha ett nordisk utseende), snakke pent, ikke ha kontroversielle meninger (smil og nikk pent). Baking, strikking osv er trygge interesser 😊

(Småborgerlig er ofte litt rasistisk og lite likestilt)

Anonymous poster hash: d9c43...f2b

• Liker 6
Skrevet

Fy søren så teit, eg har alltid vore så glad for at me ikkje har klasseskille i Norge, og eg lurer veldig på kvifor visse folk virker fast bestemt på å innføre det. Eg vil påstå at arbeiderklasse ikkje finest i Norge, ikkje på lik linje som andre land i allefall.

Me har folk som sliter økonomisk, folk som klarer seg godt og nokre rikinger. Syntes me som samfunn bør holde oss for gode til å dele oss inn i status grupper for det kjem det ingenting godt utav... Eg har ikkje ein gang høyrt uttrykket småborgerlig.

I dei landa dei har klasseskille blir ein født inn i den klassen ein er i, og det skal enormt mykje til for å endre det. Her har alle like muligheter og kan velge om dei vil utdanne seg til å tjene mykje eller å jobbe med noko ein liker. Det går ikkje an å dele samfunnet inn i forskjellige klasser når alle har like muligheter.

Anonymous poster hash: 76a8c...710

• Liker 1
Skrevet

Du spør ham hva han mener med det? Verre er det ikke.

Litt vanskelig for oss å si, da nesten ingen bruker det begrepet lenger. Du kan lete frem ordbokdefinisjonen men det sier ganske lite. 

Anonymous poster hash: 3e9d7...86b

• Liker 2
Skrevet

Fy søren så teit, eg har alltid vore så glad for at me ikkje har klasseskille i Norge, og eg lurer veldig på kvifor visse folk virker fast bestemt på å innføre det. Eg vil påstå at arbeiderklasse ikkje finest i Norge, ikkje på lik linje som andre land i allefall.

Me har folk som sliter økonomisk, folk som klarer seg godt og nokre rikinger. Syntes me som samfunn bør holde oss for gode til å dele oss inn i status grupper for det kjem det ingenting godt utav... Eg har ikkje ein gang høyrt uttrykket småborgerlig.

I dei landa dei har klasseskille blir ein født inn i den klassen ein er i, og det skal enormt mykje til for å endre det. Her har alle like muligheter og kan velge om dei vil utdanne seg til å tjene mykje eller å jobbe med noko ein liker. Det går ikkje an å dele samfunnet inn i forskjellige klasser når alle har like muligheter.

Å påpeke et problem skaper ikke problemet, det bare peker ut nettopp at det finnes. Du kan være uenig, men å være redd for å analysere samfunnet og dermed sette ord på det en finner er naivt. Vi har teoretisk sett like muligheter, slik er det i mange samfunn, men likevel er det visse mønstre; barn av slike foreldre blir leger, politikere og advokater, barn av sånne foreldre blir sykepleiere og vaskehjelper. Hvorfor er det sånn, tror du?

Anonymous poster hash: 5ac53...f32

• Liker 4
Skrevet

Det er et skjellsord, brukt av dem om føler seg bedre og mer avansert enn de tilbakestående småborgerne. Så det kommer an på hvem som bruker ordet. Når jeg bruker det, er det om folk med ukontroversielle, ureflekterte oppfatninger (Ap/SV), som leser moderne litteratur, er for innvandring (men ikke for mange akkurat hit), er veldig for noen seksuelle minoriteter og hater andre, er for miljøvern, men selv drar de ofte på feriereiser. Skinnhellige egoister, med andre ord.

Selv kan de også bruke ordet, men de legger gjerne litt annet i det.

Anonymous poster hash: 061db...788
Skrevet

Jeg har alltid tenkt at småborgerlig betyr at man ønsker å tilhøre det øvre borgerskapet, men ikke helt gjør det. De kompenserer da ved å lage stupide regler for levesett. Altså wannabe rikinger som ikke helt er så rike at de blir godttatt av de "ekte" rikingene. Derfor kler mor seg om til middag, og later som om hun er et bedre menneske enn den vanlige arbeiderklassen.

Anonymous poster hash: a5919...f5b
  • Liker 3
Skrevet

Vil definere min familie som småborgerlig. Det er nokk penger i banken, stort hus med velstelt gressplen, 2 relativt nye biler i oppkjørselen, stemmer høyre. Skeptisk til alt de oppfatter som radikalt (sv, mdg, dreads) og storskala innvandring. Hushjelp og mye reising er en naturlig del av livet. (Reising til dyre hotel, minst mulig mingling med skummel lokalbefolkning). Ett enkelt og naivt liv.

For å bli godkjent bør du kle deg nøytralt og være velstelt (helst ha ett nordisk utseende), snakke pent, ikke ha kontroversielle meninger (smil og nikk pent). Baking, strikking osv er trygge interesser

(Småborgerlig er ofte litt rasistisk og lite likestilt) Anonymous poster hash: d9c43...f2b

Haha, dette er faktisk beskrivelsen på min far! Grøss.

Anonymous poster hash: f1b82...7dd

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke at klasseskillet i Norge er noe stort. Det er vel ikke noe poeng at ALLE skal bo i en 70 kvadrats leilighet i blokk? Alle i Norge klarer å skaffe seg det de trenger hvis de vil. Det er også kjempelett å reise mellom klasser. Det er bare å følge med på skolen og arbeide hardt. Familien min kom fra ingenting og jobbet seg oppover. Mange innvandrere fra familier med lav utdanning klassereiser gjennom utdanningssystemet. Vi har ikke noen innarbeidere klasseskiller på samme måte som f.eks England. Så lenge vi beholder kvalitet i den offentlige skolen vil vi heller ikke få det.

Anonymous poster hash: 5b3b3...bb0

Skrevet

For å bli godkjent bør du kle deg nøytralt og være velstelt (helst ha ett nordisk utseende), snakke pent, ikke ha kontroversielle meninger (smil og nikk pent). Baking, strikking osv er trygge interesser

(Småborgerlig er ofte litt rasistisk og lite likestilt) Anonymous poster hash: d9c43...f2b

Familien min! Pluss ingen(!) skilsmisser i vennekretsen.

Anonymous poster hash: 3139f...b85

Skrevet

Stemmer AP/Høyre og har gjort det i alle år. Politiske diskusjoner er bannlyst utover å komme med politisk korrekte floskler.

Skrevet

Sier han det i en negativ eller positiv vending? Det er kanskje viktigere enn at han sier det tenker jeg, for det sier noe om hva han mener om egen familie - noe som igjen kan gi indikasjoner på hvilken relasjon du kan vente deg i forholdet til hans familie i fremtiden. 

Personlig ville jeg nok gått litt dypere i dette og spurt han hva han egentlig mener.

Skrevet

Det er et skjellsord, brukt av dem om føler seg bedre og mer avansert enn de tilbakestående småborgerne. Så det kommer an på hvem som bruker ordet. Når jeg bruker det, er det om folk med ukontroversielle, ureflekterte oppfatninger (Ap/SV), som leser moderne litteratur, er for innvandring (men ikke for mange akkurat hit), er veldig for noen seksuelle minoriteter og hater andre, er for miljøvern, men selv drar de ofte på feriereiser. Skinnhellige egoister, med andre ord.

Selv kan de også bruke ordet, men de legger gjerne litt annet i det.

Anonymous poster hash: 061db...788

SV og AP er ikke småborgelig, det er vel mer arbeiderklassen?

Anonymous poster hash: 747eb...45e

Gjest Overrasket
Skrevet

Halve Norge og enda flere er småborgerlige i dagens samfunn. Eller med andre ord, økonomisk bedre stilt enn tradisjonelle arbeidere. 

Det jeg tror typen din mener er at familien rett og slett er litt snobbete, litt fine på småting og kanskje konservative, noe som egentlig er noe annet enn småborgerlig.

Det å vite at du starter måltidet ved å bruke det ytterste bestikket først, alltid ser de andre i bordet i øynene ved en skål og at du gir et diskret men distinkt nikk som "hei" mot andre i større festlige lag kan komme godt med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...