AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Hei! Jeg er snart 18 og i en funderende fase i livet. Jeg prøver å sette meg litt inn i privatøkonomi i voksenlivet. Derfor lurer jeg på hvordan det blir når man selger en bil før nedbetalingstiden på lån er over? Samme med boliglån egentlig. Blir det slik at man betaler det ubetalte delen av lånet til banken av summen man selger for og deretter beholder resten selv? Eller er det ikke lov å selge før man har nedbetalt bil/bolig lån? Anonymous poster hash: 62213...f21
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 Hei! Jeg er snart 18 og i en funderende fase i livet. Jeg prøver å sette meg litt inn i privatøkonomi i voksenlivet. Derfor lurer jeg på hvordan det blir når man selger en bil før nedbetalingstiden på lån er over? Samme med boliglån egentlig. Blir det slik at man betaler det ubetalte delen av lånet til banken av summen man selger for og deretter beholder resten selv? Eller er det ikke lov å selge før man har nedbetalt bil/bolig lån? Anonymous poster hash: 62213...f21 Slik fungerer det. Ellers hadde jo boligkjøp blitt den økonomiske utgaven av å låse seg inne og trekke nøkkelen ned i do. Anonymous poster hash: 33386...8b3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg er veldig økonomisk fornuftig, men man kan dermed i teorien kjøpe seg en bil man "egentlig ikke har råd til" med 10 års nedbetalingstid og deretter selge den etter 2-3 år? Anonymous poster hash: 62213...f21
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg er veldig økonomisk fornuftig, men man kan dermed i teorien kjøpe seg en bil man "egentlig ikke har råd til" med 10 års nedbetalingstid og deretter selge den etter 2-3 år? Anonymous poster hash: 62213...f21 Hvis du har råd til de månedlige avdragene på lånet har du i praksis råd til bilen. Hadde du hatt råd til å kjøpe bilen kontant hadde du ikke hatt behov for lån, så dette er grunnlaget for hele bankvesenet. Anonymous poster hash: 33386...8b3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 Hvis du har råd til de månedlige avdragene på lånet har du i praksis råd til bilen. Hadde du hatt råd til å kjøpe bilen kontant hadde du ikke hatt behov for lån, så dette er grunnlaget for hele bankvesenet. Anonymous poster hash: 33386...8b3 Jeg mente selvsagt avdrag og renter, og med et slingringsmonn om renten går opp. Anonymous poster hash: 33386...8b3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Husk at du er 18 så tror ikke du har de beste rentefordelene helt enda! Jeg kjøpte min første bil når jeg var 20, og det var et nødstilfelle så trengte en bil med en gang. Jeg ble sjokkert over hvor mye man faktisk betaler i renter!! Spessielt på starten betalte jeg dobbelt så mye renter som bil, så du taper en del penger selv om du selger bilen. Ikke minst synker jo bilen drastisk i verdi om den er helt ny når du kjøper den! Anonymous poster hash: 77075...685
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Biler raser veldig fort ned I verdi, så om du kjøper er dyr bil på lån og selger den før den er nedbetalt kan du risikere å måtte betale ekstra til banken ut over det du får for bilen når du selger den for å betale ned lånet. I tillegg til alt du har betalt i renter mens du har eid bilen da.Anonymous poster hash: 43df9...cc9
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 Biler raser veldig fort ned I verdi, så om du kjøper er dyr bil på lån og selger den før den er nedbetalt kan du risikere å måtte betale ekstra til banken ut over det du får for bilen når du selger den for å betale ned lånet. I tillegg til alt du har betalt i renter mens du har eid bilen da.Anonymous poster hash: 43df9...cc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå