Gå til innhold

Blir umotivert når alt som smaker godt er usunt..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker gresk salat. Jeg har nesten ikke i feta ost. Og litt olje, i tillegg litt stevia..bittelitt. Men Googlet dette, og denne salaten er tydeligvis tilsvarende med McDonald's burger?! Ok, meningen er at vi skal leve på rå brokkoli...

Anonymous poster hash: 889cf...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes masse godt som også er sunt, det er bare å lete etter oppskrifter og perfeksjonere dem inntil du selv er fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gresk salat sunt?

Ernæringsmessig så vil jeg si ja, men det kan fort bli en del kalorier dersom man er på slankern (pga olivenolje, fetaost og oliven)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du oppi? Du må jo beregne dette utifra hvordan DU lager salaten, og hvor mye av hver ingrediens.

Det er klart at alt som serveres i restauranter er laget fullstendig uten hensyn til kalorier, eller helse generelt. Det skal bare smake godt. Det meste man spiser ute kan lages hjemme langt sunnere, - om ikke direkte kalorifattig, så som et helt ok måltid. 

Anonymous poster hash: 94aa9...689
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gresk salat. Jeg har nesten ikke i feta ost. Og litt olje, i tillegg litt stevia..bittelitt. Men Googlet dette, og denne salaten er tydeligvis tilsvarende med McDonald's burger?! Ok, meningen er at vi skal leve på rå brokkoli...

Tilsvarende hvordan? Kalorimessig? Det betyr jo ikke at salaten er usunn for det. Å få i seg 400 (for eksempel) kalorier med gode næringsstoffer fra gode råvarer er noe helt annet enn å få i seg 400 kalorier med mcdonaldsburger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunnhet og kalorier har INGENTING med hverandre å gjøre. Noe med lite kalorier kan være usunt og noe med mye kalorier kan være sunt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Enda en som ikke vet forskjellen på sunt og kalorifattig. Spesielt når man sammenligner en svært sunn salat med en svært usunn burger.

Det er ikke mulig å lage kalorifattig gresk salat, lasagne, pinnekjøtt og pizza (med ost). Dette er bare til å erkjenne med en gang fordi ingrediensene for å få smak er kaloririke.

Med unntak av pinnekjøttet kan alle lages sunne, men de blir ikke kalorifattige.

Så hvis du skal lage en gresk salat må du droppe fetaosten - bytt gjerne med cottagecheese. Du må redusere oljen kraftig og du bør nok ikke ha i noe særlig oliven.

Eller du spiser klassisk sunn gresk salat med god samvittighet AV OG TIL fremfor å lage den kalorifattig. Til hverdags lager du kalorifattig salat der dressingen er sitron, med spinat, hjertesalat, tomat, agurk, rødløk og litt salt. Dette kan bli en god sidesalat til kylling, fisk, skalldyr osv,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier er ikke usunt. Du trenger omlag 2000 kcal hver dag.

Anonymous poster hash: 55b91...781

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos. Hvordan kan Fjordland si at disse mini-middagene sine med 400-430 kcal er sunne? For de fleste er jo middagen dagens største måltid - og om man spiser så lite mat til middag så er man jo nærmest dømt til å gå å småspise noe etterpå (og gjør man ikke det så er sjansen stor for at man spiser altfor lite - det er ikke sunt det heller)

Anonymous poster hash: 55b91...781

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å lage kalorifattig gresk salat, lasagne, pinnekjøtt og pizza (med ost). Dette er bare til å erkjenne med en gang fordi ingrediensene for å få smak er kaloririke.

Med unntak av pinnekjøttet kan alle lages sunne, men de blir ikke kalorifattige.

Det er ingenting galt med pinnekjøtt, annet enn smaken. Pinnekjøtt er rent saltet og tørket kjøtt. Ikke noe usunt med det. Salt trenger vi og det skal mye til for å få for mye. Overskuddssalt blir skylt ut. Og for å ta tak i problemet med at kroppen holder på vann så bør man heller se på karbohydratinntaket. Det er mye større sammenheng med karbohydratinntak og vann i kroppen enn salt og vann i kroppen. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevia på gresk salat? Hvorfor det?

Jeg ville ha spist gresk salat av og til. Kan jo lage det i helgen for eksempel :) Det er viktig å kose seg litt i blant selv om man skal gå ned i vekt eller holde vekten.

Anonymous poster hash: d9cd2...d3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en som ikke vet forskjellen på sunt og kalorifattig. Spesielt når man sammenligner en svært sunn salat med en svært usunn burger.

Så hvis du skal lage en gresk salat må du droppe fetaosten - bytt gjerne med cottagecheese. Du må redusere oljen kraftig og du bør nok ikke ha i noe særlig oliven.

Eller du spiser klassisk sunn gresk salat med god samvittighet AV OG TIL fremfor å lage den kalorifattig. Til hverdags lager du kalorifattig salat der dressingen er sitron, med spinat, hjertesalat, tomat, agurk, rødløk og litt salt. Dette kan bli en god sidesalat til kylling, fisk, skalldyr osv,

Det kommer an på hva man mener med 'kalorifattig'. En normal gresk salat skal ikke drukne i olivenolje heller, litt holder. Apetina lett fetaost har ca 160 kcal per 100 g, hvilket er langt mindre enn de fleste oster. Sorte oliven er ikke kaloririkt, så det trenger man ikke spare på. Og resten av en tradisjonell gresk salat er jo tomat, agurk og rødløk. 

Det er klart det blir enda bedre om man bytter ut feta med cottage cheese, men i seg selv er en (hjemmelaget) gresk salat noe man lett kan lage kalorifattig. 

Anonymous poster hash: 94aa9...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...