AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Så Yezidy (?) er jo en kurdisk religion, en veldig gammel en, som jeg vil vite litt mer om. Har lest litt på nett, men syns det var litt vrient å forstå, og det meste var på engelsk. Vil noen fortelle litt om det? Er det sant at de tilber Djevelen og tror på ånder? Har også hørt om en annen religion som er kurdisk, og det er Zardasht(y). Er ikke mange kurdere som tilhører denne religionen tror jeg, men en del, og det virker som om flere og flere vil tilhøre denne religionen istedenfor Islam. Noen som har hørt om denne religionen? Vet om en som har smykket til han Guden i Zardashty, og han har fortalt at i Kurdistan er det blitt vanskeligere og vanskeligere å få tak i smykket. Noen som har hørt om den, og vet litt om den? Finner ikke mye på nett, og det jeg finner er på engelsk. Anonymous poster hash: 4c596...f52
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 Min far er på en måte ''tilhenger'' av Zardasht, han har symbolet rundt halsen hele tida nesten. Han hadde tenkt å kjøpe et nytt symbol når vi var i hjemlandet, men det var visst vanskelig å få tak i. Dessverre så vet jeg ikke noe mye om noe av disse religionene
apekatt Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Eneste jeg kan si er at NEI de tilber ikke djevelen... Det er mye fokus på sola tror jeg. Men dem er stort sett fredelige mennesker som ikke ønsker andre vondt, men det er synd at mange muslimer sier mye tull for å ha en grunn til å hate de. Er derfor mange tror at yazidier tror på djevelen, fordi dem ikke søker etter fakta selv men hører på andre.
Athena27 Skrevet 11. oktober 2015 #4 Skrevet 11. oktober 2015 Den britiske avisen daily mail har skrevet ganske mye om ezidi folkegruppen. Særlig i forbindelse med det IS har utsatt dem for. Men, dette er en avis, og aviser er ikke alltid en troverdig kilde i alt som blir publisert. Så, jeg vil ikke henvise til en avis som en sikker kilde. Av det jeg har lest er det en veldig lukket folkegruppe. Jeg mener å ha lest at det ikke er akseptert at man gifter seg med noen utenfor folkegruppen. Jeg mener å ha lest at de tilber en engel, uten at jeg vet mer. Jeg har fått inntrykk av at det er en konservativ folkegruppe, og at de eldre styrer. Men, tror bare du må søke litt rundt på nettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå