Gå til innhold

Mett eller stappmett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slet litt med bulimi tidligere, men er egentlig helt frisk nå. Eneste problemet jeg har er hvordan jeg oppfatter det å være mett. Jeg tror ikke at jeg er mett før jeg er stappmett, og egentlig har spist alt for mye. Jeg klarer bare ikke å tenke at jeg er mett når jeg ikke er sulten mer. 

Noen som har opplevd dette, og hvordan løste dere det? Ev. andre som har tips til hvordan jeg kan løse dette? 

Anonymous poster hash: 07706...d2b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grensen mellom mett og stappmett er hårfin, så det kan være en ide å spise litt saktere slik at magen rekker å gi ut de rette signalene før du faktisk er stappmett. Dette er noe jeg må ta til meg selv, jeg spiser ekstremt fort og før jeg vet ordet av det er jeg stappmett.

Anonymous poster hash: 0261b...e15
Skrevet

Grensen mellom mett og stappmett er hårfin, så det kan være en ide å spise litt saktere slik at magen rekker å gi ut de rette signalene før du faktisk er stappmett. Dette er noe jeg må ta til meg selv, jeg spiser ekstremt fort og før jeg vet ordet av det er jeg stappmett.

Anonymous poster hash: 0261b...e15

Målet når man spiser er jo vanligvis å bli mett/ikke sulten, men "målet" mitt er å bli stappmett. Jeg tror ikke at jeg er mett før jeg er stappmett. Det har ikke noe med hvor fort/sakte jeg spiser.

Anonymous poster hash: 07706...d2b

• Liker 1
Skrevet

Har slitt med anoreksi og bulimi selv. Det eneste som funker for meg er å planlegge hvor mye jeg skal spise, og spise det. Verken mer eller mindre. Spiser en vanlig middagsporsjon, hvis man kan kalle det det. går etter tallarkenmodellen på en måte.

Klarer ikke å bli mett eller sulten lenger, så må bare ha en slags kostliste over hvor mye jeg spiser ila en dag. Kjedelig, men det er det som må til for min del.

Anonymous poster hash: ed5c6...faa

• Liker 1
Skrevet

Forstår at det er veldig vanskelig. Tror veldig mange sliter med det å stoppe og spise i tide.

Jeg prøver å stoppe etter en liten porsjon selv om jeg ikke føler meg mett. Etter lang tid (nå mange år for meg) med å gjøre dette, føler jeg en slags metthetsfølelse og det har blitt mer eller mindre rutine å spise små porsjoner og da være "fornøyd". Føler kroppen har det aller best med å ha det sånn. Noen ganger spiser jeg mer enn jeg burde, og da føler jeg i ettertid at kroppen ikke haar det så bra. 

Det er litt som Ab over her skriver.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...