AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg kommer ikke fra bibelbeltet, men en liten by på Østlandet. Det finnes et lite kristent miljø der, og nesten samtlige på min alder(av de kristne) har nå giftet seg(alder 19-23). Jeg var i USA i sommer og ble kjent med noen unge konservative kristne. Nå trenger ikke dette gjelde alle selvfølgelig, men for de var det helt ok å gifte seg med noen man hadde kjent i få mnd, om man syntes de var bra personer. De var rundt 20 og hadde allerede begynt å tenke på giftemål. Dette var ellers svært oppegående mennesker. Er det ikke veldig forhastet? Er det rett og slett fordi de savner sex, og i følge deres moral må vente til de faktisk er gift? Eller er den forklaringen for enkel? Anonymous poster hash: a3beb...9bf
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 De er redd for å miste jomfrudommen. Anonymous poster hash: 5fb7c...9f3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Hvis man må vente med sex til etter man er gift er det høyst forståelig at de velger å gifte seg tidlig Anonymous poster hash: ee9d1...1ce 3
Gjest FruPotter Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 Kjenner et par folk jeg gikk på skole med som giftet seg da de var rundt 20 fordi de ville ha sex. Men det kan godt være mange andre grunner til det selvfølgelig.
Gjest Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 Et bedre spørsmål er Hvorfor gifter folk seg i det helle tatt ? 3
Gjest Evans Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Fordi de vil stifte familie, som det så fint heter.
Nefarian Skrevet 10. oktober 2015 #7 Skrevet 10. oktober 2015 En av grunnene er nok at man skal vente med sex til ekteskapet, men enda viktigere er de konservative holdningene. Det å stifte familie er ofte svært viktig i slike miljøer, dette fører dessuten til at man ikke fokuserer så mye på utdanning og man får gjerne mange barn. Studier i USA viser at det ofte er høyere skilsmissetall i slike "kristen-konservative" områder. Det å gifte seg tidlig, få barn tidlig, å ha lav utdannelse og lav inntekt øker sjansene for skilsmisse. 1
maskineple Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 (endret) . Endret 15. september 2021 av maskineple
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Kulturen de er oppvokst i pluss de vil ha sex.Anonymous poster hash: 7159d...0cb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Eg trur heller dei kristne har lettere for å tru på at ekteskapet vil vare. Og kanskje dei har lettere for å knytte seg til den andre, og stole på den. Dei har ofte samme moralske verdier, pluss at dei har tru på at Gud vil beskytte ekteskapet deira... Alt har ikkje med sex å gjere, eg kjenner fleire kristne som hadde sex før dei gifta seg, mange av dei var likevel forholdsvis unge når dei gifta seg.Anonymous poster hash: 2741c...fa5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 De har vel samme behovet for sex, og da spesielt med noen de tenner på. Siden de mener ar de ikke kan ha sex før de er gift, så må de gode seg da. Og da koser de seg og er like skitne som oss andre. Anonymous poster hash: a85d4...c02 1
Nefarian Skrevet 11. oktober 2015 #12 Skrevet 11. oktober 2015 Så dersom du gifter deg tidlig er du en som ikke har utdanning? Da er det vel bare å si hade til alle før 1965 som har utdanning, det gjelder visst ikke lenger. Kristen konservatisme er også kultur, de som gifter seg minst i USA er de svarte, det fører rett og slett ikke til høyere utdanning . Hvis du gifter deg tidlig er det en noe større sjanse for at du har lav utdanning ja. Da har man selvfølgelig justert for at de som gifter seg tidlig ikke har rukket å ta en lengre utdannelse ennå. Det betyr selvfølgelig ikke at alle som gifter seg tidlig har lav utdannelse. Selv om tidene forandrer seg og samboerskap har tatt mer og mer over for ekteskap de siste årene ser man fremdeles klare forskjeller. Fra Statistisk sentralbyrå. "Fra tidligere studier vet vi dessuten at første samlivsetablering varierer med utdanningsnivå, og at det særlig er de med kortest utdanning som hyppigst gifter seg direkte, mens de høyt utdannede noe oftere velger samboerskap som første samliv (Wiik 2008)." Det betyr også noe hvilken utdanning foreldrene har... Fra Forskning.no"Dersom foreldrene dine har høy utdanning, er det sannsynlig at du venter lengre med å inngå det første samboerskapet enn hvis de har lav utdanning, sier Wiik." Kristen-konservatisme er i aller høyeste grad kultur også ja. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Fordi de har funnet den ene rette tidlig i livet. Hvorfor ellers? Anonymous poster hash: bd54b...206 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #14 Skrevet 5. november 2015 Jeg kommer ikke fra bibelbeltet, men en liten by på Østlandet. Det finnes et lite kristent miljø der, og nesten samtlige på min alder(av de kristne) har nå giftet seg(alder 19-23). Jeg var i USA i sommer og ble kjent med noen unge konservative kristne. Nå trenger ikke dette gjelde alle selvfølgelig, men for de var det helt ok å gifte seg med noen man hadde kjent i få mnd, om man syntes de var bra personer. De var rundt 20 og hadde allerede begynt å tenke på giftemål. Dette var ellers svært oppegående mennesker. Er det ikke veldig forhastet? Er det rett og slett fordi de savner sex, og i følge deres moral må vente til de faktisk er gift? Eller er den forklaringen for enkel?Anonymous poster hash: a3beb...9bf Det er nok veldig forhastet. Har selv venner av ulike nasjonaliteter og religøs tro(deltidsreligiøse som jeg selv kaller de), og ateister som har debutert seksuelt, men som har funnet det mer "verdig" og interessant å nyte sexen med den de velger å gifte seg med. Anonymkode: 13473...a8b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #15 Skrevet 5. november 2015 Der finnes ingen regel uten unntak. Man trenger ikke være ung og kristen for å gifte seg. Men å flytte sammen når man er troende er ofte ikke akseptabelt. Kristne har gjerne et litt annet syn på ekteskapet enn de som ikke er religiøse. Det er og ofte vanskelig å forstå kristnes og religiøses ståsted når man ikke har vært del av en menighet over flere år. I USA er og kulturforskjellene i forhold til Norge store, noe man må være en del av et privat hjem og ikke turist for å forstå og se. Sammenligninger blir derfor vanskelig. Påstandene i hi kan stemme eller de kan være en stor misforståelse. Anonymkode: 953aa...f08
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #16 Skrevet 6. november 2015 I USA er og kulturforskjellene i forhold til Norge store, noe man må være en del av et privat hjem og ikke turist for å forstå og se. Sammenligninger blir derfor vanskelig. Jeg bodde hos en verstfamilie i USA. To av de voksne sønnene snakket ikke med hverandre. Årsak? Den ene hadde giftet seg med en kvinne som var skilt. Og siden skilsmisse var synd (at eksmannen faktisk hadde misshandlet henne både fysisk og psykisk, forandret heller ikke det), var det synd å gifte seg med en skilt kvinne. Og en synder kan man jo ikke omgås.Selv etter nesten ett år, klarte jeg verken å forstå eller akseptere logikken. I etttertid er det kun han som giftet seg med den fraskilte kvinnen jeg har kontakt med, ikke broren... Anonymkode: 077b8...5dc
Mann 42 Skrevet 7. november 2015 #17 Skrevet 7. november 2015 Jeg kommer ikke fra bibelbeltet, men en liten by på Østlandet. Det finnes et lite kristent miljø der, og nesten samtlige på min alder(av de kristne) har nå giftet seg(alder 19-23). Jeg var i USA i sommer og ble kjent med noen unge konservative kristne. Nå trenger ikke dette gjelde alle selvfølgelig, men for de var det helt ok å gifte seg med noen man hadde kjent i få mnd, om man syntes de var bra personer. De var rundt 20 og hadde allerede begynt å tenke på giftemål. Dette var ellers svært oppegående mennesker. Er det ikke veldig forhastet? Er det rett og slett fordi de savner sex, og i følge deres moral må vente til de faktisk er gift? Eller er den forklaringen for enkel?Anonymous poster hash: a3beb...9bf Sier ikke det seg selv? De gifter seg tidlig fordi de er kronisk kåte og sitter i meme-fella som sier dem at de ikke kan ha sex før de er blitt gift.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2015 #18 Skrevet 13. november 2015 De gifter seg tidlig slik at de kan plaske rundt i syndens pøl. Anonymkode: fe53c...770
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå