AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg er på jakt etter en god kjele til ting som grøt, vaniljekrem og gul krem(til suksessterte) osv. Jeg har noen veldig gode stålkjeler, men de fungerer ikke til dette. Den trofaste teflonkjelen min er i ferd med å gi opp, og jeg vet ikke hvor den er kjøpt eller hvilket merke det er. Derfor tenkte jeg at noen av dere kanskje har noen tips? Anonymous poster hash: 24271...136
dillyduzit Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 Høyang polaris party serien. Jernia fører den blant annet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Høyang polaris party serien. Jernia fører den blant annet. Tusen takk, da drar jeg dit og titter litt Anonymous poster hash: 24271...136 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg er på jakt etter en god kjele til ting som grøt, vaniljekrem og gul krem(til suksessterte) osv. Jeg har noen veldig gode stålkjeler, men de fungerer ikke til dette. Den trofaste teflonkjelen min er i ferd med å gi opp, og jeg vet ikke hvor den er kjøpt eller hvilket merke det er. Derfor tenkte jeg at noen av dere kanskje har noen tips?Anonymous poster hash: 24271...136 Ikea , du får 2 eller 3 stk inkl lokk for rundt 100 kr Anonymous poster hash: c7590...795 1
dillyduzit Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 Tusen takk, da drar jeg dit og titter litt Anonymous poster hash: 24271...136 Gjør det. De er nokså dyre, men her er det kvalitet. Gode og tykkbunnet, tåler en støyt og dette er kjeler du har i mange år framover :-) 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Gjør det. De er nokså dyre, men her er det kvalitet. Gode og tykkbunnet, tåler en støyt og dette er kjeler du har i mange år framover :-) Så bra. Jeg har Høyang polaris all steel-kjeler også, og de er fantastiske. Er ganske sikker på at mormor har en av party-kjelene, og den fikk hun i så fall i bryllupsgave for 50 år siden. Det burde vel tilsi at den er verdt prisen.Anonymous poster hash: 24271...136 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #7 Skrevet 10. oktober 2015 Høyang Polaris eller Jamie Oliver. Anonymous poster hash: 43cfb...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #8 Skrevet 10. oktober 2015 Høyang Polaris eller Jamie Oliver. Anonymous poster hash: 43cfb...1d6 Har du begge? Er det Jamie serien til Tefal du tenker på? Har kikket på samme gryte.Anonymous poster hash: e099a...2ca 1
dillyduzit Skrevet 10. oktober 2015 #9 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Har du begge? Er det Jamie serien til Tefal du tenker på? Har kikket på samme gryte.Anonymous poster hash: e099a...2ca Selv om det er et spørsmål til en annen, hopper jeg inn med et svar. Tefal har ikke jeg like god erfaring med (JO serien). Tefat er et godt merke, spesielt pannene, men grytene må skiftes ca etter 5-7 år, ettersom hvordan du bruker den. Om ikke jeg husker helt feil, har HP en jevnere varmefordeling enn tefal, i tillegg til å ha en enda tykkere bunn (viktig for suksesskrem/vaniljekrem etc) Har du spørsmål, kan du eventuelt sende meg en pm. Har vel nå 5 års erfaring med kjøkken, spesielt Høyang Polaris og tefal (og deBuyer, le creuset etc) Endret 11. oktober 2015 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Så bra. Jeg har Høyang polaris all steel-kjeler også, og de er fantastiske. Er ganske sikker på at mormor har en av party-kjelene, og den fikk hun i så fall i bryllupsgave for 50 år siden. Det burde vel tilsi at den er verdt prisen.Anonymous poster hash: 24271...136 Party har vel vært på markedet rett i overkant av 30 år. Den eneste Party-kjelen som har overlevd mer enn 3-4 år på mitt kjøkken er den som knapt har blitt brukt til annet enn å koke vann i. Min erfaring med belagte kjeler er at de dyreste slites ut nesten like fort som de billige, så jeg har helt gitt opp å kjøpe dyre kjeler i den tro at de holder lenge. Det er viktigere for meg at de ligger godt i hendene og har praktisk fasong og størrelse (og ser OK ut ). Jeg har samme erfaringen med en stekepanne fra Jamie Oliver/Tefal: En av de beste jeg har hatt når den var ny, men utslitt etter få år. For ordens skyld: Jeg behandler teflonkjelene mine normalt bra. Ikke for høy varme, aldri stålredskap (kun tre og plast), vaskes med nylonbørste, ikke skarpe skrubber, og vaskes aldri i oppvaskmaskinen. Og så vil jeg råde deg til å aldri, aldri, samme hva du kjøper, rote deg borti Høyangs Ceratec-belegg. Det starter bra, men blir nesten ubrukelig etter et år eller to. Anonymous poster hash: b907b...43d 1
dillyduzit Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 Party har vel vært på markedet rett i overkant av 30 år. Den eneste Party-kjelen som har overlevd mer enn 3-4 år på mitt kjøkken er den som knapt har blitt brukt til annet enn å koke vann i. Min erfaring med belagte kjeler er at de dyreste slites ut nesten like fort som de billige, så jeg har helt gitt opp å kjøpe dyre kjeler i den tro at de holder lenge. Det er viktigere for meg at de ligger godt i hendene og har praktisk fasong og størrelse (og ser OK ut ). Jeg har samme erfaringen med en stekepanne fra Jamie Oliver/Tefal: En av de beste jeg har hatt når den var ny, men utslitt etter få år. For ordens skyld: Jeg behandler teflonkjelene mine normalt bra. Ikke for høy varme, aldri stålredskap (kun tre og plast), vaskes med nylonbørste, ikke skarpe skrubber, og vaskes aldri i oppvaskmaskinen. Og så vil jeg råde deg til å aldri, aldri, samme hva du kjøper, rote deg borti Høyangs Ceratec-belegg. Det starter bra, men blir nesten ubrukelig etter et år eller to. Anonymous poster hash: b907b...43d Kan jeg spørre hva slags ovn/komfyr du har? altså, hvordan koketopp
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #12 Skrevet 11. oktober 2015 Kan jeg spørre hva slags ovn/komfyr du har? altså, hvordan koketopp Party-kjelene mine ble brukt på jernplater, og var av typen som ikke kunne brukes på induksjon. Foreldrene mine brukte sine (av samme type) på jernplater og senere på kjeramisk platetopp, og de holdt enda dårligere enn mine (men jeg aner ikke hvor flinke de var til å behandle dem). Jamie Oliver-panna og Ceratek-utstyret (4 kjeler og 2 stekepanner) har blitt brukt på en induksjonstopp (god futt, men ikke av de aller kraftigste). Når jeg byttet fra jernplater til induksjon kasserte jeg Party-kjelene, bortsett fra "pastakjelen" som var den eneste som ikke var utslitt. Party-kjelene er bedre og mer holdbare enn billige teflonkjeler, men ikke på langt nær nok til å forsvare prisforskjellen etter min mening. Anonymous poster hash: b907b...43d
dillyduzit Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Party-kjelene mine ble brukt på jernplater, og var av typen som ikke kunne brukes på induksjon. Foreldrene mine brukte sine (av samme type) på jernplater og senere på kjeramisk platetopp, og de holdt enda dårligere enn mine (men jeg aner ikke hvor flinke de var til å behandle dem). Jamie Oliver-panna og Ceratek-utstyret (4 kjeler og 2 stekepanner) har blitt brukt på en induksjonstopp (god futt, men ikke av de aller kraftigste). Når jeg byttet fra jernplater til induksjon kasserte jeg Party-kjelene, bortsett fra "pastakjelen" som var den eneste som ikke var utslitt. Party-kjelene er bedre og mer holdbare enn billige teflonkjeler, men ikke på langt nær nok til å forsvare prisforskjellen etter min mening. Anonymous poster hash: b907b...43d Nei da er det jo noe annet. Det mange ikke vet er at de må være noe forsiktig når det kommer til induksjon, ellers kan både panne og kjele slå seg lett (teflonlaget blir svakere etc). På induksjon burde man stille på lav varme, for å deretter stille høyere om man trenger det. Ser jo at du har da av de eldre typene, partykjelene har blitt forbedret de siste årene, blant annet fjernet PFOA stoffet. (Dette stoffet er fjernet i alle typer teflonbeleggspanner- og kjeler.) Hos noen kan de fungere som en drøm, mens hos andre fungerer de ikke i det hele tatt.
Olive Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 Toughened fra Le Creuset er helt fantastiske! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå