AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Når man flytter fra hverandre er man separert. Vi har lån på hus. Han får ikke lånet av banken, så banken sa vi må selge. Da smeller det fra han at jeg får en liten sum og står fortsatt som medlåner til vi faktisk blir skilt. Er slikt lovlig? Blir det ikke oppdaget siden vi har hver vår adresse? Han sa videre at han ville gjøre det slik for om et år har han kanskje ei ny som vil overta min del av lånet og at jeg da vil få restene av gjeld minus markedspris. Dette høres veldig ut som en dårlig idé eller hva skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 05b60...a5c
Lilla-damen Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Man blir ikke automatisk separert. Dere må selv levere inn separasjonspapirene og når året er omme må dere selv kreve skilsmisse. Ingenting er automatisk. Ingen kan nekte dere å eie et hus sammen uansett status gift/separert/skilt/bare gode venner osv. MEN Nei, du bør absolutt ikke bli med på en sånn avtale. For det første aner du ikke hvor lang tid det tar før "en ny" kan overta din del av lånet. For det andre mister du muligheten til å etablere deg om du ønsker å kjøpe noe siden du allerede er belånt. For det tredje blir du økonomisk avhengig av han og jeg antar at dere før eller senere blir uvenner -antakelig før..... Ikke gjør det, del alt og start på nytt, det er best for begge parter!!! Endret 10. oktober 2015 av Lilla-damen 9
Frøken S Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Ikke gjør det. Hvis han misligholder lånet er du ansvarlig for å betale. Det kan ta over ett år å begjære tvangssalg hvis du vil ut av avtalen senere. Du får heller ikke lån til å kjøpe deg noe så lenge du står som låntakere med han. 7
Gjest Blondie65 Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 Og du får heller ikke skilsmisse uten at det er skiftet. Det er ikke ditt problem at han ikke har råd til å beholde boligen. Det er hans. Du skal ha ut din andel nå, dersom du krever det. Ikke flytt uten at dette er avklart - enkelte barbariske tidligere ektefeller går til hærverk for å ødelegge for sin eks. Forøvrig: hvorfor skal du flytte? Det kan jo like gjerne vær du som kan overta hele boligen om et år med ny samboer? Selg!
Gjest SykkelJenny Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 Selg med en gang. Vente et år til han har "funnet en ny som kan overta din del av lånet" - dagens beste
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #6 Skrevet 11. oktober 2015 TS her. Han sa jeg skulle få 50 000 nå når jeg flytter ut. Jeg står som medeier til skilsmissepapirene er i orden 1.1 2017 Han skal banke ned lånet ved å jobbe overtid og leie ut et eller to av soverommene. Året vi blir skilt, så får jeg markedspris minus lånet (er jo 6,7% stigning hvert år uten boligkrakk sef) som han har banket ned alene uten meg.Jeg tok opp dette med å finne ei ny dame i løpet av dette året vi er separert. Men han sier at hun absolutt ikke skal ha noe med det vi har inngått Er han dumsnill eller er jeg naiv? Vi skal skrive ned alt og underskrive begge to. Vi skilles som venner. Han har ikke vært utro eller funnet seg ny dame. Jeg har ikke vært utro eller funnet ny mann. Vi skilles pga ingen kjærlighet, samhørighet og dårlig kommunikasjon. Han som vil skilles. Jeg tror vi kunne funnet tilbake til hverandre om vi gikk til parterapi. Men han vil absolutt ikke. Vi har ikke barn sammen. De siste årene har vi følt at vi bare har bodd sammen. Rutiner som har pågått i noen år. Tror også han ønsker å være single. 14 år som samboere, 6 år av de gift. Og bare kaste det ut døren. Ja ja. Sånn er jo livet. Det høres for godt ut til å være sant. Ser at alle dere som har svart mener vi bør selge. Jeg ønsker egentlig det jeg også, men så var jo deal'n hans veldig god. Kanskje altfor god? What to do. Jeg tror også vi komme til å skilles som sure fiender dersom jeg ikke går med på dette forslaget. Jeg har ikke tenkt å kjøpe meg leilighet før om noen år. Må få meg egenkapital noe jeg ikke har. Som jeg kanskje hadde fått ved å selge nå.Kan også selge med tap. Man vet jo ikke. Men det er ikke nok til selveierleilighet, bare borettslag. Og de ønsker ikke beboere med flere katter. Så mange tanker i hodet og tristhet i hjertet. What to do? Anonymous poster hash: 05b60...a5c
Gjest Blondie65 Skrevet 11. oktober 2015 #7 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg ville ikke gjort det sånn, men det er nok fordi jeg ble utnyttet fordi jeg var snill. Skal han betale leie til deg i perioden han bor der uten deg? Sørg for at en eventuell avtale blir tinglyst. Som sagt, jeg anbefaler det ikke.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #8 Skrevet 11. oktober 2015 TS her. Han skal ikke betale leie til meg. Han bor i huset, betaler på lånet og det som må. Jeg flytter ut 1.1 2016 Og skal betale min husleie i min leiligheten jeg skal leie pluss depositum. Han sier at han skal betale ned lånet alene det året vi er separert. Deler alt innomhus. Så tar vi skillsmisseoppgjøret på selve huset når vi søker skillsmisse og da skal jeg få markedspris minus lånet (han har betalt ned på, ikke jeg) sier han. Hvis han ikke får lån videre alene da, så skal vi selge. Og vi deler likt på evt overskuddet. Høres for godt ut til å være sant men. Jeg stoler litt på han . Men er veldig nervøs for om dette vil fungere i praksis. Hvordan får man tinglysning på denne avtalen? Må vi skaffe advokat? Anonymous poster hash: 05b60...a5c
Gjest Blondie65 Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Du må skaffe advokat for å gi deg råd i denne situasjonen. Det er bare han som har fordeler av denne avtalen, ikke du. Det e greit nok at du får oppgjøret etter et år, med øket - eller redusert - markedsverdi. Dette gir deg ingenting. Han, derimot, får fordelen av å tjene seg opp nok egenkapital uten ekstra bokostnader og din eneste fortjeneste er 50.000 i samme periode. De 50K kan fungere som cash til et depositum, og til eventuelt kjøp av inventar du mangler, men det er også alt. Du har ulempen med å måtte flytte fra hjemmet ditt og de 50K bør derfor være en kompensasjon for det uten at det påvirker oppgjøret om et år. Så, hvis du skal kjøpe bolig, må du nok en gang flytte når du får ut egenkapitalen din. Husk også på at det du skal ha ut er halvparten av verdien fratrukket lån. Hans innbetaling det neste året endrer ikke eierforholdet, det skal bare besørge at han kan betale deg ut. Får du renter på denne forsinkelsen? Forlang at han viser deg regnestykket sitt, både at det er mulig for han å betale ned nok til å betale deg ut og at det er mulig for han å beholde lånet alene (i.e. hva sier banken).
Frøken S Skrevet 11. oktober 2015 #10 Skrevet 11. oktober 2015 Det er en grunn til at han ikke får lån, hva er det? Hvorfor er det endret om ett år? Hvis årsaken er hans inntekt vil han ikke ha evne til å "banke ned på lånet. Du burde ikke gjøre dette. Om det blir sure miner nå, hvordan tror du det blir om ett år når situasjonen er den samme. Dere har ikke barn, han vil gå - tenk på deg selv jente! 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #11 Skrevet 11. oktober 2015 Du må skaffe advokat for å gi deg råd i denne situasjonen. Det er bare han som har fordeler av denne avtalen, ikke du. Det e greit nok at du får oppgjøret etter et år, med øket - eller redusert - markedsverdi. Dette gir deg ingenting. Han, derimot, får fordelen av å tjene seg opp nok egenkapital uten ekstra bokostnader og din eneste fortjeneste er 50.000 i samme periode. De 50K kan fungere som cash til et depositum, og til eventuelt kjøp av inventar du mangler, men det er også alt. Du har ulempen med å måtte flytte fra hjemmet ditt og de 50K bør derfor være en kompensasjon for det uten at det påvirker oppgjøret om et år. Så, hvis du skal kjøpe bolig, må du nok en gang flytte når du får ut egenkapitalen din. Husk også på at det du skal ha ut er halvparten av verdien fratrukket lån. Hans innbetaling det neste året endrer ikke eierforholdet, det skal bare besørge at han kan betale deg ut. Får du renter på denne forsinkelsen? Forlang at han viser deg regnestykket sitt, både at det er mulig for han å betale ned nok til å betale deg ut og at det er mulig for han å beholde lånet alene (i.e. hva sier banken). Ts Er en risk å ta alt dette. Han får jo sikkert ikke lånet neste år heller, siden verdien på boligen vil mest sannsynlig stige. Men lånet har jo gått litt ned. Han , som han sa, vil dette året bytte noen vinduer, pusse opp noen rom og reparere terrassen. Skjønner ikke at han skal ha råd til det og betjene et lån, banken sa han ikke kunne, eller de ikke vil risikere. De tok jo utgangspunkt at renten stiger til 8% Er ikke sikkert den gjør det men. Mye risk dette. Kan slå begge veier. Og det virker på meg som at dette vil gå utover meg. Men han er jo snill og vi skulle ordne med at skatten blir riktig delt siden jeg sitter med et lån på papiret som jeg ikke skal betale på. Hmmmmm . Høres jeg naiv ut? Kan det fungere? Er så sliten av alt dette nå. Takk for svar. Har satt saken i et annet lys jeg ikke helt så. Anonymous poster hash: 05b60...a5c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #12 Skrevet 11. oktober 2015 Det er en grunn til at han ikke får lån, hva er det? Hvorfor er det endret om ett år? Hvis årsaken er hans inntekt vil han ikke ha evne til å "banke ned på lånet. Du burde ikke gjøre dette. Om det blir sure miner nå, hvordan tror du det blir om ett år når situasjonen er den samme. Dere har ikke barn, han vil gå - tenk på deg selv jente! Han fikk ikke lånet fordi banken går utfra at lånerenten vil stige til 8% og at han ikke fikk lån til å betale meg ut nå i tillegg til lånesummen. Endringene på et år er at han har betalt ned på lånet (for håpentligvis) og kan "kjøpe" meg ut med markedspris minus lån da. Jeg vil om alt skulle klaffe, tjene på det. Men det kan backfire i form av ikke å få solgt huset til god pris dersom han fortsatt ikke får lån til å betale meg ut. Får ta det opp med han igjen. Ser litt mer nå når andre får sagt ting jeg ikke har tenkt på. Tusen takk for god hjelp. Kommer til å slite meg ut psykisk enda ett år til. Phu . Dette blir en helvetes uke Anonymous poster hash: 05b60...a5c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Fikk opplysning fra ei venninne. Skal til gratis advokat på torsdag på biblioteket Takk for svar dere Anonymous poster hash: 05b60...a5c
Gjest Blondie65 Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg ville hatt fullt oppgjør nå, for å bli ferdig med dette og gå videre. Alt annet blir seigpining.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #15 Skrevet 11. oktober 2015 Når man flytter fra hverandre er man separert. Vi har lån på hus. Han får ikke lånet av banken, så banken sa vi må selge. Da smeller det fra han at jeg får en liten sum og står fortsatt som medlåner til vi faktisk blir skilt. Er slikt lovlig? Blir det ikke oppdaget siden vi har hver vår adresse? Han sa videre at han ville gjøre det slik for om et år har han kanskje ei ny som vil overta min del av lånet og at jeg da vil få restene av gjeld minus markedspris. Dette høres veldig ut som en dårlig idé eller hva skal jeg gjøre?Anonymous poster hash: 05b60...a5c Selg huset og del evt overskudd mellom dere som dere da feks bruker til å nedbetale lån til. Å eie noe sammen etter skilsmisse blir bare tull. Anonymous poster hash: 979b9...f01 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #16 Skrevet 11. oktober 2015 Det er liksom garantert at han finner ei ny dame i løpet av året som skal overta lånet ? Anonymous poster hash: 29a0d...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2015 #17 Skrevet 15. oktober 2015 Blir ikke skatten annerledes for deg når du ikke bor i boligen når du er eier? Samtidig må du huske på at du skal bo i bolien i ett av dem siste to årene. Hvis du ikke selger boligen til riktig tid skattlegges du av salget. Det er mange hensyn å ta... Hva skjer med din gjeld? Betaler du ned deler av den mens du leier eller betaler (eks)mannen din del av gjelden også? Dumt spørsmål, kanskje, men han har jo store fordeler av å bo der det ekstra året. Og hvis han skal betale ned lånet sitt samtidig som du betaler leie så kommer du veldig dårlig ut av dealen. Du har kanskje forklart det, men jeg er midt i en travel nattevakt så skriver det her kanskje litt for kjapt;) God klem fra meg og håper alt ordner seg for deg. Håper dere begge får omtrent like mye ut av en evt deal. Tror jeg ville ha rådført meg med noen som kan mye om temaet før jeg har gått med på noen deal med eksmannen. Ikke mye som skal til for at alt går galt:) Livet er annerledes for dere begge i 01.01.2017 Anonymous poster hash: 45802...4db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå