Superlammet Skrevet 6. desember 2004 #21 Del Skrevet 6. desember 2004 Trådstarter, jeg synes du skal gjøre nøyaktig det du føler deg selv komfertabel med! Gud er ifølge kristne allvitende og allmektig, så da kan du spørre deg selv hvorfor han lar dette skje med en god kristen som deg selv dersom dette er en foreferdelig synd. Er enig med Eir når det gjelder historien og grunnlaget for denne "loven" som står i Bibelen. Det er en gammel lov, og jeg synes personlig at det er galskap å overholde denne i dagens samfunn. Du må som sagt gjøre det du selv føler er riktig. Husk at jobben i din meninghet er ikke ditt privatliv. Jeg er veldig påpasselig med å ikke blande privatliv og jobb, og selv om det høres uvitende ut så synes jeg menighetsarbeid også er en jobb der man kan ha et privatliv utenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 8. desember 2004 #22 Del Skrevet 8. desember 2004 at ting blir komplisert om man har sex før ekteskapet er ikke fordi at Gud synes dette er synd. du er redd for å bli stemplet og utestengt av menigheten...den "kjærligheten" der var det ikke Gud som fant opp. den "kjærligheten" menigheten og de fleste andre religiner messer om er betinget...mennesker har her virkelig et sykt bilde på Gud og seg selv. Gud gir deg betingelsesløs kjærlighet- ekte kjærlighet...han kommer ikke til å tilgi deg' date=' fordi du synder ikke... Føles det godt og riktig for deg, så er det det. et menneskes sexualitet er noe av det viktigste aspektet ved et menneske. aldri fornekt at du er et sexuellt vesen. du er ren, elsket og verdig![/quote'] Mer er ikke å si om det. Gud elsker mennesker betingelsesløst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2004 #23 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg vil si at siden alderen ved inngåelse av ekteskap har blitt så høy' date=' blir det umenneskelig å nekte folk sex. Jeg vil si at det er helseskadelig å nekte seg selv fysisk kontakt langt opp i voksen alder.[/quote'] KUNNE IKKE SI MEG MER ENIG Det er galt og sykt og la en religion amputere ens naturlig og nødvendige livsutfoldelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. desember 2004 #24 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg er ikke kristen, men er opptatt og interisert i religiøse spørsmål. Og nå er jeg litt undrende her. Hvis Gud er allmektig og har skapt oss i sitt bilde og med fri vilje, hvorfor har han da lagt en haug med restiksjoner på våre lyster og hvordan vi skal bruke denne viljen? Er ikke mange av disse restriksjonene oppstått utfra samfunnmessige behov og er dermed menneskeskapt?I ethver samfunn er det behov for normer og regler. også for seksuell adferd.Men samfunn endrer seg! Skal vi allikevel forholde oss til flere hundre-, om ikke tusen års gamle regler? Til trådstarter: Jeg skjønner godt ditt dilemma, go har medfølelse for at det må være vanskelig å foholde seg til. Jeg føler ikke at jeg kan gi deg gode råd på hva du skal gjøre, men håper du finner en løsning som er riktig for deg.Lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 11. desember 2004 #25 Del Skrevet 11. desember 2004 Jeg er ikke medlem av noen menighet og er ikke noe særlig kristen. Jeg har sex, har hatt samboer og alt det der. For meg er ikke det noe galt i det hele tatt. Men jeg synes det blir litt dobbelmoral om du som sentral leder/person i pinsemeningheten, som mener sex hører hjemme innenfor ekteskapet, skal stå og forkynne om dette og rådgive unge til å frastå fra sex, mens du samtidig har deg på kveldstid??! Ikke vet jeg hvilken rolle du har i menigheten, men det blir litt som om at lederen for GreenPeace skulle spist hvalkjøtt til søndagsmiddag, for å sette det litt på spissen. Hvis du er uenig i menighetens verdigrunnlag har du kanskje ikke noe i ledelsen å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smil - ikke innlogget Skrevet 9. januar 2005 #26 Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg synes ikke du skal tenke så mye på hva som er riktig i forhold til menigheten. Du må tenke på om dette forholdet er skadelig for deg, eller skadelig for ditt forhold til Gud. Det er ofte sånn at vi mennesker ikke vil se sannheten, fordi løgnene føles så mye mer behagelige i øyeblikket. Jeg mener ikke å gjøre meg til dommer for deg. Jeg ber deg bare om å tenke godt igjennom dette. Jeg tror de beste rammene for sex finnes i ekteskapet. Hva skjer om du skulle bli gravid for eksempel? Hva skjer om mannen du har et forhold til plutselig dumper deg? Du sier selv at du bare vil være venn med ham, men det kan nok være vanskelig å ikke bli følelsesmessig knyttet til en person som du har et så nært og intimt forhold til. Gud vil det beste for deg. Vær åpen og lytt til ham. Og tenk hva som egentlig er det beste for deg. Smil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Arielle -ikke pålogget Skrevet 19. januar 2005 #27 Del Skrevet 19. januar 2005 Wodan skrev: Gud er ifølge kristne allvitende og allmektig, så da kan du spørre deg selv hvorfor han lar dette skje med en god kristen som deg selv dersom dette er en foreferdelig synd. Nå er det en gang slik at mennesker har fri vilje. Alt man velger selv å gjøre er ikke Gud ansvarlig for. Når du da spør hvorfor Gud lar dette skje med en god kristen, lurer jeg på; hva tenker du at Gud skulle gjort? kommet ned fra himmelen og slått henne i hodet med noe hardt? det er ikke Gud som bestemmer våre handlinger, det er helt og holdent oss selv. Dette henger også i sammenheng med det lenej skiver: Hvis Gud er allmektig og har skapt oss i sitt bilde og med fri vilje, hvorfor har han da lagt en haug med restiksjoner på våre lyster og hvordan vi skal bruke denne viljen? Jeg ser ikke på dette som restriksjoner, men på en "oppskrift" eller gode råd om hva man bør velge. hvis man feks har valget mellom å drepe et menneske eller ikke, så står det i "restriksjonene" at man ikke skal slå i hjel. Og det er jo helt klart at dersom du velger å ikke slå i hjel, får du det mye bedre med deg selv enn dersom du hadde gjort det. Slik at det som står i Bibelen er råd og pekepinner på hvordan vi bør bruke den frie vilje til å ha detbra med oss selv. En av hovedgrunnene til at Gud har sagt at man bør gifte seg før man har sex tror jeg er feks alle kjønnsykdommene, HIV/aids, voldtekter, uønskede barn (abort) osv. Stort sett alt av dette haddde vært unngått dersom alle bare hadde sex med en og samme person hele livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå