Gå til innhold

"Alle er like mye verdt" for en dødtfødt ting å si.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer bare ikke å se på alle som like mye verdt. Jeg er glad i familien og venner og jeg hater ikke alle jeg treffer på gata. Men herregud, så masse ekle mennesker det er å se og. Tenk på is terroristene, og alle som mener de kan ta alt og ødelegge folks liv i Norge. Jeg klarer bare ikke å se de som liker mye verdt. Man skulle ikke tro vi var samme art.

Anonymous poster hash: 4a054...5a0

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man skal være litt romantisk så kan man si at i utgangspunktet er alle like mye verdt. Men det man gjør vil påvirke andres syn på en, og dermed også graden av hvor mye verdt man er.

Anonymous poster hash: 432b3...67d

Skrevet

Det er bare noe man sier. Vår verdi som menneske blir bestemt av menneskene rundt oss og hvor godt vi kan følge de normene i det samfunnet vi lever i. Vi har alle "like" som barn, men jo eldre vi blir er det  våre valg og nytte som setter en prislapp på våre hoder. 

Anonymous poster hash: 8e513...c90
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Det er nødvendig å si at alle er like mye verdt. Se hva som skjer med folk som har blitt sett på som mindre verdt i historien? Levde de fine liv eller? Tror ikke det du.

Skrevet

Alle barn er like mye verdt, etter noen år så stopper det. Terrorister som du sier er eksempel på noen som har null verdi og ikke fortjener livets rett.

Blir litt som den at alle er pene også. Nei, mange er langt i fra pene, og det er faktisk helt ok!

Anonymous poster hash: 48282...ddb

Skrevet

De som faktisk går rundt å tror at alle mennesker er like mye verd. Er ekstremt naive

• Liker 1
Skrevet

Alle mennesker som velger å følge lover og Gjør sitt for at samfunnet skal fungere, er snille med andre og viser omsorg er like mye verdt. Og så er det egoistiske svin, kriminelle og terrorister som ikke er verdt mye. Ingen synes Breivik er verdt noe og heller ikke IS folk. Jeg synes dyr er like mye verdt som mennesker, ikke alle er enige. Men ville du hellet ha hjulpet en hund fra å drukne eller en terrorist? Akkurat der tror jeg de fleste ville valgt hunden. Så kan terroristen reflektere over alle liv de har tatt og familier de har ødelagt mens lungene sakte fylles med vann og dødskrampa omfavner dem før de slukes av helvetes flammer. Nå ble jeg revet med

Anonymous poster hash: 7b379...9e0

• Liker 1
Skrevet

"We are all equal. Some ar just more equal than others"

Anonymous poster hash: a7e68...953
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Det som ligger til grunn for IS-terroristenes handlinger er jo nettopp at de opererer (ut i det ekstreme) etter samme overbevisning som deg, TS: Alle er ikke like mye verdt.

Ved at du rangerer terroristene under deg selv, går du samtidig god for en del av menneskesynet deres. Og det blir litt paradoksalt for min del.

Det at man betrakter alle mennesker som like mye verdt er et grunnleggende verdivalg man tar. Og jeg mener det er et helt avgjørende valg for å opprettholde siviliserte samfunn. Alternativet er i siste instans konsentrasjonsleirene, for å si det sånn.

Endret av Aricia
  • Liker 6
Skrevet

Jeg tror ikke det uttrykket er ment til å tolkes slik at alle mennesker er verdt like mye for enkeltmennesker. Det er klart at for deg så er moren din mer verdt enn moren min, og motsatt for meg.

Men at sånn rent objektivt sett så er et liv et liv, og har like stor verdi, kanskje? Jeg er fremdeles ikke enig i utsagnet og vil nok fortsatt mene at andre, redelige mennesker jeg ikke har noe personlig forhold til er mer verdt enn Breivik for eksempel, men det er vel kanskje slik de som er enig i utsagnet tenker det?

Bare synser, så klart.

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

Det som ligger til grunn for IS-terroristenes handlinger er jo nettopp at de opererer (ut i det ekstreme) etter samme overbevisning som deg, TS: Alle er ikke like mye verdt.

Ved at du rangerer terroristene under deg selv, går du samtidig god for en del av menneskesynet deres. Og det blir litt paradoksalt for min del.

Det at man betrakter alle mennesker som like mye verdt er et grunnleggende verdivalg man tar. Og jeg mener det er et helt avgjørende valg for å opprettholde siviliserte samfunn. Alternativet er i siste instans konsentrasjonsleirene, for å si det sånn.

signerer denne,klokt sagt og er helt enig med deg

Skrevet (endret)

Jeg klarer bare ikke å se på alle som like mye verdt. Jeg er glad i familien og venner og jeg hater ikke alle jeg treffer på gata. Men herregud, så masse ekle mennesker det er å se og. Tenk på is terroristene, og alle som mener de kan ta alt og ødelegge folks liv i Norge. Jeg klarer bare ikke å se de som liker mye verdt. Man skulle ikke tro vi var samme art.

Anonymous poster hash: 4a054...5a0

Det er snakk om to forskjellige verdier.

"Alle er like mye verdt" handler om menneskeverdet. Nazistene vil her være uenige.

Det at du er glad i familiemedlemmene dine er hvor mye de er verdt for deg personlig og er uavhengig av menneskeverdet, du kan være uendelig mer glad i din egen hund enn en sultende afrikaner eller IS-terrorist. 

Endret av Summers
  • Liker 1
Skrevet

Det handler jo bare om at alle skal ha en ukrenkelig rett til å eksistere innenfor et minimum av rettigheter og verdighet. Det handler om noen som rager over deg i hiarkiet likvel ikke skal kunne bruke dette som grunn til å begå ugjerninger mot de som er laverestånde.Gud så teit å legge seg opp i.

Anonymous poster hash: 4d64d...29b
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...