AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #1 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg og datteren min på 5 ønsker oss et dyr (eller flere). Jeg er fullt klar over alt som følger med av tid, ansvar og kostnader, jeg kommer til å sette meg skikkelig inn i hva som trengs for det vi velger, og vi har også forsikret oss om pass om det trengs. Katt og hund er ikke aktuelt pga evt pass, så det blir f.eks gnager, fugl eller fisk. Jeg ønsker derfor litt tips og erfaringer fra andre. Jeg er nybegynner, så det bør kanskje ikke være for krevende, men jeg er villig til å lære. Dette blir ikke barnet sitt dyr, men det må jo være noe hun kan være med å passe på, og også håndtere. På forhånd takk Anonymous poster hash: 088fb...7d1
Lulilelu Skrevet 10. oktober 2015 #2 Skrevet 10. oktober 2015 Så er fugl eller gnager trenger ikke pass? De må ha like mye pass som en katt. Ellers er alle dyr fantastisk på hver sin måte men her er det mye smak og behag. Jeg elsker hamster men er ikke like glad i marsvin f.eks. Vil anbefale å lese om hvert dyr angående hva som kreves av stell og så ta avgjørelsen derifra. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #3 Skrevet 10. oktober 2015 Så er fugl eller gnager trenger ikke pass? De må ha like mye pass som en katt. Ellers er alle dyr fantastisk på hver sin måte men her er det mye smak og behag. Jeg elsker hamster men er ikke like glad i marsvin f.eks. Vil anbefale å lese om hvert dyr angående hva som kreves av stell og så ta avgjørelsen derifra. Hun skriver jo at de har forsikret seg om pass hvis det trengs. Jeg ville anbefalt marsvin. Jeg vokste opp med marsvin og de ga meg utrolig mye glede. Jeg har marsvin nå i voksen alder også, for de er virkelig noen fantastiske dyr. Det er fint for både barn og voksen. To ting som er veldig viktig med marsvin er at de må være flere da de er flokkdyr og ikke trives alene, og de må ha stort bur. Jo større jo bedre vil jeg si. Anonymous poster hash: a8611...da5 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #4 Skrevet 10. oktober 2015 Så er fugl eller gnager trenger ikke pass? De må ha like mye pass som en katt. Ellers er alle dyr fantastisk på hver sin måte men her er det mye smak og behag. Jeg elsker hamster men er ikke like glad i marsvin f.eks. Vil anbefale å lese om hvert dyr angående hva som kreves av stell og så ta avgjørelsen derifra. Jo, så klart. Men de som kan passe kan ikke passe katt eller hund. Det er snakk om ferier eller noe akutt altså, ikke at vi skal sette bort dyra støtt og stadig (bare sånn i tilfelle det skulle komme opp). Anonymous poster hash: 088fb...7d1 1
Okapi Skrevet 10. oktober 2015 #5 Skrevet 10. oktober 2015 For femåringer funker det best med hunder og katter. Smådyr er som regel ikke kosedyr, og småbarn synes fort det blir kjedelig å stort sett bare se på dem.
Gjest Belle âme Skrevet 10. oktober 2015 #6 Skrevet 10. oktober 2015 Db katter. Marsvin(ikkje fra dyrebutikk.) Db kaniner. Db=dyrebeskyttelsen
Aurora M. Skrevet 10. oktober 2015 #7 Skrevet 10. oktober 2015 Synes hamster er fine dyr jeg da. Jeg hadde to stk. som liten og hadde stor glede av dem. Mine var veldig tamme og kosete (de blir jo veldig mye hva du gjør de til- noe som for så vidt gjelder alle kjæledyr). Hvis man har to sammen så de har selskap i hverandre, et stort og godt bur der de får utfolde seg, så tror jeg de har et godt liv. Marsvin har jeg ikke erfaring med, men jeg vil anta de ligger omtrent på linje med hamster m.t.p hvor mye arbeid det er. Lykke til med valget!
Kontormus Skrevet 10. oktober 2015 #8 Skrevet 10. oktober 2015 Nåja, sønnen hadde to marsvin og ett av de beit av og til slik at det kjentes godt. Disse kan heller ikke være alene flere dager i strekk.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 10. oktober 2015 #9 Skrevet 10. oktober 2015 (endret) , Endret 13. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Okapi Skrevet 10. oktober 2015 #10 Skrevet 10. oktober 2015 Synes hamster er fine dyr jeg da. Jeg hadde to stk. som liten og hadde stor glede av dem. Mine var veldig tamme og kosete (de blir jo veldig mye hva du gjør de til- noe som for så vidt gjelder alle kjæledyr). Hvis man har to sammen så de har selskap i hverandre, et stort og godt bur der de får utfolde seg, så tror jeg de har et godt liv. Marsvin har jeg ikke erfaring med, men jeg vil anta de ligger omtrent på linje med hamster m.t.p hvor mye arbeid det er. Lykke til med valget! Hamstere, spesielt syriske, er stort sett solodyr, de har det med å drepe hverandre om man tvinger dem til å bo sammen. Det er liksom det som har gjort dem så populære, siden å ha ett dyr krever mye mindre enn å ha to eller tre. Generelt anbefales det ikke å ha mer enn én, med mindre det er snakk om roborovski-hamstere. 2
Aurora M. Skrevet 10. oktober 2015 #11 Skrevet 10. oktober 2015 Hamstere, spesielt syriske, er stort sett solodyr, de har det med å drepe hverandre om man tvinger dem til å bo sammen. Det er liksom det som har gjort dem så populære, siden å ha ett dyr krever mye mindre enn å ha to eller tre. Generelt anbefales det ikke å ha mer enn én, med mindre det er snakk om roborovski-hamstere. Ups! Det ante jeg rett og slett ikke! Mine to var kjempegode venner. De sov sammen og koste seg. Ikke var de av samme kull heller. Kanskje de bare var litt spesielle.. Men da var det altså et dårlig råd jeg ga TS om å ha to for selskapets skyld!
nytid Skrevet 10. oktober 2015 #12 Skrevet 10. oktober 2015 Marsvin ville jeg anbefalt! De er så flink på å kommunisere, å kommer med mange søte rare lyder som viser hva de vil😊 mine lagde koselyder når de koste seg, å hylte ut når jeg åpnet kjøleskapet for der visste de at maten kom ifra men som sagt over: les deg opp på de forskjellige dyrene, å tenk på tid, stell og hva dere ønsker med dyret
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg og datteren min på 5 ønsker oss et dyr (eller flere). Jeg er fullt klar over alt som følger med av tid, ansvar og kostnader, jeg kommer til å sette meg skikkelig inn i hva som trengs for det vi velger, og vi har også forsikret oss om pass om det trengs. Katt og hund er ikke aktuelt pga evt pass, så det blir f.eks gnager, fugl eller fisk. Jeg ønsker derfor litt tips og erfaringer fra andre. Jeg er nybegynner, så det bør kanskje ikke være for krevende, men jeg er villig til å lære. Dette blir ikke barnet sitt dyr, men det må jo være noe hun kan være med å passe på, og også håndtere. På forhånd takk Anonymous poster hash: 088fb...7d1 Anbefaler et dagaktivt dyr. Anonymous poster hash: 512e2...c3d
altflyter Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 Mitt første kjæledyr var en hamster, men de er ufattelig kjedelig. Slenger meg på forslaget om marsvin. Det er litt arbeid med burvask og det begynner fort å lukte, men de er veldig koselige og selskapsyke. Dog er det lurt å kjøpe to, da de er veldig sosiale dyr Men om dere gir det mye oppmerksomhet går det selvsagt greit med ett. Bare noe å ha i bakhodet...
Okapi Skrevet 11. oktober 2015 #15 Skrevet 11. oktober 2015 Rotter kan jo også være verdt å vurdere. Jeg tror egentlig jeg ville valgt rotter eller marsvin om dere vil ha dagaktive og sosiale dyr. Hamstere er asosiale og mest aktive rundt skumring, og ørkenrotter og degi er spinnville og klin umulige å fange. Kaniner krever masse plass og spiser opp møblene, og fugler liker ikke kos og blir gjerne veldig gamle.
Lulilelu Skrevet 11. oktober 2015 #16 Skrevet 11. oktober 2015 Mitt første kjæledyr var en hamster, men de er ufattelig kjedelig. Slenger meg på forslaget om marsvin. Det er litt arbeid med burvask og det begynner fort å lukte, men de er veldig koselige og selskapsyke. Dog er det lurt å kjøpe to, da de er veldig sosiale dyr Men om dere gir det mye oppmerksomhet går det selvsagt greit med ett. Bare noe å ha i bakhodet... Jeg har ikke samme erfaringen. Jeg har hatt 2 gullhamster og det var mye selskap i de. De lærte og forstod mer enn jeg trodde var mulig. Men de lever i veldig kort tid da Marsvinet jeg hadde var veldig kjedelig. Ja det var mye mas til tider (på en god måte ) men ellers bare stod han der. Han jeg hadde var langhåret så han måtte også klippes ofte, i tillegg til klørene, og han bæsjet noe helt ufattelig mye. Men syriske hamster bør som regel være alene mens marsvin bør være 2. Siden hamster lever i 2 år og marsvin lever i 6 så ville jeg prøvd hamster først
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #17 Skrevet 11. oktober 2015 Vet at mange mener at foreldrene skal ha hoved ansvaret. Men, det er ikke alltid nødvendig. Jeg tok meg av mine egne hamstere fra jeg var 5-6 år. Jeg gjorde alt selv. Så klart, pappa viste meg det første gangene, men etter det gjorde jeg det selv. Vær Fredag etter skolen måtte jeg rengjøre burene, helt selv. Ikke noe "imorgen" eller "senere", Fredag da var det rengjøring av bur. Mat og vann til dyrene ble gjort vær morgen før jeg dro på skolen, og vær kveld før jeg la meg. Tror barn kan fint lære seg å ta ansvar. Og det er absolutt ikke umulig, så lenge barnet selv er interessert. Jeg var veldig interessert i dyr da jeg var lita. Tok meg av 4 hamstere, 2 kaniner og katt helt selv. Hunden var hele familien sin. Hadde egentlig to hamstere, men søsknene mine mistet interessen ganske fort så jeg fikk de. Jeg gjorde alt fra dag 1, rengjøring, stell og kos. Vær Fredag rengjorde jeg alle bur og kattekassen. Vær dag, to ganger om dagen fikk alle mat og vann, og jeg elsket å styre med dyrene. For søsknene mine ble det en byrde, for meg var det kos å sitte ute på gårdsplassen å vaske bur slik at dyrene mine hadde det bra. Det ga meg en glede, noe søsknene mine aldri fikk ut fra jobben. Flere av vennene mine hadde hamstere og kaniner, alle kom til meg. Hadde opp til 4 kaniner, for alle ble lei og skulle avlive kaninene eller gi de vekk, jeg tok til meg alle og tok vare på de. Var fosterhjem til 6 kattunger som ble dumpet i skogen. Tok meg av de da jeg var bare 9 år gammel. Helt selv, fostret de opp på flaske og fant de et hjem. Var jeg som fant de i skogen, og nektet å sende de videre når jeg fint kunne gjøre jobben selv. Så jeg vil si jeg var i overkant interessert i dyr Anonymous poster hash: f5f1d...d73 1
Tvist Skrevet 11. oktober 2015 #18 Skrevet 11. oktober 2015 Vet at mange mener at foreldrene skal ha hoved ansvaret. Men, det er ikke alltid nødvendig. Jeg tok meg av mine egne hamstere fra jeg var 5-6 år. Jeg gjorde alt selv. Så klart, pappa viste meg det første gangene, men etter det gjorde jeg det selv. Vær Fredag etter skolen måtte jeg rengjøre burene, helt selv. Ikke noe "imorgen" eller "senere", Fredag da var det rengjøring av bur. Mat og vann til dyrene ble gjort vær morgen før jeg dro på skolen, og vær kveld før jeg la meg. Tror barn kan fint lære seg å ta ansvar. Og det er absolutt ikke umulig, så lenge barnet selv er interessert. Jeg var veldig interessert i dyr da jeg var lita. Tok meg av 4 hamstere, 2 kaniner og katt helt selv. Hunden var hele familien sin. Hadde egentlig to hamstere, men søsknene mine mistet interessen ganske fort så jeg fikk de. Jeg gjorde alt fra dag 1, rengjøring, stell og kos. Vær Fredag rengjorde jeg alle bur og kattekassen. Vær dag, to ganger om dagen fikk alle mat og vann, og jeg elsket å styre med dyrene. For søsknene mine ble det en byrde, for meg var det kos å sitte ute på gårdsplassen å vaske bur slik at dyrene mine hadde det bra. Det ga meg en glede, noe søsknene mine aldri fikk ut fra jobben. Flere av vennene mine hadde hamstere og kaniner, alle kom til meg. Hadde opp til 4 kaniner, for alle ble lei og skulle avlive kaninene eller gi de vekk, jeg tok til meg alle og tok vare på de. Var fosterhjem til 6 kattunger som ble dumpet i skogen. Tok meg av de da jeg var bare 9 år gammel. Helt selv, fostret de opp på flaske og fant de et hjem. Var jeg som fant de i skogen, og nektet å sende de videre når jeg fint kunne gjøre jobben selv. Så jeg vil si jeg var i overkant interessert i dyr Anonymous poster hash: f5f1d...d73 Du har nok rett i at du var spesielt interessert. Veldig bra, men som du sier, alle vennene dine ble lei av dyrene, og foreldrene ville ikke ha ansvaret, så da ble de gitt til deg. Slik er de fleste barn, så jeg ville aldri som voksen tatt til meg et dyr sammen med barnet, uten at jeg selv vil ta arbeidet om barnet går lei. For det er veldig vanlig.
Okapi Skrevet 11. oktober 2015 #19 Skrevet 11. oktober 2015 Du har nok rett i at du var spesielt interessert. Veldig bra, men som du sier, alle vennene dine ble lei av dyrene, og foreldrene ville ikke ha ansvaret, så da ble de gitt til deg. Slik er de fleste barn, så jeg ville aldri som voksen tatt til meg et dyr sammen med barnet, uten at jeg selv vil ta arbeidet om barnet går lei. For det er veldig vanlig. Enig der. Det er vesentlig at barnet forstår at ansvaret ikke forsvinner selv om det går lei. Det er litt av grunnen til at jeg er skeptisk til sånne dyr til veldig små barn. En femåring er ikke i stand til å forstå forpliktelsen. På den annen side, nå sier jo trådstarter at det er hun og datteren som vil ha dyret. Hvis det er vel så mye for hennes egen del er det jo bare å kjøre på.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #20 Skrevet 11. oktober 2015 Hamster: skal leve alene, syrisk er kanskje det beste her siden de er størst. Skal ha bur som måler minst 50x80 cm i bunn, og ikke alt for høyt, siden de helst ikke skal falle så mye mer enn 30 cm. Løpehjulet må være såpass stort st ryggen ikke bøyes når de løper. For syriske hamstre er en god størrelse 28 cm i diameter på hjulet. Skal ikke ha spon fra gran eller furu. Er aktive tidlig morgen og sent kveld, så vil i hovedsak sove på dagen når barnet er våkent, me noen hamstre pleier å tilpasse seg våre døgnrytmer. Skal få være ute sv buret 1-2 tiner hver dag på et sikkert område der det blir passet på hele tiden. Noen hamstre blir litt tamme, men de aller aller fleste hamstre vil aldri sitter stille på fanget å bli kost med. Oppdretter er bedre enn butikk, sosialisert og slipper sykdommer som ofte er i butikkene. Rotter: Skal bo minst 2 og 2 sammen, buret skal minst være rundt 50-80 cm i bunn, og 80 cm høyt, men høyde er viktigere enn bunnflaten. Men det er ikke noe poeng med høyt bur om du ikke bruker høyden, så ha masse etasjer, hengekøyer, sputniker, taustiger, hus og leker. Kjøp helst fra oppdretter, mine rotter var tamme og kosete dagen vi fikk dem hjem, og er verdens snilleste. Dyrebutikkrotter er ofte livredde i starten og bruker lang tid på å bli trygge på deg, rotter biter hardt når de biter. (Steller deg også med tennene, men det er bare kos fra dere side, når du er blitt bitt blør du og merker det for å si det sånn, alt annet er bare stell eller st de tror du er mat etc. Om du syntes de stellebiter lit for hardt kan du lage en lys iih lyd. Rotter biter generelt ikke om de ikke føler seg truet eller har smerter, mine gutter har aldri vært aggressive på noen som helst måte.) guttene markerer ofte en god del, og blir ofte dobbelt så store jentene, de er som oftest noen store latsabber og ligge rå sover hele dagen, og kan godt ligge mange timer i fanget ditt, men første 6-12 månedene kan de være like viltre som jentene. Jentene er mye mindre og markere mindre, men noen jenter marker også mye, er ikke like rolige som guttene, skal være over alt hele tiden, så man må virkelig passe på ledninger og slikt, har ikke så mye tid til kos, men er som oftest kontaktsøkende likevel og finner på masse morsomt. Jentene er mer underholdene, mens guttene er mer i kontakt med deg. Skal ikke ha spon av gran/furu, kan få luftveisinfeksjoner og dø. Skal så klart få utetid hver dag, helst 2 timer, mine gutter er ikke noe problem å ha ute mye mer, siden de helst vil henge med meg, så de kan fint være ute 8 timer om dagen, men som oftest tusler de uansett tilbake til buret for å sove etter en time. Undulat: skal alltid være minst 2 stk, men er ofte vanlig å først skaffe seg en og gjøre den trygg, før man skaffer en ny en, lettere å temme når de er alene fordi de er ensomme og vil heller bli kjent med deg enn å være alene (så ja, egentlig hanske trist). Jeg har alltid hatt to med en gsng, og de har virkelig elsket hverandre, gjør absolutt alt sammen!! Har også blitt tamme, men mer interesser i hverandre, sånn vil det alltid være når man har to, men om du bare har en vil den bli veldig deprimert samme hvor mye tid du bruker sammen med de. Guttene er ofte mer pratsomme og lettere å tamme, men er også ekstremt mye mer høylytte enn jentene, om du skal ha de i stuen så kan du bli litt smågal etterhvert. Aldri dekk til buret ned håndkle, de er livredde for mørket og blir stille siden de er redde. Om noe skremmer dem da og de begynner å fly rundt kan de brekke vinger og slikt fordi de ikke ser noe.av samme grunn er det lurt å ha på et lite nattlys om natten. skal være ute å fly minst 2 timer hver dag, mine fugler var på stuen og fikk fly fritt hele dagen, de holdt seg i hovedsak til buret sitt eller vinduene. hadde også noen kvister over buret som de elsket (slike Trollhassel grener, så det ble som et tre). Syntes egentlig ikke man skal ha fugl i bur, men buret må i det minste være stort nok til at de kan fly frem og tilbake i det, lengde er viktigst her, og så klart ikke lave hamster bur, men størrelsen til rotteburet er også en fin størrelse til undulater. Bæsjer/tisser hvert 15 min, så hver forberedt på masse små fuglebæsjer rundt om i rommet. Å temme undulater krever veldig mye tålmodighet, og aldri press deg på mot den vilje, den skal komme til deg, ikke jag med hendene. Best å kjøpe fra oppdretter her også, da de blir sosialisert fra de er små, og ikke sitter vettskremt i butikkbur. Har ikke så veldig mye peiling på marsvin og kanin, men samme hvilket dyr du skal ha skal du passe på at dyret får riktig mat tilpasset arten, ikke billig gnagerfor fra matbutikken. Det er faktisk mye jobb med burdyr, jeg bruker mer tid på rottene enn jeg gjorde med katten min, altså, katten kan jo alltid være med rundt og du må ikke passe på når den er ute, så med katten kan du gjøre alt mulig samtidig, så på den måten bruker du mer tid på gnagere, siden du faktisk må være i direkte kontakt med dem. Du skal alltid passe på å ha store nok bur, og dyr som lever i flokk skal ha en partner, det er vi som er egoistiske å velger å ha dyr, og da skal vi passe på at de har det så godt som mulig kaniner skal helst ikke sitte i bur, flere og flere har nå løse innekaniner som er dotrente og alt, da må du passe på å sikre ledninger osv. Anonymous poster hash: 9ee2e...832 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå