Gå til innhold

Kan jeg bruke dette glasset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et glass med pesto i kjøleskapet som hadde stått for lenge og ble muggent. Hadde samtidig også bruk for et lite glass som jeg kan bruke til å småting som krydderblandinger osv, i, så jeg håndvasket det og satte det til side. Det lukter ingenting av glasset og det ser helt rent ut.

Men kom til å tenke på det etterpå. Jeg bor på hybel uten oppvaskmaskin så jeg har bare varmt vann og zalo tilgjengelig til all koppvask. Tror dere glasset er trygt å bruke til å ha andre ting i nå, eller vil det være rester av mikrober der enda som kan skade ting som krydder osv? Kan så klart gå over det noen flere ganger men det ser jo rent ut og lukter jo rent..

Anonymous poster hash: 43ac2...1db
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde et glass med pesto i kjøleskapet som hadde stått for lenge og ble muggent. Hadde samtidig også bruk for et lite glass som jeg kan bruke til å småting som krydderblandinger osv, i, så jeg håndvasket det og satte det til side. Det lukter ingenting av glasset og det ser helt rent ut.

Men kom til å tenke på det etterpå. Jeg bor på hybel uten oppvaskmaskin så jeg har bare varmt vann og zalo tilgjengelig til all koppvask. Tror dere glasset er trygt å bruke til å ha andre ting i nå, eller vil det være rester av mikrober der enda som kan skade ting som krydder osv? Kan så klart gå over det noen flere ganger men det ser jo rent ut og lukter jo rent..

Ville kastet det

Anonymous poster hash: 205ca...811

Skrevet

Hvis du er usikker, så kan du koke det. :)

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er usikker, så kan du koke det. :)

Blir muggsporer drept ved koking, og vil kokingen ødelegge skadeligheten av muggsporene?. De kan også

sitte i belegget inni lokket

• Liker 1
Skrevet

Det vet jeg ikke, men etter vask (og eventuelt koking) vil det være mindre sporer og myotoksiner enn det er i f.eks. rosiner og annen tørket frukt. Eller havregryn, for den saks skyld. 

Jeg hadde brukt glasset om igjen uten å koke det.

• Liker 2
Skrevet

Kok både lokk og glass hvis du er usikker, men jeg ville ikke ha hatt noen problemer med å bruke det så lenge det er vasket skikkelig i varmt vann med Zalo.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde brukt glasset etter en grundig oppvask. Hvis ikke du føler deg trygg så dreper både koring og klorin soppsporer. Klorinen må skylles av veldig grundig etterpå så koking er nokk enklere. Toksiner forsvinner ved vasking.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var i tvil ville jeg ha kokt glasset.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde brukt glasset etter en grundig oppvask. Hvis ikke du føler deg trygg så dreper både koring og klorin soppsporer. Klorinen må skylles av veldig grundig etterpå så koking er nokk enklere. Toksiner forsvinner ved vasking.

Jeg ville ikke brukt klorin eller klor på noe som skal brukes til matvarer

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke brukt klorin eller klor på noe som skal brukes til matvarer

Ser jeg skrev feil. Mente selvfølgelig koking.

Klor er vel ikke vanlig å ha i husholdningen. Går for så vidt an å lage det men det er vel mest for spesielt interesserte.

Endret av Inocybe
  • Liker 1
Skrevet

Normalt har glass glatt overflate og ikke porøs, da skal det mye til at ting setter seg. Kok glasset og bruk det om du er usikker. Jeg hadde nok bare vasket det og brukt det.

Anonymous poster hash: a28f8...b5d
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svarene deres. :) Da koker jeg glasset.

Skrevet

Herregud, ja. Å koke glasset er vel temmelig overdrevet.

Anonymous poster hash: dec4a...a2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...