Ms. Steele Skrevet 9. oktober 2015 #1 Skrevet 9. oktober 2015 Er dette ok mtp vann og mur? Vil dreneringspappen holde fukten borte eller skal man ikke ha bed inntil husvegger? Har en venninne som sier jeg ikke må finne på å lage bed inntil veggen, men de fleste naboene på feltet her har det. Syns det er så pent, men vil jo ta vare på huset vårt Hva gjør man?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #2 Skrevet 9. oktober 2015 Det er nok ingen krise med tanke på vann og mur om arbeidet er gjort skikkelig, men for det første vil ofte ikke blomstene trives så godt inntil husveggen siden de er mer utsatt for tørke pga lite regnvann og desto mer varme (det er lunere inntil veggen, ikke minst i solveggen), og dersom plantene blir høye og tette vil panelen få lite luft. Anonymous poster hash: 3b8e2...92c
Ms. Steele Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2015 Vi har mur i hele første etasje, så panelen er det ikke noe problem med. Vanningen står jeg for selv og er ikke avhengig av regnvannet. Jeg vil gjerne ha tulipaner om våren og flotte sommerblomster senere, men ble litt usikker ang bed inntil mur. Har aldri tenkt på fukt på den måten før. Vil tro at arbeidet er ok utført. Vi kan se dreneringspappen/plasten.
lilletuss87 Skrevet 9. oktober 2015 #4 Skrevet 9. oktober 2015 Det anbefales ikke å ha bed inntil husvegg! Vet mange har, men det er fagfolk som sier at det ikke anbefales så jeg ville styrt unna det
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #5 Skrevet 9. oktober 2015 Vi har ved inntil veggen på en side, ingen synlige problemer. Men vi vanner ikke veldig mye. På fremsiden av huset er det så tørt at det hadde ikke plantene trivdes om vi ikke hadde vannet mye. Jeg hadde nok prøvd å lage alternativt blomsterbed litt bort fra huset.Anonymous poster hash: 569f1...4ae
Lutetium 71 Skrevet 9. oktober 2015 #6 Skrevet 9. oktober 2015 Dreneringen rundt husveggen er laget for å holde vann borte fra grunnmuren. Da er det lite lurt å tilføre fukt slik et blomsterbed vil gjøre. Hva er viktigst i lengden, et hus uten fuktskader eller pene blomster?
Pinkee Skrevet 9. oktober 2015 #7 Skrevet 9. oktober 2015 Hvis der er skikkelig drenering/plast, så er vel ikke vanning av planter største problemet. Men, plante-røtter kan bli et problem. Hvis du planter vekster med sterke/kraftige røtter, kan dem skade dreneringen. Men, tulipaner og sommerblomster tror jeg skal gå helt fint. Da kommer du jo til å lufte jorden jevnt, bare pass på å ikke skade plasten med spaden.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2015 #8 Skrevet 10. oktober 2015 Mtp rotteproblematikk bør du heller ikke ha bedet helt inntil husveggen. Anonymous poster hash: f92ce...aa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå