Diva Skrevet 23. september 2004 #1 Skrevet 23. september 2004 Min lille øyesten har vært syk en knapp ukes tid nå. Det begynte med at hun kastet opp litt vann/galle et par ganger, og så stoppet hun å spise. Hun har altså ikke tatt til seg noe mat på snart en uke, og hun kaster opp bittelitt i ny og ne. Vann drikker hun heldigvis, men hun er forferdelig pjusk, likevel har hun noe mer energi igjen enn jeg ville trodd.... Vi var hos veterinær på mandag, og fikk med Zoolac, parafin (til å løse opp den angivelige forstoppelsen) og nytt för som ikke var fullt så fiberrikt. Med beskjed om å ta kontakt igjen om det ikke bedret seg. Det gjorde det ikke, så vi dro i dag igjen. Først og fremst var veterinæren nedlatende, og hørte ikke på meg i det hele tatt. Trakk dumme konklusjoner og synset veldig uten å overveie alle sannsynligheter, synes jeg. De skulle ta blodprøve på henne, og da ble jeg og sambo "jaget" ut av rommet. Vi fikk vente en stund sa de. Så fikk vi beskjed om at han ikke kunne ta blodprøve fra forbenet på grunn av at blodåren(e) var for små!?!?!?!? Det er det dummeste jeg har hørt, for vår forrige flinke vet. hjemme i Skien klarte dette kjempefint og vi ble også inkludert i rutinene der, og han var utrolig proff. Denne veterinæren skulle visst ta blodprøve via buken (!)?? Det har jeg aldri hørt om, men han vet forhåpentligvis hva han gjør :o Vi fikk beskjed om at de ville gi pus intravenøst og ha henne et par timer til observasjon. Vi dro hjem i mellomtida, selv om jeg absolutt ikke ville. Jeg bad dem instendig om å ringe om det var noe spes, og det gjorde de også. Den ene blodprøven viste at hun har en kraftig infeksjon av noe slag, og at han mistenke livmorbetennelse. Skrekk og gru Han var ikke helt sikker, men han skulle ta et røntgenbilde (ser man virkelig betennelser i livmor på et enkelt røntgen bilde??? ). Vi skal dit nå igjen klokken 7 og klokka går så vannvittig treigt. Har hørt at det kan ta en stund før livmorbetennelse blir oppdaget og at det da ofte er for sent. Jeg krysser alt jeg har for at hun ikke er så dårlig, og at hun blir frisk igjen. Men jeg tenker det verste. Selv er jeg midt oppi STOR problemer i forholdet mitt, vi har dårlig økonomi, jeg er skral og skal på en MR på tirsdag, og nå er også pusejenta mi syk.
Tilde Skrevet 23. september 2004 #2 Skrevet 23. september 2004 Uffda! Hørtes ikke noe særlig ut det, nei.Vet godt hvordan det er når en blir redd for lillepusen sin... Håper det går bra med henne :trøste:
Arwen Skrevet 23. september 2004 #3 Skrevet 23. september 2004 Huff da Diva. Vil bare gi deg en klem jeg
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2004 #4 Skrevet 23. september 2004 :trøste: Dette også da, midt oppi alt det andre... :-( Håper virkelig at pusen din blir frisk igjen, vennen... K
Arkana Skrevet 23. september 2004 #5 Skrevet 23. september 2004 Mammas katt har hatt akkurat samme problem i et par uker nå. Kaster opp, men fikk ikke opp særlig mat. Spiser omtrent ingenting og drakk lite, veldig svak og klarer ikke hoppe så høyt. Hos dyrlegen fikk hun bedøvelse og kastet opp to uker gammel mat (kunne se fuglefjær og hun har ikke vært ute på to uker). Hun hadde visst en urinveisinfeksjon som dyrlegen mente ikke var hovedårsaken til dette. Hun fikk antibiotika og er nå mye piggere. Det trenger ikke være alvorlig, oppkast og lite matlyst er vel symptom på det meste.
:-) anna Skrevet 23. september 2004 #6 Skrevet 23. september 2004 Og det er faktisk sant at katter har ni liv... Har en katt som har bevist det flere ganger. Han har blandt annet fått dialyse etter en kraftig forgiftning som dyrlegen tvilte på at den kom til å komme seg fra. Men vi tok sjansen ettersom den ikke kom til å ha det veldig vondt heller. Men den gjorde det og er friskere og sunnere enn noen gang. Nå er den ni år og den ligger her i stolen og har det så bra som en katt kan ha det :-) Så ikke gi opp pusen enda...
Diva Skrevet 23. september 2004 Forfatter #7 Skrevet 23. september 2004 Heisann! Nå er jeg foreløpig litt roligere i allefall. Tusen takk for hyggelige svar Jeg skrev litt over stokk og stein i stad, var så hysterisk. Men vi dro tilbake til dyreklinikken for å hente pus i 7-tida og det første jeg fikk se var røntgenbildene. De viste en liten rar sak i tarmene, og det kunne enten være et fremmedlegeme som pus har fortært eller en eller annen tarm-greie (husker ikke hva det het), der tarmen på en måte gikk "inn i hverandre", tror ikke det var tarmslyng. Det var i allefall ingen infeksjon, de hvite blodlegemene var svært forhøyede, og det var nok derfor legen kicket på det. Uansett, så var operasjon det eneste alternativet, ellers ville pus dø Selvfølgelig blir det operasjon, og hun kommer på som akutt og blir det første dyret som får kirurgisk hjelp i morgen tidlig. Takk og lov.... Det koster oss flesk, og vi har absolutt ikke penger nå, men jeg håper vi får låne av slektninger. Fra før av i denne uken har vi betalt ca 1900,- og nå blir det i allefall 3000,- for operasjonen. Men det er verdt det! Jeg TROR jeg skjønner at det er viktig å forsikre dyrene sine nå,- så forsikring skal det bli på pus. Om alt går bra i morgen,- det er alltid en risiko med narkose og det er ikke sikkert hun tåler den. Regner med at det blir en ganske kjip dag på jobb i morgen. Men jeg må prøve å tenke positivt, kan ikke ta sorgene på forskudd. Det som blir bra om alt går i orden, er at når pus kommer seg og får løpetid neste gang, er det en hannpus ledig som faktisk matcher henne bra genetisk (hun har en liten defekt i kneskåla, derfor må en eventuell partner være så lite beslektet som mulig med henne) - om alt går bra, så kan det hende vi får kattunger i hus om noen måneder :D :D Takk for all hjelp dere, - det hjelper virkelig å få ord på følelsene og høre andres erfaringer
Gjest Gjesta Skrevet 23. september 2004 #8 Skrevet 23. september 2004 Godt at det er mulig å hjelpe pusen din da, selvom det er en viss risiko! Skal krysse fingre for at du får hjem en frisk og rask pus snart! Og kattunger da - DET blir herlig, det! K
Soul Skrevet 23. september 2004 #9 Skrevet 23. september 2004 :trøste: Måtte bare gi en klem jeg, for det hørtes det ut som du trenger. Håper operasjonen går bra og at pusen blir frisk!
Diva Skrevet 24. september 2004 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2004 Tusen takk for klemmer og tilbakemeldinger :D Det varmer virkelg! Nå har faktisk hele saken tatt en ny og bedre vending.... Vi leverte pus hos veterinæren før jeg dro på jobb i dag morges, og vi la igjen våre telefonnumre sånn i tilfelle,- de skulle jo ringe uansett. Jeg var ganske blek om nebbet og bekymra da jeg dro på jobb, siden jeg har vært nervevrak en hel uke nå, og ting har vært ganske kaotiske. Jeg hadde bare lyst til å ringe og høre hvordan ting hadde gått, og tenkte jeg skulle vente til 12-tiden med det. I stedet ringte hun som skulle operere, og sa at de ikke trengte å operere likevel. Røntgenbildet i dag tidlig før operasjon hadde vist at fremmedlegemet (det var ikke noe med tarmen likevel...) hadde flyttet på seg, og de bestemte seg dermed for å prøve å ta en skikkelig utskylling med klystèr og allting, og den kom jaggu ut av seg sjøl på "naturlig" måte. Så pus var med andre ord klar til henting og mye bedre i formen SÅ herlig at hun holdt ut smertene i natt og klarte seg til i dag SÅ herlig at hun slapp operasjon SÅ herlig at hun er seg selv igjen, og hun har til og med spist bittelitt på klinikken SÅ herlig at vi slapp de 3-4000 ekstra, selv om det hadde vært en selvfølge å operere, så var det kjekt å slippe unna med kun totalsum på 3000,- og "ikke mer". Nå er pus hjemme igjen og jeg kan ta det helt med ro med tanke på livmorbetennelse, tarmproblemer og annet skummelt. Hun begynner å likne seg selv igjen nå og koooser seg i sofaen og strekker på bena. Selv om hun har gått ned en del og er i tynneste laget, tror jeg det går bra når hun klarer å spise igjen. Hvilket jeg tro vil skje ganske snart i og med at hun orket litt på klinikken. En STOR byrde er forsvunnet som dugg for solen. Jeg som var så redd for å miste pusen min Det er som et mirakel for meg Nå skal jeg snart ringe oppdretter og fortelle hvordan det gikk. Også skal vi kose oss med litt mat her hjemme før jeg drar på kino med en venninne i kveld. Med god samvittighet. Weeee :-) :dagensrose:
angie Skrevet 25. september 2004 #13 Skrevet 25. september 2004 Det er alltid trist når kjæledeggen blir syk. Vet akkurat hvordan du har det, da den ene katten min ifjor hadde mellomørebetennelse. Jeg gikk til en healer med henne, og hun er frisk idag. Har ingen antydning til at det skal komme tilbake igjen. Dyrlegen mente det var et spes tilfelle, siden jeg var altfor sen med å gå til dyrlegen med henne. Om hun ikke blir frisk, vil jeg anbefale healer. Det er bare å spørre dyrlegen, de vet om det er noen som praktiserer i området der du bor. Håper pusen din blir frisk igjen!
Diva Skrevet 25. september 2004 Forfatter #14 Skrevet 25. september 2004 Takk for svar alle sammen :D Pus er i gang igjen og har begynt å spise. Jeg er så utrolig lettet! Er så glad for å ha henne tilbake i nesten 100 % igjen Hun er kosete som alltid og har begynt å tigge når vi har mat framme,- da er hun ganske lik sitt gamle jeg. Dakar, hun har jo gått ned mye i vekt, og jeg kjenner at hun er ganske lett når jeg løfter henne opp, og ryggraden er SVÆRT "kjennbar". Huffe Men det kommer nok til å jevne seg ut nå, i og med at hun har begynt å spise igjen. Jeg håper at hun fortsetter å være frisk nå, og at veterinæren(e) ikke har oversett noe eller tatt feil av noe. Jeg synes en av de var ganske så uproff, av flere grunner og var svært lite informativ og inkluderende. Neste gang går vi til en veterinær som blir anbefalt av vår oppdretter. angie : takk for tips : Healing har falt meg inn, jeg har en mor som driver med det. Kan nok få overtalt henne til å gi pus noen behandlinger. D.
Gjest 1111 Skrevet 25. september 2004 #15 Skrevet 25. september 2004 Så godt at alt gikk bra til slutt! er ikke noe gøy når husdyr er syke.. :-? fortsatt god bedring til pus!
angie Skrevet 25. september 2004 #16 Skrevet 25. september 2004 Så fint at øyenstenen din er god igjen! Det blir nok kjempestas å få kattunger i hus Skulle ønske jeg hadde en kattunge, men jeg har tre katter fra før, så det går nok ikke. Skal jo ha tid til dem jeg har nå, også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå