Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Niesen min har bursdag i midten av desember. Frem til nå har jeg gitt en bursdagsgave og en julegave, men i år tenker jeg å kombinere dem. Er det ok?

Anonymous poster hash: e489f...4aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bursdag i midten av november og hater å få kombinerte burdags og julegaver. Min tanke er at man ikke gir kombinerte burdags og julegaver til en født i juli. Så da gjør man ikke det med noen andre heller.

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hvor gammel niesen er, og hva du tenker å gjøre. Om hun fex er tretten og ønsker seg en ny olabukse til 1200 og du pleier å gi henne julegave og bursdagsgave til 600 hver, så er det helt ok å slå sammen hvis du snakker med henne. Men jeg ville nok ha delt opp var jeg deg, med mindre hun er såpass stor at du kan snakke med henne og hun ønsker seg noe som er "dobbelt så dyrt" som det du pleier å gi henne. 

• Liker 4
Skrevet

NEI!!

Jeg har bursdagi romjulen, og kan skrive under på at kombinert jule- og bursdagspresang suger som F. Det er dritkjipt å sitte på bursdagen å ikke få presang, for den fikk du jo til jul. Eller omvendt, om din niese har bursdagen før jul. 

Bursdagen blir mye mindre stas for et barn uten presanger. Eller et fint kort i en konvolutt, det brydde meg midt bak som barn (og forøvrig nå også..). 

Anonymous poster hash: 7e156...4c7
  • Liker 2
Skrevet

Helt ok for min del. Har bursdag i slutten av oktober.

Anonymous poster hash: fc7f2...f7c

• Liker 1
Skrevet

Det var de verste gavene. Sånn med mindre det var noe spesielt og dyrt jeg ønsket meg. Da var det greit

Anonymous poster hash: 992c2...671
Skrevet

Halve familien min har bursdag i desember og det er en ufravikelig regel at det er to gaver og bursdaggaven skal ikke ha julepakkepapir. 

Anonymous poster hash: 99585...565
  • Liker 16
Skrevet

.... og bursdaggaven skal ikke ha julepakkepapir. 

Det er en god regel. Niesen min er født andre juledag, og det kunne ikke falle meg inn å kombinere eller bruke julepapir. Ofte kjøpes gaver inn tidlig her, og gjerne de to samtidig, og gjerne noe som kan høre sammen også (fex dukke til jul og dukkevogn til bursdag) men aldri sammen, nei. 

Anonymous poster hash: 16f21...aaf

Skrevet

Nei, det er ikke greit.

Har selv bursdag i desember og jeg har alltid fått to gaver. For meg er det en selvfølge (noe det burde være for alle). Har en niese som også har bursdag i desember, hun får to gaver.

Skrevet

... bursdaggaven skal ikke ha julepakkepapir. 

Det har jeg aldri brydd meg om. 

Anonymous poster hash: 992c2...671

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor vil du kombinere dem?

Hvis niesen din inderlig ønsker seg noe som i pris tilsvarer bursdagsgave + julegave, du snakker med henne og hun synes det er en grei løsning, kan du gjøre det denne ene gangen. Selv da ville jeg foretrukket å gi penger til både bursdag og jul, med klar beskjed om hva de skal brukes til. Eller jeg ville spleiset med noen andre.

• Liker 1
Skrevet

Halve familien min har bursdag i desember og det er en ufravikelig regel at det er to gaver og bursdaggaven skal ikke ha julepakkepapir. 

Helt enig, det har jeg også alltid praktisert. Men ikke alltid med hell. Et år hadde jeg ikke mer vanlig gavepapir til en bursdag i desember og måtte kjøpe mer. Jeg gikk da til den litt bortgjemte hylla med "helårspapir", som selvfølgelig var tre ganger så dyrt som julepapiret. Jeg tok med et jeg syntes var fint, rødt med litt lilla og gull på. Verken bursdagsbarnet eller andre fikk med seg at det ikke var julepapir.

At bursdagsgaver ikke skal pakkes i julepapir gjelder forøvrig hele året.

Skrevet

- og vanlig gråpapir er supert som innpakkingspapir, da kan man bare plukke bånd og eventuelle andre pynteting etter sesong :)

• Liker 1
Skrevet

Niesen min har bursdag i midten av desember. Frem til nå har jeg gitt en bursdagsgave og en julegave, men i år tenker jeg å kombinere dem. Er det ok?

Anonymous poster hash: e489f...4aa

Nei! Jeg har bursdag på julaften, og som barn var det helt pyton å måtte velge om jeg ville åpne pakken som bursdagsgave eller  julegave, især når det kom fra så nær familie som tanter og onkler. Heller to mindre gaver enn en stor. 

Nå som jeg er voksen og ikke fullt så materialistisk er det helt ok å få maks en gave (vil helst ikke ha noen), men som barn og tidlig tenåring var det kjempekjipt. 

Gjest Rosemoren
Skrevet (endret)

Her har vi flere som har bursdag like før jul, samt en som har bursdag på julaften, og her har det alltid vært 2 anledninger, 2 gaver.

Men vi har også hatt det slik at hvis noen ønsker å gi en større bursdagsgave/julegave, så kan det ordnes.

Vi har den avtalen at om man vanligvis gir en gave til 200 kr til bursdag og jul, og finner en ting til 400 som man har lyst til å gi, er det greit.

Da kan man gi denne til den ene dagen (bursdag), men da bruker man også 50 kr ekstra for å lage i stand en liten ekstragave til jul. 

Endret av Rosemoren
Skrevet

Jeg har bursdag en uke før jul og syns slike sammenslåtte gaver er dritt sålenge det ikke er noe veldig spesielt jeg ønsker meg. Det blir veldig lite fokus på bursdagsbarna i desember, siden folk ofte har mye å gjøre da, så det å faktisk få en gave til bursdagen blir litt ekstra spesielt. At noen faktisk har tatt seg tid til å huske på deg og din bursdag midt i julestria, ikke bare slått det sammen for det er enklest. For min del var min bursdag like viktig som min bror sin som er født i juni, men mange "glemte" liksom bort meg, siden det var jul. Det er litt sårt å aldri få sin helt egen dag. Kanskje spesielt i tenårene når du begynte å føle litt på at dagen din var mer til bry enn til glede.

Men er det noe spesielt som står på lista er det greit. Ett år ga jeg beskjed om at jeg helst ville ha alle gavene slått sammen, for jeg ønsket meg bunadssølv :)

• Liker 2
Skrevet

Moren min har bursdag i midten av desember, og jeg og søsteren min har aldri gitt henne kombinert jule- og bursdagsgave. Det synes jeg er litt ufint, med mindre man gir noe veldig spesielt. 

Anonymous poster hash: c4a6d...a00
Skrevet

Jeg får ofte kombinert jule- og bursdagsgave. Har aldri opplevd det som et problem.

Så lenge de fortsatt husker på å gratulere meg når dagen min kommer så er jeg fornøyd. Det er tanken som teller, og da skal avsender få lov å gjøre det på den måten som passer h*n best. :)

Anonymous poster hash: 95b53...dc8
Skrevet

Nevøen min er født lillejulaften og det ser ut som at mitt barn kommer rett rundt jul også, kombinerte gaver er uaktuelt! Dette ga min bror klar beskjed om og det samme har jeg gjort. Det er en bursdagsgave og en julegave. Å kombinere må avtales med mottaker i så fall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bursdag en uke før jul og syns slike sammenslåtte gaver er dritt sålenge det ikke er noe veldig spesielt jeg ønsker meg. Det blir veldig lite fokus på bursdagsbarna i desember, siden folk ofte har mye å gjøre da, så det å faktisk få en gave til bursdagen blir litt ekstra spesielt. At noen faktisk har tatt seg tid til å huske på deg og din bursdag midt i julestria, ikke bare slått det sammen for det er enklest. For min del var min bursdag like viktig som min bror sin som er født i juni, men mange "glemte" liksom bort meg, siden det var jul. Det er litt sårt å aldri få sin helt egen dag. Kanskje spesielt i tenårene når du begynte å føle litt på at dagen din var mer til bry enn til glede.

Men er det noe spesielt som står på lista er det greit. Ett år ga jeg beskjed om at jeg helst ville ha alle gavene slått sammen, for jeg ønsket meg bunadssølv :)

Akkurat sånn følte jeg det som barn også.

Jeg er romjulsbarn og søsteren min sommerbarn.

Husker jeg ofte fra familie på pappa sin side fikk gaver hvor det sto: God Jul og Gratulerer med dagen.

Søsteren min fikk akkurat samme gave som jeg gjorde, men hun fikk også gave til bursdagen sin.

Det var veldig sårt som barn, og følte ofte at jeg ikke var like viktig som søsteren min.

Mamma forsto det, og satt ned foten. Det skulle ikke være noen forskjels behandling på oss.

Veldig glad for at mamma gjorde det :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...