Gå til innhold

Orkidé-hjelp...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har nettopp kjøpt min første orkidé, og har lest tips og råd her for hvordan jeg best kan ta vare på den. Jeg prøver etter beste evne, og knoppene som var på blomstene da jeg kjøpte den har faktisk sprunget ut. MEN, en del av bladene har fått svarte prikker, og de ser ikke helt friske ut (en har også falt av). Er det noen som vet noe om dette? Er det noen jeg gjør galt? Og hvor lenge holder egentlig blomstene seg når de er utsprunget? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ja, det er vel sikkert ikke så dumt. Jeg kommer ikke på hva den heter i farta, men jeg tror det er den som veldig mange har (ph... - et eller annet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Du har sikkert kjøpt en phalanopsis. Dette er den vanligste orkideen her i landet.

Vet ikke hva de svarte prikkene på bladene er men vet at den trenger lite vann. Det greieste er å holde blomsterpotta under rennende vann. la den så renne godt av seg før den blir satt tilbake i potteskjuleren.

Dettte kan du gjøre hver 7-10 dag.

Den må også stå lyst, helst i et vindu .

Hvis det ikke er så lenge siden du kjøpte blomsten så kan du jo ta en tur innom butikken hvor du kjøpte den for å forhøre deg om problemet. Kan jo være noe feil med dem fra produsenten?

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Svarte prikker på Phalaenopsisen høres ut som vannsyke/råte - den har fått for mye vann.

Sjekk at det ikke står vann i potta, det tar livet av den på en-to-tre. Er bladene gule i tillegg, er det ingen tvil. Siden de faller av, synes jeg det høres sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...