Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere har lesedager hvor dere leser pensum hele dagen, hva gjør dere når dere tar pause? Korte pauser og litt lengre pauser. Hvor lenge leser dere, og hvor lenge er pausene deres? 

Jeg bruker feks å ta en litt lengre pause hvor jeg trener og dusjer, men det kan jeg jo bare gjøre en gang, for det er jo ganske tidkrevende, selv om det er en god måte å fordøye stoffet på. Når jeg har "fri" så liker jeg å lese skjønnlitteratur og se serier, men føler at jeg ikke kan gjøre det når jeg tar pause fordi da bare fortsetter jeg å fylle på. 

Noen tips? 

Anonymous poster hash: 471f8...037
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker pomodoro-metoden. Det går ut på at man jobber som følger: 

20 minutters jobbing

5 minutters pause - gå vekk fra stedet du leser, strekk på kroppen, osv

20 minutters jobb

5 min pause

20 min jobb

5 min pause

20 min jobb

15 min pause. 

Altså 4*20 minutters jobbing, med 5 minutter mellom intervallene, og 15 minutter etter hvert 4. intervall. 

Du kan selvsagt velge lengden selv, men greien er at det skal være korte pauser og relativt korte jobbintervaller. 

Det finnes mange apper som holder styr på tiden for deg. 

I pausene mine går jeg litt omkring, trekker evt litt luft, og i de lange pausene blir det litt surfing eller lesing eller spilling på mobilen. 

Anonymous poster hash: 82b29...077
  • Liker 2
Skrevet

Takk for tipset! Jeg liker egentlig å holde på litt lenger, både med lesing og pauser. Jeg bruker vanligvis å lese i ca 1,5t, fordi når jeg først er i gang så går det så bra å holde på. Men så liker jeg også å ta litt lengre pauser, på kanskje 20-30 min. Så det er da jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Blir på en måte litt for lang tid til å bare trekke litt luft og spille på mobilen og sånn, om du skjønner? 

Skrevet

Takk for tipset! Jeg liker egentlig å holde på litt lenger, både med lesing og pauser. Jeg bruker vanligvis å lese i ca 1,5t, fordi når jeg først er i gang så går det så bra å holde på. Men så liker jeg også å ta litt lengre pauser, på kanskje 20-30 min. Så det er da jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Blir på en måte litt for lang tid til å bare trekke litt luft og spille på mobilen og sånn, om du skjønner? 

Dette gjør jeg også. Når jeg først har kommet i gang er jeg mer effektiv om jeg holder på en god stund, rundt 2-3 timer. Deretter har jeg en litt lengre pause før jeg fortsetter igjen. Hvor lenge pausene varer avhenger litt av lesetid, tid på døgnet og om jeg har annet på planen denne dagen. 

I pausene pleier jeg å dusje, gå på butikken, spise, forberede middag (for eksempel pizzadeig), se på film/serier, surfe på nett, vaske klær eller annet. Det avhenger litt av hvor lang pausen er på og hva jeg må gjøre i løpet av dagen. Jeg liker best å surfe på nett, for eksempel på KG, eller se på film/serie da det er her jeg slapper ordentlig av og kobler ut. Når jeg dusjer, vasker klær eller forbereder middag jobber hjernen min fortsatt aktivt med stoffet jeg har lest. Det kan være positivt enkelte ganger, men som oftest synes jeg det er greit med en ordentlig avkobling. 

For min del kunne jeg ikke ha brukt pausene til å trekke litt luft. Da bare venter jeg på at pausen er over og jeg får ikke en god nok avkobling. Dette går jo uansett bare på hva en foretrekker selv. Jeg vet at noen bruker pausene til fargelegging i de svært populære fargeleggingsblokkene for voksne. Det får du vurdere selv. For min del skriver jeg for hånd, og hånden min hadde blitt helt ødelagt om jeg skulle brukt både lesetiden og pausetiden til dette. 

Anonymous poster hash: 194a0...343

Skrevet

Dette gjør jeg også. Når jeg først har kommet i gang er jeg mer effektiv om jeg holder på en god stund, rundt 2-3 timer. Deretter har jeg en litt lengre pause før jeg fortsetter igjen. Hvor lenge pausene varer avhenger litt av lesetid, tid på døgnet og om jeg har annet på planen denne dagen. 

I pausene pleier jeg å dusje, gå på butikken, spise, forberede middag (for eksempel pizzadeig), se på film/serier, surfe på nett, vaske klær eller annet. Det avhenger litt av hvor lang pausen er på og hva jeg må gjøre i løpet av dagen. Jeg liker best å surfe på nett, for eksempel på KG, eller se på film/serie da det er her jeg slapper ordentlig av og kobler ut. Når jeg dusjer, vasker klær eller forbereder middag jobber hjernen min fortsatt aktivt med stoffet jeg har lest. Det kan være positivt enkelte ganger, men som oftest synes jeg det er greit med en ordentlig avkobling. 

For min del kunne jeg ikke ha brukt pausene til å trekke litt luft. Da bare venter jeg på at pausen er over og jeg får ikke en god nok avkobling. Dette går jo uansett bare på hva en foretrekker selv. Jeg vet at noen bruker pausene til fargelegging i de svært populære fargeleggingsblokkene for voksne. Det får du vurdere selv. For min del skriver jeg for hånd, og hånden min hadde blitt helt ødelagt om jeg skulle brukt både lesetiden og pausetiden til dette. 

Anonymous poster hash: 194a0...343

Har det på samme måte som deg med det å trekke litt luft. Bare venter på at pausen skal bli ferdig da. 

Fargelegging har jeg ikke tenkt på. Det er en god måte å koble av på. Det og musikk. Tror jeg må vurdere å skaffe meg en slik bok! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...