Gå til innhold

Gi jenta mi penger for gode karakterer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som har begynt på ungdomsskolen. Vurderer å gi henne 100kr for karakteren seks, og kanskje 50 kr for karakteren fem. Hun er veldig ivrig på skolen.

Hva tenker dere om det som?

Anonymous poster hash: 1c734...051

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg ikke noe særlig om. Det viktigste er at hun gjør det så bra som hun får til. En 5'er i norsk kan for eksempel tilsvare en 6'er i matematikk for henne. En differanse på 50 kr mellom seks og fem er også ganske mye. 

Akkurat nå vil det nok bare gøy for henne å få penger for gode karakterer, men det er litt viktig at du tenker på langtidseffektene, særlig når hun allerede er ivrig skolemessig. Det er slitsomt å bare trakte etter 6'ere, og når man ikke får den ene 6'eren kan man ta det fryktelig tungt når man er en såkalt "flink pike". Det er nemlig det du avler opp nå. 

Gi henne ros og berømmelse når hun får gode karakterer på grunn av god innsats. Gjerne gi henne en gave eller gjør noe ekstra spesielt i en periode hun virkelig har jobbet bra, men å sette en pris på karakterene hennes tror jeg ikke har så gunstig resultat i lengden. 

Anonymous poster hash: c4b28...dbe
  • Liker 19
Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Xxx

Endret av Magnifiq
Skrevet

Stebarna mine fikk penger når de ikke hadde glemmekryss på en måned. Tror kanskje det er bedre. Men det var på barneskolen.

Anonymous poster hash: d0ed0...93d
  • Liker 2
Gjest Kattifnatten
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Støtt henne, ros henne og vær der når hun trenger hjelp. Vis at du er stolt. Men la for all del motivasjonen for å få gode karakterer komme innenfra. Da får hun det lettere senere, både på videregående skole og studier. 

Skrevet

Har ikke ungdomskolen fremdeles et karaktersystem med veldig mange karakterer mellom heltall? Hvordan skal du da skille mellom 5/6 og 6/5 f.eks? 

Jeg var/er skoleflink, og var dypt og inderlig misunnelig på de som fikk penger for karakterene sine. 

Rett og slett fordi jeg hadde tjent ganske mye på det. Men jeg hadde en indre motivasjon som drev meg til å gjøre det bra uansett, så pengene hadde ikke endret noe annet enn at økonomien hadde blitt bedre. 

Den dag i dag holder jeg på med doktorgrad innenfor teknologi og realfag, så jeg klarte meg selv uten motivasjon fra dem rundt :P

Anonymous poster hash: bd81b...1fd
Skrevet

Om du absolutt skal gi penger, så gi heller penger for god orden og atferd. 

Anonymous poster hash: b9e73...55c
  • Liker 1
Skrevet

Har ikke ungdomskolen fremdeles et karaktersystem med veldig mange karakterer mellom heltall? Hvordan skal du da skille mellom 5/6 og 6/5 f.eks? 

Anonymous poster hash: bd81b...1fd

En 5/6 er en svært sterk 5'er. En 6/5 er en svært svak 6'er. Det er vel uansett ikke her problemet ligger. 

Skrevet

Om du absolutt skal gi penger, så gi heller penger for god orden og atferd. 

Enig. 

Skrevet

Dette synes jeg ikke noe særlig om. Det viktigste er at hun gjør det så bra som hun får til. En 5'er i norsk kan for eksempel tilsvare en 6'er i matematikk for henne. En differanse på 50 kr mellom seks og fem er også ganske mye. 

Akkurat nå vil det nok bare gøy for henne å få penger for gode karakterer, men det er litt viktig at du tenker på langtidseffektene, særlig når hun allerede er ivrig skolemessig. Det er slitsomt å bare trakte etter 6'ere, og når man ikke får den ene 6'eren kan man ta det fryktelig tungt når man er en såkalt "flink pike". Det er nemlig det du avler opp nå. 

Gi henne ros og berømmelse når hun får gode karakterer på grunn av god innsats. Gjerne gi henne en gave eller gjør noe ekstra spesielt i en periode hun virkelig har jobbet bra, men å sette en pris på karakterene hennes tror jeg ikke har så gunstig resultat i lengden. 

Dette! :Nikke:

Skrevet

Takk for mange gode refleksjoner rundt dette. Jeg har bestemt meg for å droppe det, belønner heller istedet med god innsats. Blir kafébesøk i dag, da hun har jobbet svært godt den siste tiden. 😊

TS

• Liker 9
Skrevet

Takk for mange gode refleksjoner rundt dette. Jeg har bestemt meg for å droppe det, belønner heller istedet med god innsats. Blir kafébesøk i dag, da hun har jobbet svært godt den siste tiden.

TS

Kjempegod idé! 

Anonymous poster hash: c2b14...e4a

Skrevet

Takk for mange gode refleksjoner rundt dette. Jeg har bestemt meg for å droppe det, belønner heller istedet med god innsats. Blir kafébesøk i dag, da hun har jobbet svært godt den siste tiden.

TS

Synes det er et mye bedre alternativ. Da får hun kvalitetstid med deg, og arbeidet blir satt pris på på en helt annen måte. Kos dere :) 

Skrevet (endret)

Takk for mange gode refleksjoner rundt dette. Jeg har bestemt meg for å droppe det, belønner heller istedet med god innsats. Blir kafébesøk i dag, da hun har jobbet svært godt den siste tiden. 😊

TS

Jeg ga ikke min penger men en ønsket gave, for god karakter, ved hvert semester slutt, om hun kunne vise til at karakterboka viste samme eller bedre snitt, enn forrige gang.

Dette sammen med gode rutiner, så kan jeg si at hun får rene 6-ere. Går på vgs, og får ikke disse spesielle gavene lengre.

Denne "gulroten" fungerte, og jeg angrer ikke et sekund.

Endret av sonush
Skrevet

Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg aldri penger for karakterene, men noen ganger fikk jeg noe ekstra på slutten av året, når karakterkortet kom. En sommer fikk jeg 500 kr. eller noe, fordi jeg hadde jobbet så hardt det året (uavhengig av karakterene mine), og jeg hadde god orden og atferd. Andre ganger fikk jeg kanskje en ny jakke, de sponset kino med venner, eller lignende, og sa "fordi du har vært så flink i år". Det var kjekt med belønning, og at noen verdsatte også hvor mye jeg la ned i skolearbeidet, samtidig som jeg ikke følte noe press på å ALLTID få 6, eller ble avhengig av penger for å motivere meg til å jobbe med skole. 

Samtidig var det folk i klassen min som fikk mye penger, bare for en bra karakter (type 500 for 5er, 400 for 4er osv.), og da føltes det litt urettferdig å få 6ere, og ikke få noen ting. Men jeg hadde jo egentlig ikke noe problem med å være ivrig på skolen, så det hadde liksom vært noe poeng med det. 

Tror det er viktigere at du bruker tid med datteren din, og forteller henne hvor stolt du er når hun jobber hardt :) Uten å legge mye press på henne da, er viktig å finne den riktige balansen. 

Skrevet

Her har lærerene anbefalt betaling for å motivere til å lese mer.

Anonymous poster hash: 58a64...b8b

Skrevet

Bra du har bestemt deg for å droppe det, TS! Sønnen vår har en gutt i klassen som får penger for gode karakterer. Han er dessverre ikke så skoleflink, så han opplever jo nederlag på nederlag når han ikke greier å oppnå gode nok karakterer, og han blir kjempelei seg.

En jente i klassen til datteren vår var normalt skoleflink. Hun begynte å få penger for femmere og seksere på ungdomsskolen, og når hun i forkant av enkelte prøver forsto at hun ikke kom til å greie å hanke inn en femmer eller sekser, så jukset hun. Pengene var viktigst. :(

Anonymous poster hash: 7b2a4...8e3
Skrevet

Hva om hun faktisk kommer til å slite med enkelte fag? Det å være skoleflink på ungdomsskolen betyr ikke automatisk at man kommer til å gjøre det like bra på videregående. Det blir jo tusen ganger verre for henne om hun føler hun skuffer mamma og pappa som sitter hjemme å forventer 6ere, kanskje 5ere. Og tenk om hun skulle få 4er eller dårligere, det vet hun jo at mamma og pappa syns er en kjempedårlig karakter, for det for det permieres jo ikke i det hele tatt. 

Det er langt viktigere at hun gjør sitt beste, uavhengig av hvilke karakter hun får. 

Skrevet

Jeg fikk 200,- for 4, 500,- for 5 og 1000,- for 6. På ungdomsskolen og videregående, for vanlige prøver, tentamen, eksamen og karakterkort. Veldig greit med de periodene det alltid var prøver :-)

Anonymous poster hash: ed51d...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...