lulus Skrevet 8. oktober 2015 #1 Skrevet 8. oktober 2015 Nå som vi er en liten familie gleder jeg meg til å lage våre egne juletradisjoner i tillegg til å bringe videre noen tradisjoner fra egen barndom Hvilke juletradisjoner har dere? Både i førjulstiden og på selveste julaften. Spennende å høre fra andre og kanskje snappe opp noen tips
Gjest Yellowrose Skrevet 8. oktober 2015 #2 Skrevet 8. oktober 2015 1 juledag går vi rundt I pysj og ser mest mulig på julefilm, hehe. 2 juledag drar vi alltid på middag til mine besteforeldre og spiser kalkun og karamellpudding. I førjulstiden lager vi juletrepynt med barna mens vi hører på julemusikk å har det koselig Det er også tradisjon hos oss å la barna lese opp hvem gavene er til.
Gjest Skrevet 8. oktober 2015 #3 Skrevet 8. oktober 2015 (endret) Førjulstiden: Plukker granbar og rogn til pynting Lager julepynt Lager julegodteri og kaker Forbereder til maten på 1. Juledag (lager leverpostei, kjøttboller, roastbeef osv) Lager julegaver Lager te og røkelser Dagene før julaften reiser vi rundt og ønsker god jul og leverer ut julegaver Julaften: Sover lenge, spiser frokost mens vi sitter i pysjen, så ordner vi oss og reiser til familien min og feirer jul Der er det brettspill og kos i stua frem til middagen Etter middagen åpner vi gaver, prater og koser oss Så drar jeg og mannen hjem 1. Juledag Jeg og mannen sover lenge, lager koldtbord sånn rundt kl 12 Da ender det opp med at vi småspiser hele dagen så vi lager ikke noe annet mat Ser filmer og koser oss Så er jula for det meste over Mannen jobber på de aller fleste helligdager, så det hender jeg er alene 1.juledag hvis det er slik at han får mange oppdrag. Resten av romjula er som helt vanlige dager egentlig Endret 8. oktober 2015 av Hello Kitte 1
melatonin Skrevet 8. oktober 2015 #4 Skrevet 8. oktober 2015 Skikkelig julefrokost med masse godt pålegg, ferskt hjemmelaget brød, lefse og kakao. Må se snekker andersen og introen til reisen til julestjernen. En liten tur ute på tur, middag kl 17-18... Hadde jeg hatt barn hadde jeg nok hatt flere tradisjoner både i advent og til jul. Har ikke helt planer om å få barn, men hvis jeg får det så har jeg i allefall juleplanene klare 1
Haugenjenta Skrevet 8. oktober 2015 #5 Skrevet 8. oktober 2015 Før jul: Alternativmesse i Lillestrøm Bakedag JuleExpo i Lillestrøm Minst en tur på kino (siste tre årene har det vært Hobbiten) Tur til Oslo Tur til Sverige Lille julaften: Grøt med mandel hos mamma og stefar Grevinnen og HovmesterenJulaften: Opp tidlig med julestrømpe og se Snekker Andersen. Så er det en ordentlig digg julefrokost, før jeg tar meg et bad med noe fra Lush Tilbake i pysjen før jeg ser Tre Nøtter til Askepott, Reisen til Julestjernen og Disney's Julekavalkade. Steller og ordner meg før jeg/vi drar bort - er alltid borte julaften.1. og 2. juledag: TV og film! 1
Faith- Skrevet 8. oktober 2015 #7 Skrevet 8. oktober 2015 De siste årene har jeg vært student. Altså kommer jeg hjem bare noen få dager før jul, og da går all tid med til gavehandling. Men når jeg tar utgangspunkt i tradisjonene vi hadde når jeg bodde hjemme og som jeg ønsker å bringe videre når jeg en gang får barn så har jeg: Før jul: - Drar til juletreskog der vi finner og hugger eget juletre (stedet vi har pleid å dra på er utrolig koselig på en gård, med julenisse på låven og hest med slede for ungene, kakao og pølse rundt leirbålet på tunet og masse god julestemning) - Juleverksted - Baking av hvite kakemenn og pepperkakehus - Pynting av pepperkakehus - Vi pynter også juletreet på 21. eller 22. desember så vi får ha det ekstra lenge (drar ofte på hytten litt ut i romjulen). Lille Julaften: - Mandel i grøten på dagen - "Kvelden før kvelden" på NRK - Ekstra god kveldsmat med selvlaget julepålegg, eggerøre og kako Julaften: - Lappelek for barna for å finne julesokkene (hver lapp er en gåte for å finne neste lapp og til slutt for å finne gjemmestedet til sokkene) - Julebarnetv, spesielt 3 nøtter til askepott - Kirken - Vi har alltid feiret jul hjemme 1.juledag: - Sover lenge - Går tur (gjerne ikke den tyngste fjellturen, men heller en lang, men avslappende tur i nærområdet der man kan se på julepynten og den gode stemning rundt omkring). Det er godt med frisk luft og å bevege seg etter den tunge julematen. 2.juledag: - Familiebesøk 1
Tanuki Skrevet 11. oktober 2015 #9 Skrevet 11. oktober 2015 Koselig og lese:) Siden vi ikke har eget hus enda og ikke bor i Norge så har vi ingen egene tradisjoner, men hos mamma og pappa er det alltid pynting av juletre på Lille Julaften, og vi ser på Grevinnen og Hovmesteren, men vi spiser litt julegodt og drikker hjemmelaget gluvein. På julaften er det julefrokost, 3 nøtter til askepott, så trasker vi til kirkegården for å legge kranser på gravene til diverse besteforeldre. Etter det er det julegrøt med mandel i. Vi har også em tradisjon om at vi bytter på å ha feiringen hos oss og hos onkel. I år blir det hos onkel så da blir det ribbe med riskrem til dessert, pakker åpnes etter desserten, veldig koselig. Her er noen “tradisjoner” jeg har planer om å innføre: - begynne å sende julekort! - pakkekalender til barna, og kanskje mannen - Første advent søndag: juleverksted hjemme, med musikk og kaker - lage masse julegodt, som også kan gis bort Lille Julaften skal vi pynte treet, og filme og ta masse koselige bilder, se på en julefilm Julaften, skattejakt for å finne julestrømpe - spise julegrøt, gå til kirkegården - pynte oss og ta et familiebilde - spise ribbe med iskake til dessert, åpne pakker, prate og kose oss 1 juledag, slappe av 2 juledag: invitere venner og familie til Mongolsk hjemmelaget mat i det mongolske teltet vårt, har tenkt til å ha et i hagen:P
sommermor Skrevet 12. oktober 2015 #10 Skrevet 12. oktober 2015 Våre advents- og juletradisjoner : Vi går på 2 julekonserter og er på førjulsøndag på museet. Og er på julemesse. Ellers baker vi og lager julesnop. Vi handler julegaver. Tenner adventslys og koser oss. Min datter åpner advenstkalenderen sin hver morgen. Ellers har vi avogtil bakedager med min mor. Ellers er det å skrive og sende julekort og lage eventuelt en kalender. På julaften er det å se på Disney og Tre nøtter til askepott. Kose seg og vente. Vi besøker kirkegården med krans og tenner lys på pappas og besteforeldres grav. Vi bruker å gå i kirka. Så er det middag og gaveåpning .
SunnivaOslo Skrevet 14. oktober 2015 #11 Skrevet 14. oktober 2015 Høsten(jada, begynner tidlig...uff a meg!) -samler inn kongler,kvister og rognebær til å lage pynt med -bestiller noen julegaver fra Ebay -begynner å lage likører -strikker votter og skjerf Førjulstiden -pynter hjemme -lager julebakst og spiselige hjemmelagde gaver -alltid minst 1 julekonsert i kirke/konserthus i Oslo -drar på grantenning i nærområdet -er med på så mange gårdsjulemarkeder som mulig -drar til et europeisk land for julemarked -drar på de julemarked som finnes i Oslo -drar til Drøbak for ultimo christmasmooood -prøver å være masse ute med barn av venner. Aker, lager snømann osv,lager juleverksted Lillejulaften: -fikser de aller siste forberedelsene slik at det er bare å ta alt med ro til julaften, kjøper inn alt man trenger. Julaften: -ser på tv -drar på kirkegården -lager julemiddagen om jeg ikke er hos mamma -middag, kaffe og kos, julegaveåpning -kveldstid: ser på tv og chatter med folk, sender sms med takk romjula: -mye tv titting -jobb(jobber alltid litt i romjula) -slapper av med venner -forbereder nyttårsaften
Anglofil Skrevet 15. oktober 2015 #12 Skrevet 15. oktober 2015 (endret) Dette er første året hvor julefeiringen blir hos oss, så da lager vi egne tradisjoner. Høsten: * Handler julegaver * Lager julegaver Førjulstiden: * Pynter * Tenner adventslys hver søndag i adventstiden * Lager julebakst * Lage julegaver * Besøker julemarkedet på Norsk folkemuseum * Prøver å få besøkt et julemarked i utlandet, f.eks i London, München, København, Gøteborg osv. Lille julaften: * Setter opp juletreet * Ordner med de siste forberedelsene til julaften Julaften: * Se på Tre nøtter til Askepott og Disney-julemorgen * Får/gir julestrømpe fra/til samboer * Lager julemiddag * Middag * Åpning av gaver etter middag * Spise dessert etter at middag har fått synke litt i magen og åpnet gaver * Kaffe og kaker 1. juledag: * Går i pysj hele dagen (dette har vi gjort siden jeg var liten) * Restene av julemiddagen varmes opp og det lages buffét/koldtbord som man kan ta mat fra hele dagen. Romjulstida: * Tar en svipptur til Danmark/Sverige * Se på massevis av filmer og tv-serier * Koser meg med familie og venner Mvh Yvonne Endret 15. oktober 2015 av Yvonne
Frøkenfryd30 Skrevet 18. oktober 2015 #13 Skrevet 18. oktober 2015 Førjulstiden: - Lage julepynt og julegaver til besteforeldre sammen med sønnen min (3 i år). - Kjøpe inn 24 pakker og lage julekalender til lillemann. - Bake masse godt. - Vaske og pynte til jul. - Se på julekalenderen på barne tv + selvføgelig Amalies Jul, Jul i Skomakergata og The julekalender. - Handler julegaver, hører på julemusikk og pakker inn gaver. Lillejulaften: - Startet tradisjonen i fjor, og skal fortsette med den. Det er et lite hus like nedom der vi bor, tror det blir brukt som et lite lager, det ser koselig og "nissete" ut (sikkert fordi jeg selv ble fortalt at julenissen bodde der når jeg var lita). Så sønnen min og jeg går ned for å gi ønskeliste til julenissen - som selvfølgelig ikke er hjemme, men han visste at vi skulle komme, så han har lagt ei pastilleske ved døra som sønnen min får. - Forbereder julemiddagen så sant vi skal være hjemme. - Henger opp julestrømpe til sønnen vår og samboer natt til julaften. Og meg selv Julaften: - Står opp og lager en god frokost, sjokolade med krem osv, spiser frokost og ser på julemorgen. Spiser fra julestrømpa. - Drar på gravstedet og setter på lys og krans til familie som ligger der. - Ser mer på tv, leker og kooser oss - Lager ferdig middagen dersom vi skal være hjemme. - Får besøk/ drar på besøk. - Spiser middag, åpner gaver og koooser oss Romjula: Har middagsselskap og drar på middagsselskap til foreldre, tanter&onkler osv.. Tilbringer mye av julen sammen med familie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå