Gå til innhold

Pølse og lompe i matpakke. Er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer for en klasse på småtrinnet. En gutt får ofte med seg pølse og lompe i matpakken. Kanskje en gang i uken har han med dette. Er dette egentlig greit? Synes dere jeg burde ta dette opp med foresatte? Eller er det jeg som er litt hysterisk?

Anonymous poster hash: 676f1...06c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være greit?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle det ikke være greit?

Enig. Er det bedre med kneippbrød og servelat?

Anonymous poster hash: 544a4...1b0

• Liker 3
Skrevet

Jeg er lærer for en klasse på småtrinnet. En gutt får ofte med seg pølse og lompe i matpakken. Kanskje en gang i uken har han med dette. Er dette egentlig greit? Synes dere jeg burde ta dette opp med foresatte? Eller er det jeg som er litt hysterisk?

Du skal da ikke spørre her. Kan ikke du ta dette opp med kollegene dine istedet? Det er ikke så mange barn som har pølse og lompe i matpakken. Ergo er det fare for at han og foreldrene blir gjenkjent her inne.

Anonymous poster hash: 46d16...af1

• Liker 3
Skrevet

Han har det med EN gang i uken og du lurer på om du må ta det opp? Ærlig talt? 

Anonymous poster hash: 97134...de7

• Liker 1
Skrevet

Det finnes vel verre ting å spise enn pølse i lompe?

Anonymous poster hash: 38889...6e9

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Nei, du er ikke litt hysterisk. Du er veldig hysterisk. 

Skrevet

Finnes vel andre saker å ta tak i som lærer som er litt mer bekymringsverdig :ler:

Anonymous poster hash: 6e3fc...b09

• Liker 1
Skrevet

Ja, det hadde jeg tatt opp med foreldrene. Mat er viktig og det er viktig å få lagt et godt grunnlag for senere spisevaner. 

Og ja, det er sunnere med brødskive med pålegg og grønnsaker enn pølse og lompe. Dette er i tillegg snakk om barn som er i vekst. Foreldre har ansvaret for at barn får i seg riktige næringsstoffer-og de som ikke klarer det må hjelpes.

Du høres ut som en fornuftig lærer-takk og pris at det finnes sånne som deg som bryr deg på ordentlig!

Anonymous poster hash: b14b8...a9d
  • Liker 1
Skrevet

Hvis det er på en helt vanlig skoledag så hadde jeg lurt litt.. 
Men om det hadde vært turdag hadde det jo vært noe annet .. 
Men altså.. hvem i alledager vil spise en lunket, svett pølse med lompe da? :o 
Barn er virkelig spesielle skapninger.. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor uselvstendig går det an å være? Kan du ikke gjøre jobben din selv? Hvorfor ber du fremmede på nettet om hjelp, det er du som er lærer

• Liker 3
Skrevet (endret)

Da jeg  leste åpningsinnlegget, trodde jeg at de andre barna var misunnelige, og at det var problemet.

Til min forbløffelse ser jeg at noen tror at pølse og lumpe er usunn mat. Den retten er ikke å anbefale for voksne som skal slanke seg, men fettinnholdet i pølsene er null problem for barn. Mange barn får tvertimot for lite fett pga. uvitende foreldre. Med mindre jeg har oversett noe, vil jeg godkjenne pølse med lumpe som skolemat. (OK, ikke hver dag med det heller).

Endret av Vox_populi
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet med at barnet har med seg pølse og lompe en gang i uken. Hadde det derimot vært hver dag, så hadde det vært noe annet. 

• Liker 2
Skrevet

Vi sender ofte med rester fra gårdagens middag i matpakken, det gir variasjon i de ellers kjedelige matboksene.

Noen ganger innebærer det pølse i lompe. Noen ganger en pannekake. Noen ganger kyllingsalat eller noe annet.

Vi hadde en periode når vi spiste pølser hver onsdag. Det var det eneste vi rakk mellom skole og fotball og som barna spiste nok av. De ser ut til å ha overlevd 😳

• Liker 2
Skrevet

Hvor uselvstendig går det an å være? Kan du ikke gjøre jobben din selv? Hvorfor ber du fremmede på nettet om hjelp, det er du som er lærer

Lærere, som i andre yrker, lurer også på ting.

Jeg er selv lærer, nyutdannet og ny i denne typen jobb, og bruker Internett eller spør andre ofte om hjelp og tips. Skal en lærer innrømme at hun er perfekt og feilfri og det ikke oppstår ting hun lurer på i løpet av jobbhverdagen, ja det er da andre burde begynne å lure på om dette faktisk er en lærer som gjør jobben sin.

Og det er lett å bli forvirret når folk mener forskjellige ting her og der om hva som bør gjøres i skolen, så jeg skjønner jo på ett vis at TS spør.

For å svare på hovedinnlegget, så er det jo mye vi ikke vet da. Hvordan er maten ellers? Spiser eleven frukt/grønt i løpet av dagen? Er det ellers grei mat i løpet av uka er det jo ikke noe å bry seg om.

Det går jo an å ta opp som tips på foreldremøte eller skrive i ukeplanen at det er lurt med sunn mat + ett eksempel.

Anonymous poster hash: f101b...fdb

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiste linfrøkneipbrød med brunost og syltetøy+drakk en halv liter husholdningssaft _hver_ dag da jeg gikk på barne/ungdomsskolen, og jeg har klart meg fint. Vil ikke tro det er noe særlig sunnere enn pølse og lompe.

Anonymous poster hash: 62bba...954
  • Liker 1
Skrevet

På skolen her har noen kanelsnurrer til lunsj. Vil ikke si det er noe å ta opp.

Skrevet

Spiser ofte selv lompe med smør og salami, eller smør og brunost. Tror ikke det er sunnere.

Så ja, jeg vil si det er greit.

Tror ikke en lærer kan legge seg opp i sunnhetsnivået i den spesifikke matpakken. Folk er forskjellige, og mener sinnsykt forskjellig om dette temaet.

Foreldrene/barna bør oppfordres til "sunne matpakker", og opplyses (skriflig) om de reglene som gjelder (ikke sjokopålegg, ikke snacks/fylte kjeks, ikke saft/brus ol), og så må det være opp til dem.

Jeg har venner som mener pølser er ren gift. Og andre venner som mener brød er roten til alt ondt.

Som lærer ville jeg ha kviet meg for å ta det opp på foreldremøtet også. Vær i så fall forberedt på minst en halvtimes opphetet diskusjon om vafler laget med havremel og olivenolje er innafor, om loff skal forbys og hva med det ene barnet (dvs halve klassen) som faktisk bare MÅ bryte anbefalingene på en eller annen måte for å få i seg nok næring, stakkars.

Når det er sagt, har matpakke vært nevnt på utviklingssamtalene jeg har vært på, mengde, type, om barnet spiser, så du har en anledning der til å forhøre deg med akkurat disse foreldrene hvis du virkelig er bekymret for helsa til gutten... kanskje han bråker og insisterer hjemme, og en gang i uka er et kompromiss, men foreldrene ville satt pris på om du nevnte for ham at sjeldnere er sunnere (men er det det det?).

Anonymous poster hash: 9fdf3...44a

Skrevet

Ja, det hadde jeg tatt opp med foreldrene. Mat er viktig og det er viktig å få lagt et godt grunnlag for senere spisevaner.

Og ja, det er sunnere med brødskive med pålegg og grønnsaker enn pølse og lompe. Dette er i tillegg snakk om barn som er i vekst. Foreldre har ansvaret for at barn får i seg riktige næringsstoffer-og de som ikke klarer det må hjelpes.

Du høres ut som en fornuftig lærer-takk og pris at det finnes sånne som deg som bryr deg på ordentlig!

Anonymous poster hash: b14b8...a9d

Du mangler dette i innlegget ditt: :ironi:

...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...