Gå til innhold

Forskjell på lønnsmedarbeider og regnskapsmedarbeider?

mitch92

Anbefalte innlegg

Ser på utdanninger på treider fagskole, jeg er en av de sære folkene som er veldig glad i tall og matte og syns disse fagene så interessante ut. Vil gjerne raskt ut i jobb, så tenkte i første omgang fagskole. Så får vi se om det blir bachelor etterhvert. 

Men lurte egentlig på hva forskjellene på disse to er? Både i lønn og arbeidsoppgaver. Nå er ikke superhøy lønn det jeg leter etter her, men greit å vite sånn ca. hva man kommer til å tjene syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå jobber jeg ikke med dette, så ta det med en liten klype salt, men kjenner jo noen som gjør det. Mitt inntrykk er at lønnsmedarbeidere jobber med lønnskjøring og oppgaver knyttet til lønn generelt, ikke så mye totalregnskap. Regnskapsførere kan drive med alt fra "enkel" fakturabehandling, krediteringer og til totalregnskap for hele bedriften. 

Anonymous poster hash: 9d48e...6b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er økonom, og kan oppsummere det slik; 

Lønnsmedarbeidere jobber med lønn (lønnkjøring, terminoppgaver og kontrolloppstillinger). Lønnsmedarbeidere kan generelt lite regnskap. Det er enorme mengder ting man kan lære seg i faget, av lover og regler. 

Regnskapsmedarbeidere kan jobbe med alle mulige spektre innen faget, uten å nødvendigvis kunne alt. Det er avhengig av hvor stort firma man jobber i. Noen jobber kun med inngående fakturaer, noen jobber kun med utgående, andre jobber med hovedboksregnskap osv. Det er mulig å jobbe som regnskapsmedarbeider uten å kunne regnskap. Fordi man kanskje kun jobber med èn av tingene. Det beste (syns jeg) er å kunne regnskapsføring i hovedbok. 

Generelt sett er det lettere for en som kan regnskap å lære seg lønn, enn for en som kan lønn å lære seg regnskap.

Dersom du liker tall vil jeg anbefale deg regnskap. Blir du en dyktig regnskapsfører kan du "automatisk" lønn også etterhvert. 

Anonymous poster hash: bc42e...ea3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen ligger i navnet. Lønnsmedarbeider jobber i all hovedsak med lønn (lønnskjøringer, oppfølging av reiseregninger, kjørebok, skatt/AGA, rapportering til NAV, A-meldinger osv.). En regnskapsmedarbeider jobber med regnskapet (føring av bilag, avstemminger bank, reskontroer, balansekonti, rapportering av MVA, årsoppgjør og evt. ligningspapirer osv.)

Jeg regner med at lønna er omtrent lik, uten at jeg skal si noe helt sikkert.

Anonymous poster hash: 0c593...0c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnsmessig varierer dette fra bransje til bransje. Det fine med å jobbe med økonomi er at alle bransjer trenger deg, selv om kanskje regnskapet vil variere bransjemessig. 

Jobb hardt og vis engasjement, så vil på sikt kunne klare å tjene godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å avansere som regnskapsmedarbeider enn som lønnsmedarbeider, om man tenker på avlønning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hvis man suger i matte? Fikk såvidt ståkarakter i fordypningsmattefagene på vgs og 3 eller 4 på første året.Bør man sture unna regnskap da?

Anonymous poster hash: 504b4...3d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte og regnskap er ikke det samme. Eller mener du det vi i gamle dager kalte bed.øk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville styrt unna treider og heller tatt et årsstudium i økonomi på en høyskole. har selv gått regnskapsmedarbeider på treider og lærte nok en del, men synes at undervisningen hadde ganske dårlig kvalitet og vi kunne lært ting mye fortere. i tillegg koster det en del. de lærer deg stort sett å bruke et bestemt regnskapsprogramm og det er minde fokus på økonomisk teori. går nå andre år på bachelor i økonomi og det som jeg lærte på treider i løpet av 6 måneder, lærte vi har i løpet av par uker. :D

Anonymous poster hash: cddfb...071
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte og regnskap er ikke det samme. Eller mener du det vi i gamle dager kalte bed.øk? 

Nei jeg tenkte på matematikk i form av rekker,logaritmer,ligninger,integrasjon og derivasjon.De to sistnevnte emnene er vel mye av i bed.øk også? Og bed.øk er vel mye det samme som regnskap? (Hvis jeg ikke er helt på jordet...) 

Jeg vurderte et år med økonomi og administrasjon,men vet ikke om jeg tør.

Tok et innføringskurs i regnskap tidligere i år og synes det var ganske krevende.

Anonymous poster hash: 504b4...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville styrt unna treider og heller tatt et årsstudium i økonomi på en høyskole. har selv gått regnskapsmedarbeider på treider og lærte nok en del, men synes at undervisningen hadde ganske dårlig kvalitet og vi kunne lært ting mye fortere. i tillegg koster det en del. de lærer deg stort sett å bruke et bestemt regnskapsprogramm og det er minde fokus på økonomisk teori. går nå andre år på bachelor i økonomi og det som jeg lærte på treider i løpet av 6 måneder, lærte vi har i løpet av par uker. :D

Skal se litt på sånne muligheter og, hadde kanskje vært nyttig. Men må man ha realfagsfordypning da? Jeg har jo kun generell studiekompetanse

Anonymous poster hash: de637...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se litt på sånne muligheter og, hadde kanskje vært nyttig. Men må man ha realfagsfordypning da? Jeg har jo kun generell studiekompetanse

Anonymous poster hash: de637...6a1

det kommer vel an på høyskole, noen har f eks mattekrav, men ikke alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...