Gå til innhold

VISNING AV LEILIGHET når leieboerene fremdeles bor der

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg leier bolig. NÅ skal boligen selges og hun har fått oppsigelse, må være ute 1. november. Allerede nå har hun hatt Firmaet som skal selge boligen på besøk. De har tatt bilder av alle rommene med hennes ting i og lagt bildene ut på nettet.

Nå vil Huseier også ha visning mens hun bor der. Er dette vanlig? Jeg har vært på flere visninger selv og da så vi i skaper og bak gardiner, under badekar etc..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste litt i husleieloven og ser at huseier har rett til visning i oppsigelsestiden. Men lurer på om det samme gjelder når boligen skal selges? Skjønner meg ikke helt på disse lovene :wink:

Skrevet

Det vil jo koste selskapet/firmaet utrolig mye om de ikke kan BEGYNNE visninger og bud før nåværende leietaker har flyttet helt ut!!

tror det er helt normalt, det er det ihvertfall så lenge man skal leie ut videre, og jeg ser ikke noen grunn til at det skal være annerledes når de selger?

Hva står det i kontrakten hennes da? slikt skal være spesifisert der.

Gjest Madam Felle
Skrevet

En sak er at de har visning, men å legge ut bilder av tingene hennes på nett kan vel ikke være lovlig? Er i alle fall noe jeg hadde nektet å gå med på, for det får da være grenser for hva en skal akseptere, bare fordi en leier.

Skrevet

Tror ikke jeg hadde reagert på det så sant jeg hadde fått beskjed i forveien! Jeg ville tatt en kraftig rydd og fjernet alt privat og personlig fra synlige steder!

Skjønner at det kan være kjipt, men forstår godt at huseier ikke kan vente med tanke på hva vedkommende taper..!

Gjest Laban ikke innl
Skrevet

Dette er helt normal praksis, men leieboer må selvsagt få beskjed i forveien, både om fotograferingen og om visningene. Har venninnnen din noe hun vil unndra offentligheten, kan hun få gjemt det inna i tide.

Skrevet

Vi har spesifisert dette i kontrakten med leieboeren, men det er uansett helt vanlig.

Leieboeren bør ha beskjed i forveien og det bør jo ikke være visninger hver dag akkurat.

Skrevet
Jeg ville tatt en kraftig rydd og fjernet alt privat og personlig fra synlige steder!

:Nikke: Enig! Visning og sånt har vært helt vanlig di stedene eg har bodd. Så lenge di spør/gir beskjed (helst det første) :wink: er det helt ok!

Skrevet

vi skal snart flytte, og huseierene har hatt visning her, mens vi har vært her. Blei enige om at vi skulle få en dags varsel, slik at vi fikk mulighet til å rydde, vaske etc...

Skrevet

Men blir det ikke litt rart å legge ut bilder på nettet med andres møbler, rot og personlige ting? Jeg hadde nok gått med på at interesserte fikk komme og se. Men jeg hadde ikke likt at bilder skulle bli lagt ut på nett så alle kunne se.

Skrevet
Men blir det ikke litt rart å legge ut bilder på nettet med andres møbler' date=' rot og personlige ting? Jeg hadde nok gått med på at interesserte fikk komme og se. Men jeg hadde ikke likt at bilder skulle bli lagt ut på nett så alle kunne se.[/quote']

Folk som skal selge leiligheten de selv eier legger jo ut bilder av møblene og tingene sine. Forskjellen her er bare at selve leiligheten ikke eies av den som eier møblene. Jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe problem.

Gjest lilletroll
Skrevet

Når vi skulle ut av den leiligheten vi leide hadde eierne visning mens vi fortsatt bodde der...kan ikke huske at vi reagerte noe spesielt på det den gang....men vi var jo varselt på forhånd, og dèt synes jeg er absolutt påkrevet!!

Skrevet
Men blir det ikke litt rart å legge ut bilder på nettet med andres møbler' date=' rot og personlige ting? Jeg hadde nok gått med på at interesserte fikk komme og se. Men jeg hadde ikke likt at bilder skulle bli lagt ut på nett så alle kunne se.[/quote']

Vel, jeg har aldri sett et salgsprospekt uten bilder før.

Hva skulle være rart med det?

Gjest Anonymous
Skrevet

Veldig ofte er de som kjøper interessert i å beholde leieboeren. Når salget er gjennomført kan hun jo høre om det er muligheter for det.

Verken bilder eller visning er rart, jeg ville reagert dersom det ikke var det. Men selvsagt ville jeg hatt beskjed på forhånd. Kan jo være at huseieren ikke var klar over at megleren ville ta bilder samme dag da, men at de skulle inn i leiligheten måtte være avtalt på forhånd. Skulle min husvert komme innom, så ville jeg nok ha ryddet litt først.

Skrevet

Dette er nok vanlig praksis, ja, men det bør være varslet på forhånd.

Skrevet

I vår leiekontrakt, som er en standardkontrakt, står det:

"Når leieren skal flytte fra boligen, er han pliktig til i oppsigelsestiden å gi leiesøkende anledning til å se boligen to dager i uken fra kl. 1200 til kl. 1500, hvorav en dag skal være lørdag."

Hvis dere ikke har noe om det i kontrakten vil det vel være noe lignende det jeg siterer over som kan være normalt, men dere må jo selvfølgelig få beskjed på forhånd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...