Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente på 23 her. Hadde kviser i puberteten, men var på ingen måte noe krisetilfelle. Forsvant da jeg var rundt 18, og hadde da kun litt uren hud(sorte og hvite prikker i t-sonen), noe jeg fremdeles har. Det kunne og kan jeg leve med, og har fått høre at jeg har veldig fin hud av flere. Men går jeg lenge nok(varierer, men kan være alt fra 10 minutter til et par timer) etter ansiktsvasken, blir huden ekstremt blank. I sommer ble jeg spurt om jeg var varm av en fyr(ikke frekt ment av han) fordi han sa jeg så svett ut. Jeg er ofte overvarm om sommeren, det skal sies, men på det tidspunktet var jeg faktisk mer kald. Skjønte fort at huden min var speilblank igjen, og jeg bare...nei, selv om huden faktisk så kjempesvett ut. Det rant selvfølgelig ikke av meg, men dere skjønner greia. :P Så selv om huden stort sett har vært FIN, har den alltid vært veldig fet.

Jeg lurer rett og slett bare på om det er noe man kan gjøre med dette? Jeg vet at man ikke bare kan gå fra fet til normal eller tørr hudtype, men det må jo finnes noe som i det minste gjør det noe bedre? For et par år tilbake hadde jeg mye mindre fet hud i en periode, men kan ikke huske at jeg gjorde noe annerledes med ansiktsrutinen etc på det tidspunktet. Har prøvd toner med alkohol, men det tørker ut huden i lengden og gir enda fetere hud, så det prosjektet har jeg droppet selv om det virket greit i begynnelsen.

I tillegg har jeg plutselig de siste par ukene fått en masse kviser i ansiktet, langs hårfestet og kinn/hake. Også enda mer fet i huden enn tidligere.....visste ikke at det var mulig engang. Jeg har jo ikke hatt ordentlige kviser på mange år, og i en alder av 23 synes jeg dette er rart. Det skjer mange endringer i livet om dagen, så jeg tenker det kan være stress/hormonrelatert, men jeg vet ikke. Ingen endringer i kosthold. I tillegg har jeg fått noen kviser(de er også umulige å klemme, røde, vonde kviser..) på rygg, og dette har jeg heller ikke vært plaget med siden midten av tenårene. Begynner å lese om potensielle årsaker, får opp PCOS og andre fæle ting, men jeg har jo kun dette symptomet. Eller er jeg frisk og alle blodprøver er fine. Plager meg forferdelig at jeg skal få kviser NÅ. Har sikkert fått ti nye kviser hvor nesten ingen av de kan klemmes. Røde og vonde.

Av hudrutiner gjør jeg ikke stort lenger. I ungdomstiden og frem til et par år tilbake hadde jeg faste hudrutiner, med rens, fuktighetskrem, maske, skrubb etc. Gode produkter som decleor, origins, md formulations, men syntes ikke at dette hjalp for huden i det hele tatt. Valgte lette fuktighetskremer uten olje, noen av de var ennå for tunge for huden min, eller gjorde ikke noe forskjell på huden i det hele tatt. Nå bruker jeg kun md formulations-rens, og ingen hudkrem eller noe. Kan en hudpleier hjelpe meg, eller vil vedkommende bare anbefale dyre produkter uten nytte(jeg har tross alt allerede prøvd mye uten effekt (kontra ingen hudrutine annet enn rens)? Kan en hudlege hjelpe meg, eller finnes ikke reseptbelagte midler for fet hud(altså ikke kvisete, bare fet)?

Ble litt langt innlegg, men suger til å forkorte :) på forhånd tusen takk!!

Anonymous poster hash: 66551...fe1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er at MD sin rens er sterk og nok gjør huden din ubalansert. Når huden blir dehydrert og ikke får noen form for fukt tilført vil den kompensere med å produsere talg. Ergo blir huden fet, og du kan få urenheter.det blir en ond sirkel. Så jeg ville hvert fall ha satset på en krem for dehydrert hud, og gjerne også en mild rens. Matis sin purifying cream kan være en løsning, eller kanskje noe fra apotek.

Milde produkter er tingen, men du trenger nok kun en lett krem.

Jeg ville faktisk også tatt meg en tur inn på hildechristina sin blogg og lest litt der. Mye snodig og reklame, men også mye bra, og mange av produktene hun anbefaler er gode.

Anonymous poster hash: 5b8ac...f02

Skrevet

Det første du bør gjøre, er å få deg en time hos gynekolog og sjekke muligheten for PCOS. PCOS er ikke fælt; jeg lever helt fint med det. Men det er greit å få utelukket eller bekreftet til å begynne med; om det skulle være det som er årsaken så kan ikke noe annet enn hormonbehandling hjelpe. Jeg gikk fra helveteshud til nå kanskje ha 1 kvise i månederen etter et år på Diane.

For det andre: Har du prøvd Oil Cleansing Method? Jeg har prøvd mye forskjellige hudprodukter... Og det er ingenting annet som er så bra for huden. Olje er kjempebra uansett hva slags hudtype du har, både fet, normal og tørr hud. Jeg fikk kjøpt castor oil på asiamat, men det tok meg 3 år å finne, før det brukte jeg bare olivenolje, og huden min elsket det og. Merker enda litt bedre effekt med castor oil, mindre hudormer på nesa bl.a. Du kan lese mer om det her: http://www.theoilcleansingmethod.com/Du trenger ingen dyre produkter, alt du trenger får du kjøpt på matbutikken eller asiamat (og helsekosten om du vil ha noe eteriske oljer i). Jeg kjøper aldri ansiktsmasker eller skrubber lenger; skrubb lager jeg med olje og litt finkornet sukker, maske kan også lages med ting du har på kjøkkenet. Jeg har ikke råd til å legge masse penger i å prøve ut utallige produkter lenger, men huden min har aldri hatt det bedre.

Skrevet

Gå 2 mnd uten noen form for hudprodukter og vask ansiktet bare med vann. Drikk nok vann og hold deg unna den verste sukkermaten og junk fooden. Du kommer til å få kjempepen hud.

Anonymous poster hash: 9cc9d...3d2
Skrevet

Gå 2 mnd uten noen form for hudprodukter og vask ansiktet bare med vann. Drikk nok vann og hold deg unna den verste sukkermaten og junk fooden. Du kommer til å få kjempepen hud.

Anonymous poster hash: 9cc9d...3d2

Nei, vann renser ikke huden eller klarer å vaske håret ditt alene.

Uansett hvor du er vil huden din bli forurenset av ytre påvirkninger. Dette er de sorte prikkene dine. Sorte prikker er forurensning i porene dine.

Jeg fikk voksen-acne på siden av halsen, kjeven og bak ørene i en alder av 24. Har alltid hatt fin hud slik som deg. Min acne har vært lik som din, vonde, hovne og røde kviser man ikke får klemt en dritt ut av. Løsningen min ble hudpleier, Christina som driver skin by me i Oslo. Helt fantastisk dame som har fått vekk problemet mitt! Jeg går til behandling hver 4-6 uke og det eneste hun har "prakka" på meg er rens, dagkrem og en acnekrem. Dyre produkter såklart, men kvalitet koster. Produktene er kjempedrøye så i lengden koster det faktisk ikke mye allikevel. Tenker at når jeg kan "kaste" bort 400-500kr på en middag på restaurant som varte noen timer, kan jeg absolutt kjøpe en krem til 300kr som varer 4-5 mnd.

Hun har lært meg mye om huden min og hvordan ta vare på huden generelt. Jeg trodde ikke rens og god krem hadde SÅ mye å si, men jeg har fått en helt sjukt fin hud som både gløder mer, ingen urenheter, til og med de små antydningene til ringer rundt øynene er borte. Jeg hadde acne-arr på kjeven etter for ivrig klemming på kviser som aldri skulle vært tatt på, som har blitt så og si borte fordi jeg har gått til henne og bruker produktene hun har anbefalt meg.

Hun prakker ikke på deg unødvendig behandling og produkter. Ansikts, nakke og skuldermassasje er faktisk inkludert i en hudpleiers jobb. -det visste ikke jeg, og det gjør at man ihvertfall nyter hvert sekund man er hos hudpleier!

Igjen: jeg er helt acne og kvisefri!

Hilsen ei som elsker hudpleieren sin :D

Skrevet

Har også vært der du er. Bare jeg hadde litt kviser, hudormer og fet hud med tørre partier.

Prøvd babor, declore, md, hudpleier og dyre produkter i bøtter å spann.

Hudlege hjalp meg.

Nå har jeg selvtillitt til å gå uten sminke og slipper å stress med at jeg blir fet i ansikte.

Ta turen til en hudlege. De er der for å hjelpe. Jeg hadde gitt opp, men var der for noe annet så spurte jeg om de trodde det var noe å gjøre.

Det var det 😄

Skrevet

Har også vært der du er. Bare jeg hadde litt kviser, hudormer og fet hud med tørre partier.

Prøvd babor, declore, md, hudpleier og dyre produkter i bøtter å spann.

Hudlege hjalp meg.

Nå har jeg selvtillitt til å gå uten sminke og slipper å stress med at jeg blir fet i ansikte.

Ta turen til en hudlege. De er der for å hjelpe. Jeg hadde gitt opp, men var der for noe annet så spurte jeg om de trodde det var noe å gjøre.

Det var det

Inspirerende å høre!! :) Hvilken behandling fikk du av hudlegen? :) -TS

Skrevet

Inspirerende å høre!! :) Hvilken behandling fikk du av hudlegen? :) -TS

Jeg bruker en serie som heter Zo Medical. Pyton de første ukene, men for en forskjell.

Skrevet

Jeg vil også anbefale å ta turen til hudlege fremfor hudterapeuter - de skal bare dytte på deg masse dyre produkter. Jeg er utdannet hudterapeut...

Anonymous poster hash: 76284...b5d
Skrevet

Jeg hadde også veldig fet og uren hud som ung voksen. Brukte mye produkter, stort sett Decleor og MD, men det hjalp ingenting.

Jeg har PCOS og regnet med at det kom derfra. 

Nå er jeg i 30 årene og har normal hud, så og si aldri kviser. Har fortsatt PCOS, men det synes ikke på huden min. Nå bruker jeg lite produkter. 

Hos meg virket det som om det var en periode, dessverre på flere år, men det gikk nå over.

Anonymous poster hash: 0a19e...186

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...