AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #1 Skrevet 7. oktober 2015 Fikk i dag tilbud om barnehageplass til minsten. Men vet ikke hva vi skal gjøre. Faren er student og jeg tar nettstudier for å kunne studere neste år, så begge er mye hjemme. Jeg leser på kveldene og på dagen når minsten sover. Håper det er nok, men følger greit med foreløpig. Føler mest for å si fra oss plassen og søke inntak fra august neste år, men da er vi jo ikke garantert å få plass i samme bydel. Den vi fikk plass i nå er under 5 min fra oss i gåavstand. Det største problemet er økonomien. Vi er ganske avhengige av kontantstøtten, men den forsvinner jo til våren uansett. Jeg må i såfall få meg en ekstrajobb, men da får jeg jo like lite, om ikke mindre, tid til å lese. Har jobb som ringevikar nå, men det er ikke så ofte jeg trengs. Så hva ville du gjort med din 1-åring hvis du ikke måtte ha han eller henne i barnehage? Blitt hjemme et ekstra år eller tatt plassen?Anonymous poster hash: 91c53...a66
Rotemor Skrevet 7. oktober 2015 #2 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg ville tatt plassen. Tenker det er bra for alle. Bhg koster ikke mer enn man klarer å jobbe inn på 3-4 dager og man er fristilt til nettopp å kunne jobbe. Tenker at barnet blir godt sosialisert og man "slipper" å bruke så mye tid på denne delen. (Ikke ta det for ille opp! Jeg mener at barn må leke med andre barn og at dette må organiseres av foreldrene dersom man ikke har bhg) Barnet trenger jo ikke være der så lenge om gangen. Det velger man jo fritt selv. 1
Teddi Skrevet 7. oktober 2015 #3 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg ville tatt barnehageplassen og skaffet en deltidsjobb eller lignende. Minsten trenger ikke være der fulle dager, og heller ikke hver dag. Men med plassen, er det lettere for dere å bli enda mer fleksible med jobb og studier. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #4 Skrevet 7. oktober 2015 jeg ville uten tvil tatt plassen! Nå har dere jo en super mulighet til laaang tilvenning, og korte dager i bhg. Du kan også bruke mer tid på studier, eller mer jobb, for barnet har ett godt sted å være. Og tenk hvor surt det må være om dere ikke får plass i nærheten til høsten, og vet at dere takket nei til en plass 5 min unna.... Anonymous poster hash: efe5a...608
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #5 Skrevet 7. oktober 2015 Absolutt ta plassen. Dere har mulighet til å gi barnet en fin tilvenningsperiode. Barn har behov for å sosialiseres og læring, noe som foreldre må strukturere eller planlegge for barnet om de er hjemme. Barnehagen er en flott arena hvor barn lærer mye foreldre ikke kan gi dem ved å holde dem hjemme. Å få en deltidsjobb vil gi like mye ledetid som å ha barnet hjemme, hvor inntjening til barnehage ikke er snakk om mange dagene. Flott at du tar dette opp og gir rom for refleksjon på hva dere burde gjøre fremover. Anonymous poster hash: ab4b5...afe
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #6 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg hadde tatt plassen, dem trenger omgang med andre på samme alder, i forskjellig grad. Det er det ikke alle foreldre som klarer å få til. Du mister forresten kontantstøtten siden du har fått barnehageplass, selv om du takker nei til den Anonymous poster hash: 68982...80f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #7 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg hadde tatt plassen, dem trenger omgang med andre på samme alder, i forskjellig grad. Det er det ikke alle foreldre som klarer å få til. Du mister forresten kontantstøtten siden du har fått barnehageplass, selv om du takker nei til den Anonymous poster hash: 68982...80f Tror ikke hun mister kontantstøtten om hun takker nei. Vi takket nei til bhg plass da vår var ett år og vi fikk kontantstøtte. Vi hadde vår datter hjemme til hun var 2 1/2 og hadde en veldig fin tid med det, vi fant på mye morro og aktiviserte henne i lekegrupper. Men om dere vil ha henne i bhg er jo litt opp til dere og hva dere tenker er best for deres barn.Anonymous poster hash: fa65e...c3e
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #8 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg tenker at det kommer litt an på barnet også. Da mi var ett år følte vi det var altfor tidlig. Ammet fortsatt masse, hun var en veldig rolig og litt skeptisk unge. Så med henne ventet vi til hun var nesten 2år, og da var hun klar:) Min venninnes sønn var superklar som ettåring, kanskje tilogmed før. Veldig aktiv og kjedet seg fort. Han måtte underholdes og de måtte finne pånoe hele tiden for at han ikke skulle bli misfornøyd. Han elsket barnehagen fra første dag:) Du kan jo takke ja til plassen, prøve det ut og evt si den fra dere igjen? Veldig enig i det mange skriver her, at da kan barnet få helt korte dager, du får mer struktur på lesingen, og kan også jobbe litt.Anonymous poster hash: 1e4ad...137
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #9 Skrevet 7. oktober 2015 Dersom dere takker nei til barnehageplassen, vil dere ikke ha krav på plass ved neste hovedopptak, og det er veldig mange steder svært vanskelig (les umulig) å få barnehageplass på småbarnsavdeling til barn uten rett til plass. Så det var veldig dumt at dere søkte i år. Hør med barnehagen om det er mulig å redusere plassen til deltidsplass dette året. Det verste som kan skje er jo at dere ikke får det innvilget. Dersom det skjer så må dere finne ut om dere tar sjansen på ike å få barnehageplass om ett år eller om dere skal ha barnet fulltid i barnehagen dette året. Anonymous poster hash: 91f2c...737
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #10 Skrevet 7. oktober 2015 Fikk i dag tilbud om barnehageplass til minsten. Men vet ikke hva vi skal gjøre. Faren er student og jeg tar nettstudier for å kunne studere neste år, så begge er mye hjemme. Jeg leser på kveldene og på dagen når minsten sover. Håper det er nok, men følger greit med foreløpig. Føler mest for å si fra oss plassen og søke inntak fra august neste år, men da er vi jo ikke garantert å få plass i samme bydel. Den vi fikk plass i nå er under 5 min fra oss i gåavstand.Det største problemet er økonomien. Vi er ganske avhengige av kontantstøtten, men den forsvinner jo til våren uansett. Jeg må i såfall få meg en ekstrajobb, men da får jeg jo like lite, om ikke mindre, tid til å lese. Har jobb som ringevikar nå, men det er ikke så ofte jeg trengs. Så hva ville du gjort med din 1-åring hvis du ikke måtte ha han eller henne i barnehage? Blitt hjemme et ekstra år eller tatt plassen?Anonymous poster hash: 91c53...a66 Siden du tar barnet på dagtid, så bør vel barnefar ta seg ekstrajobb. For da tar du barn og hjem på dagtid og studerer på kvelden, mens mannen studerer på dagtid og jobber på kveldstid. Anonymous poster hash: 91f2c...737
Gjest Magnifiq Skrevet 7. oktober 2015 #11 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg hadde takket nei. Det er jo supert om man kan vente med den starten. Ingen ettåringer trenger uansett barnehage.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #12 Skrevet 7. oktober 2015 Dersom dere takker nei til barnehageplassen, vil dere ikke ha krav på plass ved neste hovedopptak, og det er veldig mange steder svært vanskelig (les umulig) å få barnehageplass på småbarnsavdeling til barn uten rett til plass. Så det var veldig dumt at dere søkte i år. Hør med barnehagen om det er mulig å redusere plassen til deltidsplass dette året. Det verste som kan skje er jo at dere ikke får det innvilget. Dersom det skjer så må dere finne ut om dere tar sjansen på ike å få barnehageplass om ett år eller om dere skal ha barnet fulltid i barnehagen dette året.Anonymous poster hash: 91f2c...737 Hvor har du det fra? Vi fikk plass i en annen bydel på hovedopptaket, men takket vi nei til pga dårlig rykte og lang reisevei. Fikk nå plutselig plass i vår bydel, i barnehagen jeg satt på 3 plassAnonymous poster hash: 91c53...a66
Gjest Jessica Skrevet 7. oktober 2015 #13 Skrevet 7. oktober 2015 Jeg hadde takket nei og kost meg hjemme med mini. Passer bra med studier
Molly85 Skrevet 7. oktober 2015 #14 Skrevet 7. oktober 2015 Takk nei! Dere trenger ikke plassen. Mye feilinfo her, tydeligvis mange uten barn på Kvinneguiden. Din Baby er bedre å spørre på, får flere svar med riktig info der. Kontantstøtte får dere så lenge dere ikke tar imot bhg-plass. Dere straffes ikke med bortfall av kontantstøtten fordi dere takker nei til plass. Dere stiller ikke svakere neste år med tanke på å få barnehageplass, så det ordner seg! Nyt tiden med ettåringen! Ingen ettåringer trenger barnehage, det er vi foreldre som trenger barnepass pga jobb. Hjemmet er en stor sosialiseringsarena for en så liten en. Og dere kan besøke andre med barn, få besøk, dra i åpen barnehage, på småbarnstreff osv. Masse lykke til! Og nyt tiden, den går så altfor fort...
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #15 Skrevet 7. oktober 2015 Takk for alle svar og meninger ( og feil info 😜 ) Mannen min og jeg var ganske enige om at vi takker nei til plassen. Skal alltids klare oss økonomisk, og jeg leser når ungene er i seng, så det går nok bra. Siste "babyen" min, så jeg vil nyte tiden hjemme istede for å la andre ta seg av henne. Anonymous poster hash: 91c53...a66
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2015 #16 Skrevet 7. oktober 2015 Enig med de andre, ingen ettåringer trenger barnehage. Forskning viser også at det ikke er bra for ettåringer Anonymous poster hash: 800a6...972
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå